سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر کشور مطرح کرد؛

حضور آمریکایی‌ها در افغانستان جریان مواد مخدر را ۳۰ برابر افزایش داده است

وحیدی گفت:نزدیک به ۳۰ برابر پس از ورود آمریکایی‌ها جریان مواد مخدر در افغانستان رشد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد وحیدی وزیر کشور در دهمین نشست تخصصی روند برنامه تحول راهبردی مبارزه با مواد مخدر و بررسی تحولات کشور افغانستان و پیامد‌های آن در عرصه مبارزه اظهار کرد: موضوع مواد مخدر از اهم مسائل موجود در سطح جهانی و کشور است. جمهوری اسلامی در عالی‌ترین سطح به این موضوع توجه کرده است، زمانی که ستاد مبارزه با مواد مخدر با ریاست رئیس جمهور و مشارکت ۲۴ سازمان شکل گرفت اهمیت این موضوع را نشان داد. چندین دهه است که جمهوری اسلامی تمامی مواضع حقوقی و شرعی خود را بری مقابله با مواد مخدر به کار گرفته است.

وحیدی گفت: مافیای جهانی به راحتی جریان پولشویی را در دنیا در این حوزه اداره می‌کند و اقتصاد پررونقی را از این جهت سامان می‌دهد به راحتی اجازه نخواهد داد این موضوع نفی و رد شود. بانک ها و کسانی که ادعای شفافیت می‌کنند باید پاسخ دهد که چطور چنین اقتصادی در بانک‌ها در حال گردش است و جلوی آن گرفته نمی‌شود و بعد سیستم‌ها اظهار شفافیت می‌کند. این پول دستی جا به نا نمی‌شود. کسانی که می‌گویند ما ناظر بر بانک‌ها هستیم چطور مانع اقتصاد مواد مخدر نمی‌شوند؟ ما حق داریم بدبین باشیم که کسانی که جریان مواد مخدر را اداره می‌کنند در بانک  و پولشویی نفوذ دارند.

وزیر کشور بیان کرد: آمریکایی‌ها ۲۰ سال در افعانستان بودند و جایی از این کشور نبود که آمریکایی‌ها حاکم نباشند. آخرین کشفیات ما در سال گذشته هزار و صد و ۷۰ تن مواد مخدر بود. چطور با این مواد مخدر برخورد نکردند، مزارع کشت با عکس ماهواره‌ای قابل تشخیص و قابل آتش زدن هستند.

وی اظهار کرد: نزدیک به ۳۰ برابر پس از ورود آمریکایی‌ها جریان مواد مخدر در افغانستان رشد کرد. نفر اولی که در دنیا با تروریسم مبارزه می‌کند ایران است، اما نحوه نگاه برخی قدرت‌های جهانی به این پدیده را می‌بینید؛ این فجایعی که در این روز‌ها در افغانستان رخ می‌دهد ازغصه‌های پردرد روزگار ما است.


بیشتر بخوانید

اجرای طرح پزشک خانواده در محله شهید هرندی


وی اظهار کرد: مواد مخدر همه چیز را از بین می‌برد، ارزش‌های انسانی را به پایین‌ترین حد خود می‌رساند، تولید را از بین می‌برد، مشکلات اقتصادی و ... را به وجود می‌آورد. از پدیده‌های امروز ما که باید درباره نحوه مقابله با آن نو به نو بیاندیشیم همین پدیده مواد مخدر است. وقتی بیکار زیاد شود معتاد هم زیاد می‌شود و معتاد که زیاد می‌شود بیکاری افزایش پیدا می کند. کسانی هستند که تلاش می‌کنند کارخانه‌های ما متوقف شود و به اقتصاد ما ضربه می‌زنند، اگر ما آمریکا را متهم کنیم کار اشتباهی می‌کنیم؟ بیکاری با بحث اعتیاد هم آغوش است، ما آمریکایی‌ها را متهم می‌کنیم.

وحیدی گفت: مبارزه با کاشت، انتقال، خورده فروشی، مصرف و ... زنجیره مبارزه با مواد مخدرمهم است.در مقابله با کاشت باید مقابله با کاشت بسیار فعال شود. کشور‌ها نباید اجازه دهند مواد مخدر در کشورشان کشت شود. امیدواریم حاکمان جدید به طور جدی از کاشت گیاهان مخدر و انتقال آن در افغانستان جلوگیری کنند.

وی گفت: نباید به قاچاقچیان رحم کرد. این‌ها نازل‌ترین و پست‌ترین شخصیت‌های ممکن را دارد، چگونه یک فرد می تواند با جان هزاران نفر بازی کند و علاقمند باشد که حجم بیشتری از اقشار با این عارضه بزرگ درگیر باشند. این‌ها از تروریست‌ها بدتر هستند یک تروریست نهایتا ۱۰۰نفر را می‌کشد. دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی ما در هر جا و به هر ترتیبی باید با قاچاقچیان برخورد کنند.

وحیدی اظهار کرد: برخی قاچاقچیان به آخرین فناوری‌ها مجهز هستند و تلاش می‌کنند خود را حفظ کنند. این جای سوال است که از کجا به چنین چیزی دست یافتند. سیستم بانکی ما سیستم پاکی ست و باید بر این پاکی و نظارت در حد توان اضافه کنند. با هر سیستم غیر معمول پولی که مربوط به قاچاقچیان است باید برخورد شود و می‌شود.

وزیر کشور گفت: عوض شدن الگوی مصرف می‌تواند ذاتا معنی منفی‌ داشته باشد، درست است که وقتی مصرف مخدر وجود دارد بخواهیم وجوه آسیب زایی از مصرف را حذف کنیم. اما این حرف نباید این طور تعبیر شود که یک الگوی مصرف به رسمیت شناخته می‌شود. برای اصلاح الگوی مصرف باید در زمینه فرهنگی و ... کار شود. محله محوری، خانه محوری و خانواده محوری برای مبارزه با مواد مخدر رخ دهد و مردم خودشان تلاش کنند.

وحیدی گفت: بحث درمان بحث مهمی است، جمع آوری متجاهران بحث مهمی است، من به استانداران و شهردار و استاندار تهران گفته ام که ما باید در مدتی کوتاه این متجاهران را جمع کنیم و نباید چهره شهر ما چهره‌ای نازیبا باشد.

وزیر کشور گفت: ستاد مبارزه برای این ایجاد شده که مشکل مواد مخدر را به شکل فرا قوه‌ای حل کند و اگر امروز فهمیدند ۳ ماه مدت نگهداری کم است باید قدرت تصمیم گیری داتشه باشند و بتوانند عمل کنند. ما باید این متجاهران را به خانواده و اقتصاد برگردانیم، نگاه منفی باید از ایشان برداشته شده و ایشان را به خانواده برگردانیم که چگونگی برگشت آن‌ها باید در ستاد بررسی شود. امیدواریم طرح تحول راهبردی که با توجه به همین‌ها تدوین شده وضعیت بهتر کند. ما باید روانشناسی را نیز وارد بازپروری متجاهران کنیم گاهی نیاز است الکی ذهنی پر خطر این افراد اصلاح شود.

وی بیان کرد: از دوستان در سازمان ملل می‌خواهم بستر‌هایی را ایجاد کنند که بتوانیم از دانش و فناوری روز بتوانیم استفاده کنیم و در زمینه درمان گام‌های بلندی بردایم. باید عزم جدی مانند گدشته وجود داشته باشد تا مشکل مواد مخدر حل شود و متکی بر قانون و طرح تحول و اختیارات ویژه ستاد بتوانیم به روز و منعطف با مسئله مواد مخدر به طور همه جانبه برخورد کنیم. وقتی این مسئله در حال رشد است باید تا رشد زیادی نکرده و در مرحله اولیه جلوی آن گرفته شود. ممکن است ملتفرم هوشمند ستاد هم اکنون فعال شود، بر این اساس باید تیم‌های مبارزه و درمان سریعا شکل گرفته و کار خود را آغاز کند.

قانون جدید و دادن اختیارات به ستاد مبارزه مواد مخدر به مبارزه صریح‌تر با مواد مخدر کمک خواهد کرد

وحیدی در پاسخ به این که در بحث برپایی اردوگاه مشکلاتی وجود دارد که زحمات دکتر مومنی را کمرنگ کرده است. سازمان‌هایی از قبیل شهرداری، بهزیستی و ... وارد میدان نمی‌شوند و نظر شما در این باره چیست؟، گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی ما مربوط به معتادان متجاهر و از سیاست‌های جدی ما جمع آوری این‌ها از خیابان‌ها است. در دولت جدید عزم جدی برای این کار وجود دارد استانداری‌ها و شهرداری‌ها مکلف به این کار هستند. شهرداری و استانداری تهران این را جزء برنامه خود قرارداده و کار را دنبال می‌کنند. این افراد باید با طول درمان مناسب درمان شوند. البته بر اساس بررسی ستاد طول درمان که فعلا ۳ ماه است کفایت نمی‌کند و باید بیشتر شود و در زمینه نحوه برگشت آن‌ها به خانواده همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی باید همکاری‌های لازم را انجام دهند و همچینین اقداماتی باد انجام شود تا ایشان به مصرف مواد بازنگردند.

وحیدی درباره ضعف قانون گفت: قانون جدیدی تهیه شده و امیداریم در طی مراحل با سرعت جلو خواهد رفت و پیش بینی شده ضعف و خلا قانون در این قانون حل شود. ستاد طرح تحول راهبردی را نیز تدوین کرده اند و این نیز باید دنبال شود. در کنار آن باید اختیارات لازم به خود ستاد مبارزه با مواد مخدر داده شود، زیرا این ستاد یک فراقوه‌ای است. ما در کنار این ستاد یک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داریم که فراقوه‌ای است و این ستاد‌ها باید اختیارات لازم را داشته باشند. قانون، طرح تحول و اختیارات لازم ستاد مبارزه مواد مخدر به مبارزه صریح‌تر و بهتر با مواد مخدر کمک خواهد کرد.

وحیدی در پاسخ به این که با وجود این جانفشانی‌های ایران یکی از مسئولان کشور همسایه ما را به قاچاق و ترانزیت مواد متهم می‌کند جواب شما به او چیست؟، گفت: هیچ کس این را تائید نمی‌کند.آمار رسمی می گوید ۹۰ درصد کشفیات جهان را ایران انجام می دهد و برخی کشور‌های مدعی کمتر از یک درصد کشف داشته اند. ۳ هزار و ۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز و میلیارد‌ها میلیارد هزینه‌ای است که جمهوری اسلامی برای مبارزه با مواد مخدر داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر کشور ، موادمخدر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.