سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درگفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کارآزمایی بالینی واکسن برکت روی کودکان خبری خوشایند است

متخصص اپیدمیولوژی گفت: کارآزمایی واکسن برکت خبری بسیار خوشایند است، اما به شرطی که بتواند اعتماد کارشناسان و داوران را جلب کند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود یونسیان متخصص اپیدمیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره شروع کارآزمایی بالینی واکسن برکت برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال گفت: در کل استفاده از واکسن یا دارویی جدید برای بررسی و کارآزمایی بالینی در ظاهر بسیار مناسب و خوشایند است، اما شروطی دارد که با رعایت شود.

وی توضیح داد: اولین شرط این است که نتیجه هر فاز مطالعاتی واکسن در هر مرحله در مجلات علمی منتشر شود تا افراد متخصص در این حوزه بررسی بهتری انجام دهند. در این موارد نباید فقط به مصاحبه بعضی افراد در رسانه‌ها اکتفا کرد.

یونسیان گفت: نکته بعدی این است که واکسن یا دارویی که قرار است روی کودکان آزمایش شود حتما باید  از قبل،  روی بزرگسالان تست شده باشد. البته شاید دارویی به دلیل داشتن ماده‌ای خاص فقط روی کودکان واکنش ایجاد می‌کند که این مورد ملاحظات دیگری دارد. در کل واکسن یا دارو قبل از شروع کارآزمایی بالینی، باید روی حداقل ۱۰ هزار نفر جمعیت بزرگسال آزمایش شود و بی خطری  و  اثربخشی آن به اثبات برسد تا در مرحله کارآزمایی بالینی روی کودکان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: کودکان در اولویت واکسیناسیون نیستند. کودکان به دلیل اینکه بسیار خفیف‌تر و کمتر از بزرگسالان در معرض کووید ۱۹ هستند و احتمال بستری و فوت کمتری دارند، در اولویت دریافت واکسن قرار نمی گیرند.

متخصص اپیدمیولوژی گفت: در صورتی که نتایج کارآزمایی به صورت شفاف منتشر  و ثابت شود که کاملا بی خطر و موثر است، خبر بسیار خوش حال کننده‌ به خصوص در مورد واکسن برکت است. امیدوارم واکسن برکت هر چه زودتر نتایجش در مورد کارآزمایی بالینی کودکان منتشر شود و بعد از داوری و تایید توسط کارشناسان ذیربط مورد استفاده قرار گیرد.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.