سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معمای حل نشده تغییر رنگ آب سفره‌‎های زیر زمینی در برخی نقاط فارس

نتایج تحقیقات آبی و زمین شناسی در فارس نشان می دهد که رنگ آب سفره های زیرزمینی برخی از نقاط فارس دچار تغییراتی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اولین بار در سال ۸۹ بود که اعلام شد به دلیل بارش های کم، خشکسالی‌های پی در پی و استفاده بی رویه از سفره‌های آب‌های زیر زمینی، منابع آبی با افت چشمگیری مواجه شدند که احتمال آلودگی منابع آبی فارس وجود دارد.

پایین رفتن سطح سفره آب‌های زیرزمینی در استان اثرات مختلفی دارد که به عنوان نمونه می‌توان به فرو نشست زمین اشاره کرد که از اثرات پایین رفتن آب های زیر زمینی است.

یکی دیگر از اثرات افت آب مربوط به آلودگی سفرهای آب زیر زمینی بوده و برخی کارشناسان بر این باورند که با ادامه این روند در آینده، بحران آب مربوط به شوری است.

در حالی که استان فارس بالاترین میزان دشت ممنوعه ایران را طی چند سال گذشته به خود اختصاص داده است پارسال آب منطقه‌ای استان اعلام کرد که بیش از ۹۵ درصد دشت‌های فارس از نظر منابع آبی ممنوعه و بحرانی هستند.

بررسی‌ها حکایت از این دارد که استان فارس با بیش از ۹۰ دشت رکوردار بیشترین دشت ممنوعه در کشور است.

برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی مشکلات بسیاری مانند پدیده فرونشست و افزایش دشت‌های ممنوعه را به همراه داشته به گونه‌ای که فارس در نرخ فرونشست نیز در کشور مقام اول را از آن خود کرده و علاوه بر این فرونشست دشت‌های فارس فراتر ازمیانگین جهانی است.

بر این اساس ضروری است قبل از اینکه موضوع آلودگی آب در استان به حد بحران برسد تدابیر ویژه ای از سوی سایر دستگاه‌های مرتبط و کارشناسان انجام شود.

طهمورث یوسفی مدیر کل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور با اشاره به انجام مطالعات زمین شناسی در حوزه آب‌های زیر زمینی  استان فارس گفت:  یکی از مشکلات اساسی و حاد زیست محیطی جنوب کشور به ویژه استان فارس آلودگی آب‌های زیر زمینی بوده که بر این اساس سازمان زمین شناسی از مدتی قبل مطالعات خود از مرکز استان به سمت جنوب را آغاز کرده است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد مطالعات بر روی آلودگی آب انجام شده، بیان کرد: نمونه‌های به دست آمده در این حوزه برای بررسی دقیق به آزمایشگاه ارسال شده و نتایج حدود ۲۵ درصد از مطالعات به دست آمده است.

یو سفی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و تغییر رنگ آب در برخی از مناطق احتمال اینکه فلوئر آب زیاد شده باشد وجود دارد.

 مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور ادامه داد:  سازمان زمین شناسی در این مطالعات بررسی کرده که آیا واحدهای زمین شناسی باعث تغییر رنگ آب شده یا مسائل دیگر بر روی این پدیده تاثیر گذاشته است.

او  افزود: به طور حتم اگر یک ماده در آب زیاد یا کم شود مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد که به عنوان نمونه می‌توان به سمی شدن آب نیز اشاره کرد و  از این رو ضروری است که مطالعات دقیقی بر روی آب انجام شود.

یوسفی اضافه کرد: به عنوان نمونه یکی از مشکلات آلودگی آب بیماری بوده زیرا اگر آب آلوده باشد بیماری‌هایی مانند کچلی  را به همراه دارد که نمونه آن نیز در برخی از مناطق دیده شده است.

 

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور اظهار کرد: هجوم آب شور به سمت آب شیرین نیز یکی از مشکلات حوزه آب در استان فارس است و به عنوان نمونه می‌توان به آب‌های زیرزمینی نزدیک مهارلو اشاره کرد که باعث شور شدن آب شده و باید به این موضوع توجه کرد که شوری فقط نمک نیست بلکه املاح موجود در آب زیاد می‌شود و این امر آلودگی را به همراه دارد.

پژوهشگر، زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز پیرامون وضعیت آلودگی در استان فارس گفت: دانشگاه شیراز مطالعاتی را بر روی بخشی از مناطق استان پیرامون آلودگی آب انجام داده اما مربوط به تمامی استان نیست.

گنبدهای نمکی مشکل مهم آب‌های زیرزمینی فارس

عزت الله رئیسی پدرعلم آب شناسی ایران و پژوهشگر، زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز یکی از مهمترین مشکلات آب‌های زیرزمینی استان را وجود گنبدهای نمکی دانست و گفت: این گنبدهای نمکی باعث شور شدن زیاد آب در برخی از مناطق استان از جمله شهرستان های سروستان و فیروزآباد شده است.

او با اشاره به وجود گنبد نمکی و شوری بالای آب در اطراف سروستان، بیان کرد: به عنوان نمونه وجود گنبد نمکی در فیروزآباد باعث شوری زیاد آب شده به گونه‌ای که در حوالی رودخانه فیروزآباد کیفیت یا همان هدایت الکتریکی از ۵۰۰ به ۱۹ هزار رسیده است و این امر باعث شد آب این مناطق نه برای کشاورزی و نه برای آشامیدن قابل استفاده باشد.

رئیسی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی این است که وجود این گنبدهای نمکی باعث شوری آب شده و در زمان بارندگی نیز سیلاب‌ها شور می‌شود و به همین منظور برخی از کشاورزان اقدام به نصب دستگاه تصفیه آب برای کشاورزی کرده‌اند که این امر در آینده بحران زا است زیرا نمک تصفیه شده بر روی زمین باقی می‌ماند.

پدرعلم آب شناسی ایران و پژوهشگر، زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه در آینده بحران منابع آبی مربوط به شوری آب است، ادامه داد: در سال ۶۳ من در جهرم سخنرانی داشتم که پیرامون وضعیت خشکسالی و بحران آب برای این سال‌ها  بود و صحبت‌هایی را با مسئولان امر مطرح کردم اما توجهی نشد و وضعیت آب در حال حاضر این گونه است و اعلام می‌کنم که در ۲۰ سال آینده بحران آب مربوط به شوری است که باید از همین حالا دست به کار شد و تدابیر ویژه ای را اتخاذ کرد.

او افزود: در حال حاضر پنج شهرستان استان تصفیه فاضلاب دارند و این امر به طور حتم در آینده مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد.

رئیسی استفاده بی رویه از سم و کودها را از دیگر مشکلات حوزه آب در استان دانست و اضافه کرد: استفاده بی رویه از کود نیترات و سم و ورود این سموم به آب‌های زیرزمینی می‌تواند باعث آلودگی آب شود که بر این اساس باید تدابیری اتخاذ شود همان گونه که در برخی از نقاط دنیا از سموم با آسیب‌های بسیار کم استفاده می‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.