سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرانی سفره ایلامی‌ها را کوچکتر کرد/ تشدید نظارت بر بازار

افزایش بی‌رویه قیمت مواد غذایی موجب کاهش قدرت خرید بسیاری از مردم استان ایلام و همچنین حذف اقلام ضروری از سفره‌های آنان شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، طی سال‌های اخیر به علت نرخ بالای تورم و به دنبال آن شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالا‌ها به ویژه مواد غذایی در اقصی نقاط کشور بودیم، اما متاسفانه افزایش قیمت محصولات در تمامی استان‌ها برابر نیست و در برخی استان‌ها از جمله استان ایلام به علت عدم نظارت کافی بر بازار قیمت اکثر کالا‌ها سر به فلک کشیده است.

لازم به ذکر است علی رغم اینکه استان ایلام از جمله استان‌های کم‌جمعیت کشور به شمار می‌رود، اما قیمت محصولات غذایی همچون گوشت، مرغ، برنج، روغن، لبنیات، میوه و... در بازار‌های آن با سرعت بیش‌تری از سایر استان‌ها رو به افزایش بوده است که همین امر علاوه بر اینکه نارضایتی مردم را به دنبال داشته، موجب کوچک‌تر شدن سفره اقشار کم درآمد شده است.

تبعات ناشی از گرانی اقلام غذایی

محمدیان کارشناس اقتصادی گفت: موجی از گرانی، حدود سه سال است که در استان ایلام ایجاد شده و نگرانی بسیاری از مردم به ویژه اقشار متوسط و پایین جامعه را به دنبال داشته است.

او افزود: تورم افسارگسیخته نه تنها فشار‌های روحی و روانی بسیاری بر مردم وارد می‌سازد بلکه سلامت جسمانی را نیز به طور مستقیم مورد آماج خود قرار داده و جامعه را روز به روز رنجورتر می‌کند.

محمدیان تصریح کرد: افراد کم درآمد ناچار به حذف اقلام زیادی از مواد غذایی ضروری از سبد خانوار خود شده‌اند که این مسئله سلامت مردم را به خطر می‌اندازدو در نهایت می‌تواند هزینه‌های بالایی به نظام بهداشت ودرمان کشور تحمیل نماید.

برخورد سازمان تعزیرات حکومتی با متخلفین

حیدر، ولی زاده معاون قضایی تعزیرات حکومتی اظهار داشت: سازمان تعزیرات حکومتی تنها مرجع رسیدگی به تخلفات اقتصادی و جرائم گزارش شده و همچنین اجرای حکم است.

معاون قضایی تعزیرات حکومتی با بیان اینکه کار بازرسی و نظارت مداوم بر بازار و کنترل قیمت محصولات از صلاحیت‌های سازمان صنعت و معدن و تجارت است افزود: با این وجود تعزیرات حکومتی در برهه‌ای از زمان که گمان می‌رود قیمت موادغذایی در بازار افزایش داشته است برای جلوگیری از تخلفات احتمالی، نیرو‌هایی را جهت بازرسی و نظارت در سطح شهر مستقر می‌کند.

او تصریح کرد: از دو هفته پیش که بحث افزایش قیمت محصولات به میان آمده است گشت مشترک تعزیرات و سازمان صمت به صورت روزانه مشغول بازرسی و نظارت در بازار هستند که خوشبختانه تا به امروز گزارش تخلفی در این زمینه ارسال نشده است.

تشدید نظارت‌ها بر بازار

عزت الله عبدخانی معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در همین راستا بیان داشت: سازمان صمت استان ایلام طی یک سال گذشته با تشدید بازرسی از مراکز عرضه و تولید کالا در استان، با هرگونه گران فروشی و کم فروشی مقابله کرده است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با بیان اینکه برخورد قاطع با متخلفان و عوامل گرانفروشی از شاخص‌های بازرسی و نظارت بوده است افزود: در سال جاری نیز بازرسان این سازمان به صورت مستمر و روزانه در قالب تیم‌های بازرسی در سطح بازار حضور فعال دارند.

افزایش قیمت کالا‌های اساسی، چندگانگی قیمت‌ها، وجود افراد سودجو از مواردی است که موجب گرانی در بازار‌های استان ایلام شده است که در همین راستا امید می‌رود مسئولان مربوطه با نظارت کافی بر بازار قدمی چشمگیر در راستای برچیدن دست متخلفان و کنترل قیمت‌ها بردارند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ د

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.