سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از چریک قشقایی در شب خاطره کوچ ستارگان

همزمان با برپایی محفل خاطره کوچ ستارگان از تازه‌ترین اثر تولیدی حوزه هنری فارس با عنوان «چریک قشقایی» شامل خاطرات محمدحسین پرنیا به قلم مجید ایزدی رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در نخستین برنامه از سری نشست‌های شب خاطره اقوام و عشایر در دفاع مقدس از دلاوری‌ها و ایثارگری‌های غیورمردان سلحشور ایل قشقایی تجلیل به عمل آمد.

در این نشست عنوان شد شب‌های خاطره کوچ ستارگان مجموعه برنامه‌های شب خاطره‌ای است که قرار است در هر نشست آن رزمندگان یکی از اقوام، طوایف و اقوام عشایر به بیان خاطرات خویش از هشت سال دفاع مقدس مردم ایران خواهند پرداخت.

اجرای ویژه نمایش «سرباز وطن» تازه‌ترین نمایش تولید شده در واحد هنر‌های نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس که اصغر گروسی نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشته نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

سرباز وطن نیز نمایشی است که با گروهی از هنرمندان جوان و علاقه‌مند کار شده و ضمن اشاره به رویداد‌های مهم تاریخ نبرد حق و باطل به صورت ویژه و خاص زندگی چهار شهید فارس شهید جهادگر نسرین افضل، شهید پرستار فاطمه رحیمی، سردار شهید دفاع مقدس مرتضی جاویدی و سردار شهید مدافع حرم مرحوم عبدالله اسکندری اختصاص دارد.

بخش اصلی برنامه به خاطره گویی اختصاص داشت. سرهنگ سعید کوشکی که مدیریت مکان برگزاری مراسم یعنی موزه دفاع مقدس و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس را بر عهده دارد به عنوان میزبان و مشارکت کننده سخنانی ایراد کرد.

مهندس وحید نمازی که مدیریت نهاد برگزار کننده مراسم یعنی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس را بر عهده داشت وقت خویش را به خاطره گو‌های مراسم داد تا با فراغ بال به بیان جلوه‌های ایثار رزمندگان قشقایی بپردازند.

بهروز صادقی، فرمانده اسبق سپاه عشایر فارس، سرهنگ حسین کریمیان از رزمندگان دلاور قشقایی و محمدحسین پرنیا راوی کتاب چریک قشقایی سه خاطره گویی بودند که دکتر عبدالرضا قیصری، مجری و کارشناس مراسم آن‌ها را فراخواند تا به صحنه بیایند و هریک بخشی از وقت برنامه را به خاطرات خویش اختصاص دهند.

صادقی که خویش از فرماندهان سپاه عشایر فارس بوده پس از بیان شمه‌ای از نقش تاریخی عشایر خصوصا عشایر قشقایی در مبارزه با استعمار و پاسداری از مرز‌های میهن عزیزمان به بیان تاریخچه حضور عشایر در دفاع مقدس و تنی چند از شهیدان و نام آوران قشقایی در دفاع مقدس پرداخت.

حسین کریمیان سخنان خویش را با قطعه‌ای ادبی و شعرگونه آغاز کرد که حس و حالی متفاوت به جلسه داد و در ادامه با بیان خاطراتی شیرین و طنازانه از حضور رزمندگان عشایر گفت که وصف شهادت یکی از این شهیدان گوشه چشم برخی از مخاطبان را با نم نم اشک‌های شان آشنا کرد.

محمدحسین پرنیا راوی کتاب چریک قشقایی آخرین خاطره گوی شب اول محفل کوچ ستارگان بود که ضمن بیان خاطراتی از دفاع مقدس به چگونگی شکل گرفتن کتاب چریک قشقایی و مراحل نگارش و آماده سازی و تدوین آن توسط نویسنده و در نهایت چاپ و انتشار و عرضه آن به بازار کتاب پرداخت.

حاضران که علیرغم تعداد قابل توجه شان ضمن رعایت قواعد ستاد ملی کرونا را رعایت کرده بودند، لابه لای این بخش‌ها نیز کلیپ‌هایی متناسب با مراسم را مشاهده کردند که به همت واحد هنر‌های تصویری حوزه هنری فارس آماده شده بود

در پایان مراسم نیز حاضران همراه با مردمی که از طریق صفحات و فضای مجازی به تماشای برنامه پرداخته بودند مراسم رونمایی از خاطرات محمدحسین پرنیا با عنوان چریک قشقایی را تماشا کردند.

بنا بر آنچه از سوی مسوولین برنامه وعده داده شده است این برنامه قرار است ادامه یابد و در ماه‌های آتی خاطره گویانی از سایر اقوام و طوایف عشایر به واکاوی نقش آنان در هشت سال دفاع مقدس مردم ایران بپردازند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.