رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رضایت جامعه دانشگاهی از آموزشهای مجازی اظهار کرد: دو الی سه دههای میشود که برخی از دانشگاهها در دنیا به ارائه آموزشهای مجازی میپردازند.
او افزود: رسالت اولیه دانشگاه پیام نور آموزشهای مجازی و در نهایت امتحانات پایان ترم بود، اما حضوری بودن آموزشها بولد کرد. ادامه یافتن آموزشهای مجازی حتی در دوران پسا کرونا بستگی به رسالت هر دانشگاه و تعریف آموزش از همان دانشگاه دارد.
مهدی تصریح کرد: تمامی مطالب برخی از دانشگاهها ممکن است به صورت غیر حضوری ادامه پیدا کند، ولی یکی از بهترین تجربههای خوب دنیا این بوده که به سمت آموزشهای ترکیبی یعنی حضوری و مجازی سوق پیدا کند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: آموزشهای مجازی باعث کاهش هزینه دانشگاه، هزینه دانشجو و هزینه استادان میشود و به اینصورت جامعه دانشگاهی میتواند در هر زمان و مکانی که تمایل داشت در جلسات و کلاسهای دانشگاهی شرکت کند.
مهدی گفت: بخشی از دروس مانند: کارگاه ها، صنایع دستی، کارگاهها و آزمایشها نیازمند حضور دانشجو در سر کلاس درس بوده و مجازی بودن آنها اهمیت ندارد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور اضافه کرد: بخشی از مطالب دروس علوم انسانی باید حتما حضوری برگزار شوند؛ چرا که مجازی بودن آنها امکان پذیر نیست و دانشجویان و استادان باید حتما به صورت چهره به چهره و حضوری و چالشی برای درک مطالب بیشتر با یک دیگر تمایل داشته باشند.
مهدی بیان کرد: آموزشهای مجازی در رشتههای علوم انسانی فرصت مباحث چالشی را از استادان و دانشجویان میگیرد؛ بنابراین آموزشهای ترکیبی یعنی حضوری و مجازی در این زمینه الزامی است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور افزود: آموزشهای آنلاین و آفلاین و معرفی کتابها و جزوهها هم برای شناخت بیشتر استادان و دانشجویان از مباحث کتاب امری لازم و ضروری است. مجازی تنها یک شکل نبوده و با روشهای گوناگون و نوین میتوان آموزش دانشجویان را ارتقا داد.
مهدی اضافه کرد: تجربه دنیا نشان میدهد که دانشگاهها و مدارس بخشی از مطالب دروس خود را باید به صورت حضوری، آموزشی و ترکیبی برگزار کنند و درصد هرکدام از آنها برای نوع آموزشهای ارائه شده باید از سوی مدیران آموزشی تعیین شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفهای کشور افزود: مرکز IT دانشگاه ما بیش از ۳۰ آزمایشگاه مجازی راه اندازی کرده که این روش کمک زیادی به پیشبرد دروس عملی میکند، اما در هر صورت برگزاری کلاسهای حضوری در اولویت دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
مهدی تصریح کرد: اگر استادان ترجیح دهند که دانشجویان نیازمند حضور در کلاسها هستند، باید زمینه حضور آنها در کلاسهای درس فراهم شوند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/