سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش بینی جالب محققان از وضعیت زمین در ۵۰۰ سال آینده

محققان پیش بینی می‌کنند که فعالیت‌های انسانی باعث می‌شود شکل کره زمین در ۵۰۰ سال آینده دچار تغییرات زیادی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از theconversation، دانشمندان می‌توانند پیش بینی‌های کاملاً دقیقی در مورد آینده انجام دهند. اما پیش بینی اینکه زمین در ۵۰۰ سال آینده چگونه خواهد بود کار دشواری است، زیرا عوامل زیادی در آن دخیل هستند. تصور کنید کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ در تلاش برای کشف قاره آمریکا بود! ما می‌دانیم که دو نوع فرآیند اصلی سیاره ما را تغییر می‌دهد؛ یکی شامل چرخه‌های طبیعی است، مانند نحوه چرخش و حرکت سیاره به دور خورشید و دیگری ناشی از اشکال حیات به ویژه انسان هاست. سیاره زمین مدام در حال تغییر است. تکان می‌خورد، زاویه شیب آن و حتی مدار آن تغییر می‌کند تا به خورشید نزدیک یا دورتر شود. این تغییرات در طول ده‌ها هزار سال اتفاق می‌افتد و آن‌ها مسئول عصر یخبندان بوده اند. البته نا گفته نماند که پانصد سال از نظر زمین شناسی چندان زیاد نیست.

نقش انسان‌ها در تغییر شکل سیاره زمین

دومین تاثیر بزرگ بر روی کره زمین موجودات زنده از جمله انسان‌ها هستند که نقش به سزایی در تغییر کره زمین ایفا می‌کنند. پیش بینی اثرات زندگی بر روی کره زمین سخت‌تر است. اختلال در بخشی از اکوسیستم می‌تواند بسیاری از موارد را از بین ببرد. انسان‌ها از جهات مختلف زمین را تغییر می‌دهند. آن‌ها درختان جنگل را قطع و زیستگاه‌های مهم حیات وحش را برای ساختن شهر‌ها و کشت محصولات تجزیه می‌کنند. گونه‌های مهاجم را در سراسر سیاره جابجا می‌کنند و سبب اخلال در اکوسیستم‌ها را می‌شوند. همچنین فعالیت های آن ها منجر به گرم شدن کره زمین می‌شود.

مردم با سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث تغییر آب و هوا می‌شوند. میزان گاز‌های گلخانه‌ای منتشر شده توسط انسان‌ها بیشتر از حد تحمل سیاره زمین است. به طور معمول، گاز‌های گلخانه‌ای گرمای خورشید را جذب می‌کنند و زمین را گرمتر از قبل می‌کنند. نتیجه بیش از حد دی اکسید کربن این است که دما افزایش می‌یابد و این می‌تواند منجر به روز‌های گرم تابستانی و ذوب یخ در گرینلند و قطب جنوب شود. ذوب شدن لایه‌های یخی سطح آب اقیانوس‌ها را بالا می‌برد و باعث سیل در مناطق ساحلی می‌شود.

تغییرات از گذشته تا کنون چگونه بوده است؟

این تغییرات می‌تواند در ۵۰۰ سال آینده به تغییر شکل زمین و ایجاد سیاره‌ای بسیار متفاوت منجر شود. همچنین شرایط آب و هوایی شدید مانند موج گرما، طوفان و خشکسالی می‌تواند زمین را تغییر دهد که در این صورت همه اشکال زنده کره زمین در خطر هستند. با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم که قسمت زنده زمین به نام بیوسفر، به طرز چشمگیری تغییر کرده است. تعداد انسان‌ها از حدود ۵۰۰ میلیون نفر به بیش از ۷.۵ میلیارد نفر در حال حاضر افزایش یافته است. بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی و جانوری به دلیل فعالیت‌های انسانی در آن دوره منقرض شده اند. با افزایش جمعیت انسان، گونه‌های دیگر فضای کمتری برای زندگی کردن دارند.

افزایش سطح آب دریا به معنی خشکی کمتر است و افزایش دما باعث مهاجرت بسیاری از گونه‌ها به آب و هوای بهتر می‌شود. همه تغییرات زمین توسط انسان ایجاد نمی‌شود، اما انسان روند رو به رشد برخی از آن‌ها را شدیدتر کرده است. یک چالش بزرگ امروز این است که مردم از انجام کار‌هایی که باعث ایجاد مشکل می‌شود، مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی که به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند، دست بردارند. این یک مشکل جهانی است که کشور‌های مختلف را ملزم می‌کند تا در راستای یک هدف تلاش کنند.

کریستوفر کلمب، احتمالاً نمی‌تواند بزرگراهی پر از ماشین یا تلفن همراه تصور کند. بدون شک فناوری در ۵۰۰ سال آینده نیز پیشرفت خواهد کرد. اما تا کنون نتواسته به اندازه کافی و سریع راه حل مفیدی را برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی ارائه کند؛ بنابراین اگر انسان‌ها مایل به تغییر رفتار خود باشند، شاید جنگل‌ها، اقیانوس ها، مزارع و شهر‌ها برای قرن‌های بیشتری باقی بمانند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
ایرانی
۰۰:۱۴ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
محیط زیست برای ادامه زندگی ونسل آینده خیلی چیز مهمی هست فکرشو بکن در کویر لوت ارزونی اومده وقتی نمیشه زندگی کرد چه فایده داره
سیدایوب عبدالله پور
۱۱:۵۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
بنی ادم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زی گوهرست۰۰چوعضوی بدردآورد روزگار دگرعضوهارانماند قرار..توکه ازغم دیگری بی خبری نشاید که نامت نهند آدمی
..ایران و ایرانی منفعت طلبن
اگر همون نسل های قبلی شما به فکر آینده بودن الان این وضع نداشتیم ..فکرکنید حرف بزنید نه نظر بدید نه چیزی ..سکوت کنید بهتر ابرمونم بردید بااین نظرات بی پایه و اساس ..این گرانی تورم همون کم اندیشی لیدران الان وپیش ازالان.
شهزاد
۱۳:۱۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
تصفیه کردن آب شور دریا ها خودش آثار مخرب دیگری هم داره، مثل اسیدی شدن‌ دریا ها و مرگ گونه هایی از ماهی و مرجان ها و همه ی سد ها نباید از بین بروند،اگه از بین بروند آب شرب به راحتی در دسترس نیست بلکه باید سد هایی که مشکل ساز هستند از بین بروند. و برد هایی که انرژی خورشید رو جذب میکنه هزینه زیادی داره و برای همه جا هم مفید نیست
سیدایوب عبدالله پور
۱۱:۴۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
تنها راه نجات از نظر من منی که نتوانستم شکوفاشوم ..راه نجات را در 3چیز خلاصه میکنم ..1استفاده از انرژی خورشیدی
2..تصفیه ی آب های شور بااستفاده از نیروی برق پاک خورشیدی
3..نابود کردن سدها وپرکردن چاه های آب..
تنها راه نجات دنیا ایران
سمیعی
۱۵:۳۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
آفرین سدها خیلی مهم هستند
سیدایوب عبدالله پور
۱۱:۴۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
تنها راه نجات از نظر من منی که نتوانستم شکوفاشوم ..راه نجات را در 3چیز خلاصه میکنم ..1استفاده از انرژی خورشیدی
2..تصفیه ی آب های شور بااستفاده از نیروی برق پاک خورشیدی
3..نابود کردن سدها وپرکردن چاه های آب..
تنها راه نجات دنیا ایران
رئال مادرید
۱۱:۱۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
پیش بینی شما یک پول سیاه هم نمی ارزه.مردم شریف ما دارندزیرفشارتورم گرانی داغون میشن.تافردانمیشه پیش بینی قیمت تخم مرغ بکتیم چه برسه ۵۰۰سال بعد.دلتون خوشه
من ادم نیسم
۰۹:۴۶ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
اگر راست میگین خب این کارا رو نکنین که اینجوری نشه ب گفتن نیست چرا عمل نمیکنید
ناشناس
۰۶:۳۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
خیلی جالبه که تمام مردم دنیا میدونن که لایه ازن داره روز به روز بدتر میشه و زمین روبه نابودی کشیده میشه و همه بزرگان و دانشمندان دنیا فقط دارن این نابودی تدریجی رو نگاه میکنن و کاری انجام نمیدن جز بازگو کردنش و این جز نگرانی هیچ کمکی به مردم دنیا نمیکنه!
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
دانشمندچی کارکنه وقتی مردم عمل نمی کنن یکیش الوده نکردن طبیعته که هیشکی رعایت نمی کنه
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
آخه تا اون موقع کی هست که این خبرو گذاشتی بدونن
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
بخت ملت ایران درحال حاظربرگشته وای از5سال دیگر بااین مسعولانشوان
حلال
۲۱:۴۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
یعنی چی این همه که اینو میدونیم شما اومدین نشر کردین حالا فکر کردیم چی میشه کوها ذوب میشن ابها بخار میشن زمین شکل تخم مرغی میشه
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
لازم نکرده واسه ما پیشبینی کنن اگه راست میگن این خرابی های جبران ناپذیر جبران کنن