سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

گردشگری روی سازه‌ای از تخصص

پل‌ها در گذشته سازه‌هایی برای اتصال و ارتباط بودند، اما با این حال به فرصتی برای نمود هنر معماران این سرزمین تبدیل شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، پل‌های منحصر بفردی که در گذشته تنها راه ارتباطی به حساب می‌آمدند. شرق شناسان و گردشگران در توصیف‌ها و نوشته‌های خود از ایران، هنر معماران این سرزمین را در ساخت پل‌های باشکوه و زیبا را تحسین کرده اند.

سازه‌هایی که امروزه به نمادی از عظمت تمدن ایران قدیم تبدیل شده‌اند، پل‌هایی که علاوه بر کارکرد ارتباطی، نمادی از کمال هنر معماری ایران هستند.

در گوشه و کنار چهارمحال و بختیاری نیز می‌توان نمونه‌ای از این پل‌های تاریخی را مشاهده کرد، پل‌هایی که ساخت بیشتر آن‌ها به سالیان دور بازمی‌گردد، اما معماران و سازندگان هنرمند این پل‌های تاریخی، با مهارت خاصی موفق شده‌اند با در اختیار داشتن ساده‌ترین امکانات، این پل‌های با دوام و مقاوم را بسازند.

پل‌های زمانخان، خراجی، کنرک، بهشت آباد، مصلی بروجن، اله یار بن، پل سیمی دوپلان، کره بس، هوره و خداآفرین از مهم‌ترین پل‌های تاریخی استان است که می‌توان به آن اشاره کرد.

به اندازه رسیدن دو کوه بهم

رود کارون طولانی‌ترین رودخانه‌ ایران است که در طول مسیر خود شهر‌ها و روستا‌های بسیاری را سیراب می‌کند. سرشاخه‌های کارون کارگاه محک اراده هاست، کارگاهی که مهندسان جوان ما، خودشان را با سازه‌های برتر فلزی محک می‌زنند.

عشایر کوچرو از  مسیر کوه کتولا زیاد رفته بودند، سنگ نشانه داشتند، خط روی سنگ کشیده بودند و گاهی هم نشانه‌هایی را بر دل کوه کتولا زده بودند تا مسیر را گم نکنند.

بالا که آمدیم، همین که به پایین خیره شدیم، کمی سرمان گیج می‌رفت، از بس که ارتفاع زیاد بود، ناخودآگاه سه بار از پایین به بالا نگاه کردیم و هر سه بار کلاه ایمنی از سرمان روی زمین افتاد؛ این کوه‌ها و حالا هم رنگ سبز آب، چشمان انسان را هیپنونیزم می‌کند.

کوه‌های «کتولا» تیغ‌های برنده‌ای هستند که نه به راحتی فتح می‌شوند و نه می‌توان به آسانی از صخره‌های آن صعود کرد.

مهندسان جوان ایرانی، اما، به کوه‌ها زدند تا نام پلی بزرگ را در تاریخ صنعت ایران رقم بزنند، پلی که شبیه هیچ پلی دیگری نیست.

پل کارون ۴ نماد صنعت پل سازی ایران

سد کارون ۴ که آبگیری شد، جاده اردل به ایذه نیز زیر آب رفت، از این رو برای جبران بسته شدن این جاده، ایجاد جاده‌های جایگزین و پل بزرگ کارون ۴ در دستورکار وزارت نیرو و دولت وقت قرار گرفت.

پل بزرگ کارون ۴ پس از سال‌ها چشم انتظاری به دست توانمند مهندسان ایرانی به روی مردم گشوده شد تا در نهایت یک شهرستان دوباره از بن بست خارج شود و حالا آن همه نشانه کوچ، زیر آب رفته و برای همیشه به تاریخ پیوسته است.

با حضور معاون اول رییس جمهور وقت در سال ۱۳۹۴ پل کارون ۴ به عنوان نماد صنعت پل سازی ایرانی به بهره برداری رسید.

حسین رنجبران مجری طرح سد و نیروگاه کارون ۴ گفت: اجرای پروژه‌های سد کارون ۴ علاوه بر منافع عظیم مادی، موجب اجرای پروژه‌های جانبی بزرگی برای رفع نیاز‌های مردم منطقه نیز شده است.

سد ۲۳۰ متری کارون ۴ که بلندترین سد کشور محسوب می‌شود با هدف تنظیم آب رودخانه کارون به میزان ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب در سال و نیروگاه هزار مگاواتی آن با هدف تولید انرژی برق به میزان ۲۱۰۰ گیگاوات ساعت ساخته شده است و هم اکنون بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه خود ذخیره کرده است.

سد کارون ۴ در استان چهارمحال و بختیاری در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و بر روی رودخانه کارون ساخته شده است.

مهندسان ایرانی برای ایجاد جاده جایگزین و پل معلق تلاش بسیاری کردند که در مهندسی پل سازی بی نظیر است و افتخاری برای ایران محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید


تمامی مراحل طراحی و ساخت این پل از سوی متخصصان داخلی و دانش ایرانی انجام شده است و می‌توان آن را یک سازه ماندگار مبتنی بر مهندسی ارزش در صنعت پل سازی کشور دانست.

مجری سد کارون ۴ یادآور شد: با آبگیری سد کارون ۴ بخشی از جاده ارتباطی شهرکرد به ایذه به زیر آب رفت، اما برای اینکه تردد مردم و مسافرین قطع نشود قبل از آبگیری این سد بزرگ، با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان جاده‌ای ایمن و استاندارد از مسیر بروجن به لردگان به جاده شهرکرد - ایذه احداث شد.

رنجبران تصریح کرد: این جاده یک مسیر ارتباطی ایمن بین سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان ایجاد کرده است.

پل کارون ۴ بزرگترین پل زیرقوسی و معلق خاورمیانه است و سازه این پل سه هزار و ۸۷۵ تُن وزن دارد که بر روی دریاچه سد کارون ۴ احداث شده است.

به دلیل برخورداری از طول عرشه ۳۷۸ متری، طول دهانه ۳۰۰ متری و ارتفاع ۶۲ متری از سطح دریاچه سد، این پل عنوان بزرگترین پل زیر قوسی کشور را از آن خود کرده است.

حمید رضا چیت چیان وزیر نیروی وقت گفت: با توجه به شرایط طبیعی منطقه، احداث پل در آن بسیار مشکل بود، چرا که تونل‌ها به سد منتهی می‌شد و برای شروع فعالیت‌های پل جایی وجود نداشت، بر همین اساس پی‌ریزی این پل را غواصان انجام دادند.

او یادآور شد: راه جایگزین ایذه - شهرکرد (بخش الف و ب) به طول حدود ۱۱ کیلومتر، دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان را به هم متصل می‌کند و این راه شامل ۹ رشته تونل به طول دو هزار و ۸۱۰ متر و یک دستگاه پل یعنی پل بزرگ کارون ۴ است.

چیت چیان، با بیان اینکه پل کارون ۴ بزرگترین پل قوسی کشور است، افزود: این پل که در سال ۱۳۹۲ به عنوان سازه نمونه در کشور انتخاب شده است، از نوع فلزی به طول ۳۷۸ متر و دهانه آزاد ۳۰۰ متر بر روی دریاچه سد کارون ۴ ساخته شده است و برای احداث این مسیر در مجموع یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۴۰ میلیارد ریال آن مربوط به پل است.

این پل که از فولاد مخصوص و ضد زنگ ساخته شده است در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان چهارمحال وبختیاری قرار دارد.

همچنین جاده جایگزین پل قوسی سد کارون چهار به طول حدود ۱۰ کیلومتر در ارتفاعات منطقه از هفت رشته تونل عبور می‌کند که طولانی‌ترین آن‌ها ۵۷۰ متر است.

با بهره برداری از جاده‌های جایگزین و پل قوسی سد کارون چهار، مسیر شهرکرد به خوزستان ۳۰ کیلومتر کوتاهتر شد.

گفتنی است، سد ۲۳۰ متری کارون ۴ که بلندترین سد کشور محسوب می‌شود، با هدف تنظیم آب رودخانه کارون به میزان سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب در سال و نیروگاه هزار مگاواتی آن با هدف تولید انرژی برق به میزان ۲۱۰۰ گیگاوات ساعت ساخته شده است.

ساخت پل کارون ۴، بزرگترین پل قوسی کشور، بار دیگر توان و قابلیت بالای متخصصان ایرانی در اجرای پروژه‌های بزرگ را به منصه ظهور رسانید که برگی زرین از تجلی اراده ملی در تحقق شعار 'ما می‌توانیم' است.

امیدواریم قدر این رود سخاوتمند و مهربان که رازدار حوادث و اتفاقات ایران است را بدانیم و در کنار لذت بردن از زیبایی‌های این میراث ملی، به فکر مرهم گذاشتن بر زخم هایش باشیم.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.