سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت‌ الله فاضل لنکرانی تاکید کرد؛

لزوم انتقال فرهنگ حجاب به نسل جوان با ادبیات امروزی

عضو جامعه مدرسین بر ضرورت تبیین و انتقال فرهنگ حجاب با ادبیات امروزی به نسل جوان تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی،عضو جامعه مدرسین  و رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) عصر دوشنبه در دیدار انسیه خزعلی،معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این که بحث حجاب و عفاف یک مقوله اصیل دینی است و باید بصورت مستمر در کتاب‌های درسی، دانشگاه ها، رسانه‌ها و مدارس و سایر نهاد‌های دولتی تبیین شود،گفت: اگر حجاب زن کنار گذاشته شود به تدریح زمینه آمادگی برای گناه‌های دیگر نیز ممکن است فراهم گردد.

او با بیان این که برخی امور مربوط به زنان برای ما سبب نگرانی شده و مسائل این حوزه با گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز حل نشده است، ادامه داد: در گام دوم انقلاب باید برای حل مسائل مربوط به زنان و خانواده اقدامات اساسی انجام شود؛ احکام و تعالیم اسلام در خصوص زنان بسیار دقیق و باظرافت تعیین شده است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: عده‌ای برای تقابل با دین نسبت‌های نادرستی به اسلام می‌زدند که یکی از مهم ترین آن‌ها القای حس منفی دین به زن به عنوان انسان درجه دوم است که در این مباحث نیز به برخی احکام مانند عدم قضاوت زنان دست می‌زنند که ارتباطی با نظام تکوین زن و سلامت عقل بانوان در برابر مردان ندارد.

او با بیان این که درباره زنان مسئله‌ای وجود ندارد که در فقه و دین ما به آن پاسخ صحیح و منطقی داده نشده باشد، گفت: در باب احکامی مانند قضاوت و یا ارث زن به هیچ وجه سخن اسلام این نیست که ارزش زن کمتر از مرد است و ما باید این باور غلط در کنج ذهن بانوان را از بین ببریم تا بتوانند به سوالات پاسخ بدهند.

فاضل لنکرانی تاکید کرد: منطق و تعالیم اسلام امر به عدالت می‌کند، ولی جعل احکام مسئله ناروایی است و گاهی ما در اسلام احکامی داریم که ربطی به عدالت ندارد؛ در برخی احکام زنان معیار و شاخص، عدالت نیست و یا بلوغ زن یا قضاوت زن ارتباطی با عدالت ندارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) اظهار کرد: این که اسلام به زنان توصیه می‌کند از برخی امور مانند قضاوت و ... خودداری کند به دلیل منزلت و کرامتی است که برای او قائل است؛ چرا که این امور به خاطر نوع مشغله‌ای که دارد خطرآفرین بوده و آرامش انسان را از بین می‌برد و اسلام در تلاش است تا چیزی آرامش زن را بر هم نزد.

به گفته او با انقلاب اسلامی ایران بانوان در عرصه سیاسی و علمی رشد کرده اند، اما در مباحث دینی زمینه برای کار بیشتر وجود دارد و دولت و سایر نهاد‌های فرهنگی با بودجه‌های کلان باید برای این معضل چاره اندیشی کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان این که کتاب‌هایی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برای پاسخ به شبهات زن‌ها تالیف شده است، گفت: باید یک کار اساسی در این خصوص در نهاد دولت و حکومت انجام شود.

فاضل لنکرانی گفت: این که به زنان اجبار کنیم در رفت و آمد به وزارتخانه‌ها چادر داشته باشند موافقت چندانی ندارم بلکه باید با دلایل و منطقی که وجود دارد برای زنان تبیین شود که حفظ حجاب شرعی نه فقط در ساعات اداری بلکه در تمام لحظات زندگی اجتماعی رعایت کنند.

عضو جامعه مدرسین با تاکید بر تبیین و انتقال فرهنگ حجاب با ادبیات امروزی به نسل جوان گفت: جامعه در مسئله حجاب آسیب پذیرتر شده و بر حجم تبلیغات و برنامه های دشمن نیز در این زمینه افزوده شده است.

او با بیان این که حوزه زن برای آنانی که دغدغه دین دارند محل نگرانی شده و باید فکری اساسی برای آن شود، ادامه داد: در این شرایط لازم است تا از میدان حرف عبور کرده و در صحنه به سئوالات و شبهات موجود پاسخ دهیم.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.