سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمادگی بنادر گیلان جهت پذیرش کشتی‌های رو _ رو و کانتینر‌های یخچالی با تخفیفات ۸۰ درصدی

سلیمی پور از آمادگی بنادر استان گیلان جهت پذیرش کشتی‌های رو _ رو و کانتینر‌های یخچالی با تخفیفات ۸۰ درصدی خبرداد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمد محسن سلیمی پور، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به ارائه تسهیلات ویژه به خطوط کشتیرانی و سایر ذینفعان در راستای توسعه حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی، حمایت و تشویق حمل کالا‌های صادراتی و ترانزیتی با کامیون به کشتی‌های رو _ رو در بنادر گیلان گفت: اولویت پهلودهی کشتی‌های رو _ رو بدون انتظار نوبت به اسکله ها، تخفیف ۸۰ درصدی حقوق و عوارض بندری بر کشتی‌های رو-رو، تخفیف ۶۰ درصدی هزینه باربری و معافیت انبارداری کامیون‌های مذکور از جمله حمایت‌ها و مشوق‌های اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان است.

او با بیان اینکه در حال حاضر میزان ظرفیت کشتی‌های رو _ رو حداکثر ۳۵ دستگاه تریلی و یا ۸۰ دستگاه سواری در هر سفر می‌باشد، افزود: مدت سفر این کشتی از مجتمع بندری انزلی به مقاصد بنادر کوریک و آکتائو قزاقستان به مدت ۴۸ ساعت و به بنادر آستاراخان در روسیه و باکو در آذربایجان به ترتیب به مدت ۴ روز و ۲۰ ساعت می‌باشد.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل با اشاره به اینکه از مهر ماه سال گذشته تاکنون ۱۲ سفر دریایی توسط کشتی‌های رو _ رو صورت پذیرفته، گفت: در این مدت ۶ مرتبه کشتی مذکور حامل ۵۷۰ نگله تجهیزات و کامیون از مبدا کشور روسیه وارد و در بندر انزلی تخلیه گردیده و ۶ مرتبه به مقصد بندر کوریک کشور قزاقستان با تعداد ۱۴۳ دستگاه تریلی حامل ماشین آلات کشاورزی، مواد معدنی و ... بارگیری و بندر انزلی را ترک نموده است.

سلیمی پور با بیان اینکه کرایه حمل یک دستگاه تریلی با راننده هزار و ۲۵۰ دلار بوده که این مبلغ در صورت افزایش کامیون‌ها و یا چارتر نمودن کشتی قابل تعدیل است، افزود: زمان حرکت کشتی در حال حاضر با هماهنگی و برنامه ریزی نمایندگی خط کشتیرانی مواج دریا مشخص و یا در صورت چارتر نمودن و یا ورود شرکت‌های فورواردری در حمل تعداد کامیون مورد نظر نسبت به ایجاد خطوط منظم لاینری با برنامه ریزی مورد نظر ذینفعان اقدام خواهد گردید.

سلیمی پور با اشاره به صادرات مرکبات و محصولات کشاورزی، گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با توجه به تامین زیر ساخت‌های لازم در جهت تخلیه و بارگیری و نگهداری کانتینر‌های یخچالی، آمادگی کامل در جهت پذیرش کانتینر‌های یخچالی به مقصد کشور‌های حاشیه دریای خزر را دارا می‌باشد و در این خصوص نیز علاوه بر اولویت پهلوگیری کشتی‌های کانتینری بدون انتظار نوبت، به میزان ۲۵ در عوارض و هزینه‌های توقف شناور حامل کانتینر و یا کانتینر‌های یخچالی، تخفیف اعطا نموده است.

او افزود: در راستای رونق و توسعه تجارت کانتینر‌های یخچالی در بنادر گیلان، سازمان بنادر و دریانوردی اقدام به ایجاد مشوق‌ها و اعطای تخفیفات به میزان ۴۵ درصد هزینه THC بر کانتینر‌های یخچالی و همچنین ۴۸ درصد تخفیف در حقوق و عوارض مترتب بر کشتی و ۹ تخفیف در هزینه انبارداری نموده که این تخفیفات تاثیر بسزایی در جلوگیری از تحمیل هزینه‌های مضاعف به ذینفعان و کاهش قیمت تمام شده این کالا‌ها نسبت به سایر بنادر می‌گردد.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر امکانات و زیرساخت‌های لازم در خصوص توسعه تجارت این کانتینر‌ها در بنادر گیلان فراهم شده و در این راستا تعداد ۶۸ سوکت برق جهت مونیتورینگ و نگهداری کانتینر‌های یخچالی در مجتمع بندری انزلی و تعداد ۲۸ سوکت در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا موجود می‌باشد، گفت: ایجاد و احداث یارد کانتینری اختصاصی در بنادر انزلی و آستارا صورت پذیرفته که در مجتمع بندری انزلی این سایت اختصاصی از یک هکتار به بیش از ۴ هکتار توسعه یافته است.

سلیمی پور با بیان اینکه در صورت افزایش حجم فعالیت‌های صادراتی بالاخص در زمینه محصولات کشاورزی و مرکبات، این امکان وجود دارد تا کامیون‌های حامل کانتینر یخچالی از بنادر استان گیلان مستقیما به مبدا بارگیری کالا‌های صادراتی در سایر استان‌های هدف حمل و پس از بارگیری محصولات کشاورزی در کانتینر‌های یخچالی، مجدداٌ این کامیون‌ها به بنادر عزیمت نموده و بدون تخلیه در بندر به طور مستقیم به کشتی بارگیری و به مقاصد مورد نظر حمل گردند، افزود: امکان استافینگ (بارگیری) محصولات کشاورزی در کانتینر‌های یخچالی نیز در بنادر گیلان وجود داشته و پس از آن، این کانتینر‌ها توسط ناوگان حمل و نقل دریایی بالاخص شرکت کشتیرانی دریای خزر که دفتر مرکزی آن در بندر انزلی واقع می‌باشد، به مقاصد کشور‌های حاشیه دریای صادر می‌شوند.

او در پایان با توجه به موقعیت منحصر و ممتاز جغرافیایی و ظرفیت‌های بنادر انزلی، آستارا و کاسپین و فرصتها، تسهیلات و مزایای قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حاکم بر این بنادر، تصریح کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در زمینه توسعه و رونق حمل و نقل کشتی رو- رو و کانتینری بالاخص کانتینر‌های یخچالی، آمادگی لازم را داشته و ضمن استقبال، از کلیه خطوط کشتیرانی، فورواردرها، اتاق‌های بازرگانی، شرکت‌های حمل و نقل، تجار، صاحبان کالا و سایر ذینفعان بالاخص ذینفعان محصولات کشاورزی و صادراتی و کانتینری یخچالی تقاضا دارد که با توجه به اعمال تخفیفات ویژه مطروحه فوق و خاص و ایجاد زیر ساخت‌ها و تامین تجهیزات مورد نیاز، در این راستا بنادر گیلان را بعنوان بنادر هدف انتخاب و سهم تجارت و حمل و نقل و عملکرد خود را از طریق مسیر‌های این بنادر توسعه و افزایش نمایند.

 

 

انتهای پیام/م.‌ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.