سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهران؛ شهری مملو از جاذبه‌های تاریخی

شهر تهران، جاذبه‌های گردشگری ارزشمندی دارد که شاید از چشم برخی دور مانده باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شهر تهران، جاذبه‌های گردشگری ارزشمندی دارد که شاید از چشم برخی دور مانده باشد. امروزه تبلیغات در این حوزه، حرف اول را در جذب گردشگران داخلی و خارجی می زند. اما این سوال برایمان ایجاد شد که تهران، به عنوان نقطه هدف گردشگری ایران، تا چه اندازه مورد توجه قرار می گیرد و چه اقداماتی برای معرفی جاذبه های پایتخت به گردشگران، انجام شده است؟ 

به این منظور با علی رفیعی معاون گردشگری استان تهران و مرتضی خاکسار کارشناس ارشد گردشگری گفت و گو کردیم.

تاثیر پایتخت بر گردشگری سایر شهرها

مرتضی خاکسار کارشناس ارشد گردشگری و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کرد: اگر دفتر سیر تاریخ گردشگری ایران را ورق بزنیم، متوجه میشویم شهر‌هایی که دارای وسعت سیاسی و جغرافیایی بوده و پایتخت هستند، در گردشگری سایر شهر‌ها اثر گذارند.

وی افزود: سابقه گردشگری ایران به بیش از ۶ الی ۷ هزار سال قبل برمی گردد. پایتخت هر کشور به عنوان نقطه هدف گردشگری، در افزایش ورود گردشگران اثرگذار است. اولین چیزی که برای گردشگر اهمیت دارد، پایتخت آن منطقه است که نماد امنیت، تنوع اقلیمی و ... است.

شهر تهران، نگین گردشگری کمربند زمین

خاکسار بیان کرد: از منظر گردشگری، تهران با توجه به سابقه تمدن و شکل گیری شهر، از دویست قبل در جذب گردشگران اثر گذار بوده است. بازار تهران، ابنیه تاریخی، فرهنگ گفتاری قدیمی (فولکلور تهران)، مناظر و خیابان‌های شهر، همه جاذبه‌های گردشگری تهران به حساب می‌آیند. همچنین شهر تهران همیشه به عنوان یک عنصر سیاسی مطرح بوده است.

وی افزود: با توجه به آمار بازدید کنندگان و گردشگران، جاذبه‌های شهر تهران، عامل مهمی در جذب گردشگر بوده است. به گونه‌ای که ۵۵ الی ۶۵ درصد گردشگران به تهران اختصاص دارد.

خاکسار درباره دغدغه‌های این حوزه بیان کرد:  یکی از دغدغه‌هایی که در هفته گردشگری راجع به آن در رادیو گفتگو کردیم، نماد توسعه گردشگری است. ما در تبلیغات گردشگری در صدا و سیما، شبکه‌ها و سایت‌های جهانی کم کاری کردیم.

وی بیان کرد: بررسی‌های تاریخ گردشگری کشور‌های همسایه و بررسی سازمان جهانی گردشگری، در بازاریابی gmp (درآمد‌های ناخالص ارزی در خارج از کشور)، نشان می‌دهد که ما در حوزه بازاریابی جهانی گردشگری و معرفی جاذبه های ایران به جهان، اقدام چشم گیری انجام ندادیم. در صورتی که کشور‌هایی مثل امارات و ترکیه در این حوزه موفق بوده اند.

خاکسار تاکید کرد: انشاالله با عضویت ایران در مجمع اقتصادی شرق آسیا و پیمان شانگهای، بتوانیم سهم تبلیغاتی ایران را ارتقا بخشیم.


بیشتر بخوانید: 

نقض حریم خانه لرزاده در سایه غفلت میراث فرهنگی


تهران، بهترین مقصد گردشگری

علی رفیعی معاون گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گردشگری تهران بیان کرد: در نظر گرفتن تهران تنها به عنوان مسیر ارتباطی گردشگران، تلفظ صحیحی نیست. دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تهران، یکی از بهترین و به صرفه‌ترین مقاصد گردشگری است.

وی افزود: تهران در طول ادوار تاریخی، تنها شهری است که سی و اندی سال به صورت مستمر پایتخت سیاسی بوده و بسیاری از اتفاقات فرهنگی، مذهبی و تاریخی در تهران اتفاق افتاده است.

رفیعی بیان کرد: شاید زمانی، تهران تنها یک کریدور ارتباطی به شمار می‌رفت. اما الان تهران گردی برای شهروندان و حتی گردشگران خارجی، نامی آشناست. خیلی از شهر‌های استان تهران مانند فیروزکوه، دماوند و تنگه واشی، میتوانند خود مسیر گردشگری باشد. تهران حتی به عنوان قطب درمانی کشور محسوب شده و تعدادی از هم وطنان و گردشگران خارجی در قالب گردشگری سلامت به این شهر سفر می‌کنند.

رفیعی درباره بازدید گردشگران خارجی از جاذبه‌های تهران بیان کرد: زمانی که گردشگران خارجی وارد فرودگاه می‌شوند، حداقل یک شب را در تهران گذرانده و از جاذبه‌های شهر تهران بازدید می‌کنند. البته موضوع کرونا در دو سال گذشته بر این روند اثر گذاشته است.


بیشتر بخوانید: 

فقدان حفاظت پس از ثبت ملی بناهای میراثی


تبلیغات گردشگری، از سایت های الکترونیکی تا کتاب

وی درباره نحوه تبلیغات گردشگری اظهار کرد: همین اواخر مسیر‌های پیاده روی شهر تهران را برای کسانی که می‌خواهند پیاده‌روی کنند، معرفی کردیم. همچنین مناطق گردشگری شهر تهران و شمال تهران (شمیرانات) را معرفی کردیم. همچنین از سایت‌های الکترونیکی برای معرفی جاذبه‌ها استفاده شده است؛ که از جمله این سایت‌ها می‌توان به سایت visit iran اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حوزه تبلیغات گردشگری، کتاب‌هایی به زبان خارجه نیز در حال تدوین است. در این کتابها، محور‌ها و مسیر‌های گردشگری استان تهران تدوین شده و این کتاب‌ها و بروشور‌ها برای نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۱ دبی و نمایشگاه دانشگاه تهران در نظر گرفته شده است. همچنین از جانب معاونت گردشگری کشور در سال قبل، دو فیلم برای گردشگران چینی به زبان چینی ساخته شد.

گزارش از مرضیه میرزائی علی آبادی

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
در این سال ها تهران را از بین بردند ,تمام مناظر طبیعی و باغات شمیران رو از بین بردند وبجاش ساختمانهای بی هویت برافراشتند، ،هنوز هم که هنوزه به تهران بعنوان یه لقمه لذیذ نگاه میکنند ،که با ساخت و سازهای بی رویه ،آنرا نابود کرده اند.
دانا
۱۳:۱۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
اگر روزي بتوان در تهران نفس كشيد وبوي دود وهواي الوده كل مجاري تنفسي وعمق جان انسان را الوده نكرد اون روز تهران بهترين جاي جهان براي گردشگري واز ان مهمتر زندگي است ولي الان....
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
تهران شهری مملو از دود و ترافیک
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
می گم گردشگر از سمت ما هم عبور می کنه؟ با سطل آشغال های بد بود و با موزاییک های از جا در اومده توی پیاده رو و با موش های درون جوی آب
همه جا رو زیبا کنید نه فقط بخشی رو. همه حق دیدن مناظر زیبا رو داریم
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
تهران شهری با سرمایه های هنگفت وزیبایی های چشم نوازاست .ازقدیم واز سازه های مدرن .اما درتهران فرهنگ
نظافت عمومی کمرنگ است .اگر از محله های کناری شهر دیدار کرده باشید معنی حرف بنده را در مییابید.
برای اصلاح این رفتار در مردم صدا وسیما تلاشی ندارد .وظیفه این رسانه درین مورد سنگین است وباید بجای برنامه های صرفا سرگرم کننده به هر شکل ممکن با این مسئله مقابله کند.
اگر تهران را دلپذیر میخواهند.!