سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت معاینه هر سه ماه یک بار سالمندان

سالمندان بیشتر از بیماری‌های دیابت، فشارخون و افسردگی رنج می‌برند و وضعیت جسمی آن‌ها هر سه ماه یک بار باید کنترل شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،سعید سهرابی,کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به اینکه ۱۰/۴درصد از جمعیت شهرستان همدان بالای ۶۰ سال سن دارند که با ثبت نام در سامانه سیب از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شدند گفت: دوران بعد از ۶۵ سالگی در کشور‌های توسعه یافته به عنوان سالمندی یاد می‌شود و در ایران به علت اینکه در جمع کشور‌های در حال توسعه قرار دارد افراد بالای ۶۰ سال مُُسن و سالمند محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه سالمندان هر سه ماه یکبار باید از نظر سلامتی و شرایط جسمانی توسط پزشک معاینه شوند تاکیدکرد: با کاهش باروری و افزایش امید به زندگی، نرخ رشد جمعیت در بین سالمندان شهرستان همدان رو به افزایش است ورشد سالمندی بیماری‌های غیرواگیر بیماری‌های قلبی و عروقی،   دیابت، فشار خون، آلزایمر و افسردگی افزایش می‌دهد.

کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: برنامه سلامت برای گروه سنی بالای ۶۰ سال به بالا، تدوین شده است که در این راستا برنامه خدمات پیشگیری از بیماری ها، تشخیص به موقع، درمان به موقع و ارجاع برای دریافت خدمات تخصصی در مراکز خدمات جامع سلامت بهداشتی در قالب برنامه مراقبت‌های ادغام یافته صورت می‌گیرد.

سهرابی بیان کرد: برنامه سلامت ویژه سالمندان از سال ۹۴ با هدف ارتقای سلامت در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی و کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر برای افراد دارای پرونده الکترونیکی سلامت آغاز شده است.

کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان همدان اضافه کرد: این برنامه‌ها فرصت مناسبی برای بررسی وضعیت تغذیه، فشار خون، غربالگری افسردگی، بررسی علت نداشتن تعادل حین ایستادن، حرکت و سقوط افراد مسن، خطر سنجی، غربالگری سرطان سینه برای بانوان بین ۶۰ تا ۷۰ سال شده است

سهرابی ادامه داد: در صورت بروز مشکل، فرد بیماری به پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس سلامت روان و دیگر کارشناسان و پزشکان بستگی به نوع بیماری ارجاع داده می‌شود.

او گفت: مکمل‌های غذایی، کلسیم، ویتامین D.C ۵۰۰۰ به صورت رایگان در اختیار افراد سالمند قرار می‌گیرد همچنین الگو و مشاوره تغذیه به آن‌ها داده می‌شود.

از ششم تا ۱۲ مهرماه هفته جهانی سالمند نامگذاری شده است

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.