سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا معادن جان درختان را گرفتند؟ /۱۳ دستگاه اجرایی متولی احداث معدن

تخریب درختان جنگلی توسط معدنچیان باعث گلایه شهروندان شده است اما واقعیت به چه صورت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، تخریب درختان توسط معدنچیان در روستای ارکوازی استان کرمانشاه باعث گلایه اهالی روستا شده است که عنوان کردند استفاده بی رویه و غیرقانونی از منابع جنگل ها را نابود کرده است اما واقعیت چیست؟

اسکندری معاون امور معادن سازمان صمت در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت : طبق قانون معادن اگر کسی درخواست احداث معدن داشته باشد از سازمان‌های مربوطه که ۱۳ دستگاه است استعلامات گرفته می‌شود مانند منابع طبیعی محیط زیست اداره راه میراث فرهنگی.

او گفت : زمانی که معدن آغاز به کار انجام دهد سازمان صنعت و معدن به همراه تمامی ۱۳ دستگاه مربوطه که اجازه احداث داده اند در محل حضور می‌یابند تا نظارت بر کار معدن انجام شود و اگر تخطی صورت گیرد با معدن مربوطه برخورد می‌شود.

اسکنری افزود : حال اگر عنوان شده که احداث معدن منابع منطقه را از بین برده مرجع رسیدگی آن و کسی که باید اعلام نظر کند منابع طبیعی و اداره کل جنگل هاست که باید بیاید بگوید ادعای شخص درست است یا نه.

او افزود : در جلسه گذشته با اداره منابع طبیعی عنوان شده معادنی که از محدوده خود تخطی کردند با آن‌ها برخورد شده پس اگر بحثی عنوان شده مرجع رسیدگی آن اداره منابع طبیعی است که وظیفه رسیدگی و کارشناسی را دارد و در صورت تخطی قطعاً برخورد می‌شود پس بهتر است شخص به منابع طبیعی مراجعه و درخواست خود را مطرح کند، اما متاسفانه هیچ وقت از راه قانونی مسائل مطرح نمی‌شود.

اسکندری ادامه داد : ما مجوز احداث معدن را بر اساس استعلام ۱۳ دستگاه مطرح می‌کنیم پس اگر منابع طبیعی با احداث معدن در آن منطقه موافقت کرده پس قطعاً احداث آن معدن مشکلی نخواهد داشت کسانی که مطرح می‌کنند استخراج بی رویه است هدفشان این است که اگر دو معدن تخطی انجام داده برای احداث معدن سوم جلوگیری به عمل آید که این امکان پذیر نیست چرا که برای احداث نشدن یک معدن باید هر ۱۳ دستگاه اجرایی مخالفت خود را اعلام کنند، زیرا احداث معدن نیاز کشور است.

او گفت : پس برای درخواست بهتر است به دستگاه مربوطه مراجعه کنند که اگر ضرر و زیانی به منابع طبیعی وارد شده اقدامات قانونی انجام شود .

خبرنگار باشگاه خبرنگاران پاسخ این موضوع را که آیا منابع طبیعی خسارت دیده اند یا نه پیگیر خواهد شد.

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
علی
۱۷:۳۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
خواهشا حکم تخلیه روستا رو هم صادر بفرمایند.
مهرداد
۱۷:۲۸ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
سلام بر جناب اسکندری.
سوالی خدمتتون داشتم که آیا نیاز کشور با زدن ۱۶ معدن در شعاع ۳ کیلومتری روستای ارکوازی و تخریب زمین های کشاورزی و دامپروری مردم مرتفع میشه؟

معدن جدیدی در حال شروع به کاره که در ۵۰۰ متری روستاس.
سحر
۱۷:۲۸ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
حیف درخت ها
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
سلام خدمت شما متاسفانه بعضی از مسئولین نامحترم هستن بدون هیچ درکی از زندگی روستایی و فقط برای پر کردن جیب خود بدون هیچ مطالعه ای مجوز صادر می کنن، ولی این رو باید بدونن مگر از روی جنازه تک تک مردم روستای ارکواز رد بشن که بخوان حتی یک قطعه از سنگ های کوهها رو ببرن.
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
چطور مجوز16 معدن داخل منابع طبیعی یک روستاداده شده است. مگر ارکوازی بهشت معدنداران است ومادرهمین دنیامحکوم به زندگی درجهنم هستیم . مگرشکستن شاخه ای ازدرخت مانندشکستن بال فرشتگان نیست . چراکسی دراستان کرمانشاه توانایی مقابله با این معدنداران راندارد. پسقوه قضاییه ماکجاست؟
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
معادنی که به اسم اشتغال زایی و استخراج منابع مجوز میگیرن و دست یه عده خاص قراردارن که سالیانه خسارات جبران ناپذیری به منابع طبیعی و جنگلهای انبوه بلوط میزنن جز تخریب منابع طبیعی و البته سودهای کلان و بدون درنظرگرفتن ذره دلسوزی برای طبیعت و مردم این روستا هدف دیگه نداشته و ندارن با انفجارهای این معادن همه چشمه روستا خشکید هم مراتع دامداری و کشاورزی روستا ازبین رفت و هم رمق ماندن در زادگاه مادری و ادامه دهنده شغل پدری از دل جوانان این روستا رفت و همه مهاجر شهرهای صنعتی شدن این معادن خسارت دور و نزدیک زیادی داشته که حتی با تعطیلی انها بازم تا سالهای طولانی جبران ناپذیر است
میلاد
۲۱:۲۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نیاز کشور، باید توی ۵۰۰ متری روستا ۳ تا معدن بزنی؟!؟!
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
وقتی منابع طبیعی نابود بشه مردم روستا چجوری میتانن اعشام خود را بیرون ببرند و چه جوره که تو یه روستای کوچیک ۱۶ تا معدن بزنن زمین کاشورزی و منابع طبیعی رو نابود کنن اونا حق کار کردن و طبیعت خراب کردن دارن ما حق زندگی نداریم
فرشاد رستمی
۱۵:۳۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
متاسفانه یه عده حریص و از خدا بیخبر چند سالی است که کمر به تخریب جنگل ودرختان چند هزار ساله بلوط این منطقه بسته اند و صدمات جبران ناپزیری به محیط زیست و کشاورزی و مختل کردن زندگی اهالی این روستا نموده اند۰
لذا ما به به مسئولان زیربط هشدار میدهیم که چنانچه از لحاظ قانونی جلوی این کار گرفته نشود ما اهالی این روستا مجبوریم خودمان به زور وارد عمل شویم ۰چون ما حق زندگی داریم و نمیتوانیم زندگی و محیط زیستمان را فدای یک عده حریص و از خدا بیخبر کنیم۰
ناشناس
۰۰:۰۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
چیزی که اینجا واضحه اینه که یک عده رانت خوار و مسئول به درد نخور کمر به نابودی طبیعت، گیاهان و کشاورزی این منطقه بسته اند آخه کجای دنیا مجوز 16 معدن برای یک منطقه ای که پر از جنگل و زمین کشاورزیه صادر میکنه؟ به این کار میگن مجوز کیلویی. کدام کار کارشناسی؟ کدام بازرسی؟
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اقای اسکندری و 13 ارگانی که به این قاتلین درختان بلوط و‌زالزالک اجازه مجوز و فعالیت دادند باید محاکمه شوند..از باشگاه خبرنگاران جوان تقاضا داریم داد مظلومیت مردمان این روستا و طبیعتش را که به دست غارتگران طبیعت و‌معدن دارها در حال نابودی و‌چپاول است به گوش همه مسئولین بالاتر برسانند
میلاد فیلی
۲۲:۰۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
منطقه بکر و دست نخورده ای بود با جنگل های انبوه بلوط و زالزالک و بنه اما متاسفانه در طی یکی دو دهه گذشته با احداث چندین معدن و توسعه آن ها سال به سال شاهد نابودی منابع خدادادی و جنگل ها و مراتع اون منطقه هستیم و علیرغم پرداخت حق مرتع توسط دامداران منطقه اما این معدن داران و رانت خواران و قاتلین طبیعت هستن که از اون منابع استفاده میکنند و سود میبرند نه دامداران و کشاورزان و طبیعت دوستان.

اگه واقعا طبیعت و جنگل ها براتون مهمه و محیط زیست رو دوست دارین نزارین این پدیده ی شوم زیست محیطی آتیش به جنگل های بلوط منطقه زاگرس بزنه و هشدارهای جهانی مبنی بر گرامیش زمین و تغییرات اقلیمی را جدی بگیریم. با تشکر.
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
همانطورکه کشوربه معدن نیازدارد مامردم این روستا هم نیازبه منابع طبیعی داریم،مقام معظم رهبری فرمودن که قطع یه درخت مانندقتل یک انسان است،،،با یک بازدید مختصر میتوان فهمیدکه چندنفردرکوه‌های این روستا به قتل رسیده‌اند
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
لطفا ادارات وسازمانهای مربوطه به دادمحیط زیست ومنابع جنگلی ومراتع روستای ارکوازی ارتوابع اسلام آباد برسید،این منابع مهم جنگلی توسط معادن مختلف سنگ درحال تخریب وانقراض هستند
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
چرا در نزدیکی محل سکونت تاییدیه معدن و نابودی محیط زیست و درختان صاحب نظر میشن
هر درخت چندین سال طول میکشه تا خودی نشان بده بعد این اشخاص کوه خوار و بی رحم به جان منابع طبیعی و درختان تبر میزنن و چیزی جز نابودی طبیعت و محیط اطراف در بر ندارد فقط تعداد اندکی سود جو منافع خودشان را در نظر گرفته اند برای نابودی
Amir
۲۱:۴۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
چرابایددریک روستای کوچک 16 مجوزمعدن داده شود . من ساکن این روستاهستم مگرماانسان نیستیم مگرماحق زندگی نداریم چراکسی به فریادمان نمی رسد.
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
معادن درحال فعالیت درروستای ارکوازی دراسلام آباد تمام محیط زیست آن منطقه رادرخطر حتمی قرارداده است،برای درختان کهن سال بلوط وحتی جانوران آنجا نیز ایجادمزاحمت میکند
میثم
۱۲:۵۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
در جایی از بیانات خود فرمودین که نمی شود جلوی احداث معدنی رو که مجوز دارد گرفت، می شود گرفت اگر مجوزش رو باطل نکنین به زور و با کمک مردم خودمون باطلش می کنیم.
Amir
۲۲:۰۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اگرکارکارشناسی شده صورت میگرفت. معدن رادرمکانی که پرازدرختان کهنسال است احداث نمی کردن ودرفاصله پانصد متری روستایک معدن دیگراحداث نمی کردن ومجوز16معدن برای یک روستاصادرنمی شد . بهحال این مملکت بایدگریست.
شاهین
۲۲:۰۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
لطفا وخواهشا به داد درختان بلوط وپوشش گیاهی روستای ارکوازی برسید،این منابع مهم طبیعی توسط معادن مختلف سنگ که دراینجا احداث شده درحال ویران شدن است وهیچ سازمان وارگانی پاسخگونیست