سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش‌بینی سالانه ۲ میلیون تن صادرات از منطقه ویژه سرخس

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۲سالانه ۲ میلیون تن محصولات شرکت‌های آستان قدس رضوی از منطقه ویژه سرخس صادر شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مالک رحمتی  قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی در سال ۹۹ در حوزه صادرات به دو صورت صادرات مستقیم ارزی و صادرات غیر مستقیم در ابعاد حدود ۲۲ میلیون دلار اقدامات خوبی انجام دادند و در استمرار این روند، برنامه توسعه صادرات و خدمات این شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد.

او، به تشریح ظرفیت‌های صادراتی در خراسان رضوی پرداخت و افزود: این استان به دلیل داشتن دو مرز مشترک با کشور‌های همسایه و فعالیت منطقه‌های مرزی سرخس و دوغارون دارای مزیت و موقعیت خوبی برای صادرات است.

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: توسعه ریلی منطقه ویژه سرخس با رویکرد افزایش صادرات یکی از اهداف اصلی در این منطقه است که به لحاظ دارا بودن مرز مشترک و ارتباط با کشور ترکمنستان موقعیت مناسبی برای جابجایی بار دارد، همچنین با توجه به روندی که در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای تکمیل زیرساخت‌ها در پیش گرفته شده است، پیش‌بینی می‌کنیم میزان صادرات و ترانزیت از این منطقه تا سال ۱۴۰۲ سالانه به بیش از ۱.۵ تا ۲ میلیون تن برسد.

اعتبار برند رضوی

رحمتی بیان کرد: بخشی از این صادرات مربوط به شرکت‌های آستان قدس رضوی در زمینه مواد غذایی خواهد بود که مهم‌ترین آن، شرکت خمیرمایه رضوی است که به عنوان یک برند در خارج از کشور شناخته می‌شود.

او تصریح کرد: در خارج از کشور تقاضای بالایی برای محصول خمیرمایه رضوی وجود دارد و به همین دلیل این شرکت، بعد از تامین نیاز داخلی، بخشی از محصول خود را صادر می‌کند که خوشبختانه این موضوع، زمینه مناسبی را برای توسعه و رشد صادراتی کشور فراهم کرده است.

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی اظهار کرد: سایر محصولات صادراتی شرکت‌های آستان قدس شامل محصولات فنی مانند کمباین، دارو‌های خاص، فرآورده‌های لبنی و برخی دیگر از محصولات غذایی است.

اوراسیا، فرصتی دوباره برای رونق صادرات

مالکی تاکید کرد: مبحث صادرات دانش فنی و خدمات فنی و مهندسی نیز از مواردی است که آستان قدس رضوی از گذشته در قالب خدمات شرکت‌ها انجام می‌داد و اکنون نیز در حال تقویت و توسعه آن است.

او افزود: یکی از زمینه‌های تأثیرگذار در افزایش صادرات، تعرفه‌های اتحادیه اوراسیاست که در قالب تفاهم‌نامه‌ها دوجانبه، شامل تخفیفات ویژه شده و فرصتی برای تجار و شرکت‌های ایرانی است که بتوانند با این تعرفه‌های ترجیحی میزان صادرات خود به کشور‌های عضو اتحادیه را افزایش دهند، البته این موضوع، متقابلاً برای سایر کشور‌های عضو اتحادیه هم فرصتی خوبی برای واردات به ایران است.

بررسی مشکلات صادراتی

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی به اهمیت شناسایی و رفع چالش‌های موجود در مسیر صادرات شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات هم اشاره کرد و افزود: یکی از پارامتر‌های ارزیابی شرکت‌ها در بنیاد بهره‌وری موقوفات، میزان صادرات آن‌ها و نقش‌آفرینی‌شان در افزایش میزان ارزآوری برای کشور تعیین شده است.

انتهای پیام//ف.ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.