سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسیرهای نوین گردشگری ایران به استان مرکزی ختم می شود

با تعریف مسیرهای نوین در گردشگری استان مرکزی، این استان مقصد نوین گردشگری ایران خواهد شد.

هما داوری دبیر جشنواره توسعه پایدار و گردشگری خلاق در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک گفت:گردشگری یکی از به روزترین مباحثی است که اقتصاد خیلی از کشور‌ها را تحت تاثیر قرار داده بنابراین با اینکه اراک یک شهر صنعتی است، اما این دلیل نمی‌شود که سفره ما از اقتصاد گردشگری خالی باشد.

داوری افزود: موضوع این جشنواره، گردشگری پایدار وخلاق و هدف آن تبدیل اراک از معبر گردشگری به مقصد گردشگری است که این جشنواره کمک می‌کند مقصدی نوین در گردشگری ایران معرفی شود.

او در تشریح برنامه های جشنواره ادامه داد: ما میزبان مجازی حدود ۱۵ تن از اساتید خارج از کشور و اساتید به نام گردشگری کشور هستیم که در کارگاه‌های آموزشی مجازی هرکدام حدود ۲۰ دقیقه درباره موضوعات نوین گردشگری که به شرایط روستایی استان مرکزی بسیار نزدیک است صحبت می‌کنند. این موضوعات شامل ژئوتوریسم، آشنایی با سازمان‌های بین المللی که به توسعه گردشگری پایدار و حفظ محیط زیست و فرهنگ‌های بومی کمک می‌کنند مانند سازمان undp (کمک‌های کوچک سازمان ملل متحد) و کمیته گردشگری خلاق یونسکو و... است.

دبیر جشنواره توسعه پایدار و گردشگری خلاق بیان کرد: همزمان ۴ یا ۵ تن از اساتید دعوت شده اند تا از جاذبه‌های شهر اراک و استان مرکزی بازدید کنند. هدف از این کار معرفی یک مسیر گردشگری نوین است. این مسیر گردشگری از بازار اراک شروع شده و به روستای هزاوه ختم می شود که شامل معرفی سوغات، بوم سازه، غذا‌های محلی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است.

هما داوری در توضیح روش معرفی این مسیر گردشگری گفت: اساتید کلاس های آموزشی را در خانه امیرکبیر در روستای هزاوه برگزار می‌کنند سپس در یک اقامتگاه بومگردی اقامت می‌کنند و با فرهنگ روستایی و غذا‌های محلی آشنا می‌شوند. اساتید این مسیر کامل از بازار را توشه سفر می‌کنند تا به شاگردان و مردم ایران معرفی کنند.

او افزود: مستندی درباره اراک که مرحوم محمدعلی اینانلو تهیه کرده بودند اکران خواهد شد، زیرا در این مستند توصیه‌های ایشان درباره تحقیقاتی که در اراک کرده بودند راهگشاست.

هما داوری دبیر جشنواره توسعه پایدار و گردشگری خلاق اضافه کرد: در پایان عواید حاصل از این جشنواره به احیای جنگل‌های زاگرس تعلق می‌گیرد، زیرا ۱۸ ماه است که جنگل‌های زاگرس در آتش می‌سوزند.

اکوتوریسم

اكوتوريسم به معنی گردشگری مسئولانه ، حافظ محيط زيست و فرهنگهای بومی جامعه است.

توسعه گردشگری پايدار ، با فرهنگسازی در جوامع و آموزشهای غير رسمی در جهت شناخت بيشتر مفاهيم كليدی گردشگری در جامعه ميسر است. يكی از زيرساختهای بسيار موثر در رشد و توسعه گردشگری پايدار، نوين و خلاق توسعه فرهنگ گردشگری است.

انتهای پیام/ م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.