سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمبود نیرو در مدارس استثنایی خراسان‌ رضوی

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی گفت: در حال حاضر در مدارس استثنایی خراسان رضوی نیروی متخصص برای آموزش دانش‌آموزان کم داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی قاسمی پور رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی با اشاره به اینکه در حوزه توانبخشی حداقل به ۳۵۰ الی ۳۶۰ همکار فرهنگی نیاز است، گفت: در کل استان حدودا ۳۵ معلم تربیت‌ بدنی مشغول به فعالیت هستند اما حداقل به ۷۰ معلم تربیت‌ بدنی دیگر نیاز است.

او افزود: همچنین در حال حاضر در حوزه برگزاری کلاس‌های درسی ۴۴ معلم کمبود داریم که فعلا ما این کمبود‌ها را با اضافه کاری جبران می‌کنیم.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: درخواست ما استخدام نیروی متخصص در زمینه آموزش دانش‌آموزان استثنایی است و توقع داریم دانشگاه فرهنگیان فقط به یک رشته تحصیلی برای دانش‌آموزان استثنایی اکتفا نکند، زیرا علاوه بر آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان ویژه، به مربی تربیت‌بدنی، تربیتی نیز نیاز است. این کمبود‌ها به سختی از بین سایر نیرو‌ها تامین می‌شود؛ در صورتی که معلمان دانش‌آموزان استثنایی باید تبحر و شایستگی‌های خاصی داشته باشند.

قاسمی پور بیان کرد: در حوزه واکسیناسیون از دستورالعمل‌های کلی پیروی می‌کنیم. مصوب شده که واکسیناسیون دانش‌آموزان استثنایی و خوابگاهی در اولویت باشد. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از همکاران ما واکسینه شده‌اند و سایر همکاران را نیز اقناع می‌کنیم که واکسن کرونا را تزریق کنند.

او در خصوص نحوه بازگشایی مدارس استثنایی در سال تحصیلی جدید تصریح کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی تفاوتی با آموزش‌وپرورش عمومی ندارد، اما به دلیل شرایط خاص دانش‌آموزان استثنایی، در بازگشایی این مدارس باید برخی الزامات رعایت شود. در حال حاضر دانش‌آموزان استثنایی مانند سایر دانش‌آموزان از اول مهر در قالب جشن شکوفه‌ها کلاس‌های درس را شروع کرده‌اند.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی تاکید کرد: یکی از تفاوت‌های آموزش‌وپرورش استثنایی با آموزش و پرورش عمومی در شورای مدرسه است. شورای مدرسه در آموزش‌وپرورش مدارس استثنایی به دلیل نوع معلولیت، نوع بوم و منطقه و شرایط خاص هر مدرسه نقش مؤثری دارد. ما این اختیار را به شورای مدرسه داده‌ایم که بتواند به طور کامل در خصوص اقدامات مدرسه تصمیم‌گیرنده باشد.

قاسمی‌پور اظهار کرد: در دستورالعمل وزارت‌خانه بیان شده مدارسی که کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارند، سال تحصیلی را حضوری آغاز کنند، اما حدود ۹۰ درصد مدارس استثنایی تا ۵۰ دانش‌آموز دارند؛ بنابراین نمی‌توان از این الگو پیروی کرد. تازمانی که موضوع سلامت و واکسیناسیون معلمان، نیرو‌های توانبخشی، نیرو‌های خدماتی و رانندگان سرویس مشخص نشود، نمی‌توان با قطعیت گفت که دانش‌آموزان استثنایی حتما باید به صورت حضوری در کلاس شرکت کنند.

او افزود: ما بر اختیاراتی که به شورای مدرسه داده‌ایم، نظارت کرده و آن را تایید می‌کنیم تا اگر مصوبه‌ای داشت، متناسب با شرایط تصمیم‌گیری کنند. برای هر مدرسه بخشنامه صادر شده که حتما هر مدرسه‌ای باید یک کمیته سلامت داشته باشد تا نظارت کامل بر واکسیناسیون معلمان، سرویس مدارس، اولیا و دانش‌آموزان اعمال شود. تعدادی از مدارس استثنایی نیز هنرستان است که این مدارس نیز با رعایت پروتکل‌ها و فاصله فیزیکی می‌تواند به صورت حضوری با تاییدیه شورای مدرسه فعال شود.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: ما علاوه بر اطلس یادگیری از مدارس درخواست کردیم که حتما اطلس توانبخشی نیز داشته باشند. اطلس یادگیری مشخص می‌کند که کدام دانش‌آموز به صورت حضوری و کدامیک از آن‌ها به صورت مجازی و درسنامه آموزش بیند. اطلس یادگیری برای تمام دانش‌آموزان تعریف می‌شود.

قاسمی‌پور بیان کرد: همچنین بخشنامه‌ای با عنوان ثبت تا ستاد صادر شده که در این بخشنامه نمایندگانی را برای هر منطقه و ناحیه از اداره مشخص می‌کنیم که در آن منطقه و ناحیه یکی از مدیران مدارس، نماینده ناحیه نزدیک به خود می‌شود. داخل مدرسه نیز هر معلم باید با دانش‌آموزان خود به صورت مستقیم ارتباط داشته باشد و به نماینده مدیر مدرسه وضعیت دانش‌آموز را گزارش دهد.

او تصریح کرد: اگر برای دانش‌آموزان استثنایی، خصوصا در دوره‌های پیش‌دبستانی و اوتیسمی، توانبخشی انجام نشود، کیفیت فعالیت‌های آموزش‌وپرورشی آن‌ها بسیار پایین می‌آید؛ بنابراین از مدیران مدارس درخواست کردیم اطلس توانبخشی را حتما طراحی کنند و هر دانش‌آموزی که نیاز به گفتاردرمانی، شنوایی درمانی و کار درمانی دارد، این مساله پیوسته پیگیری شود تا با رعایت پروتکل‌ها فرایند توانبخشی نیز در راستای آموزش‌وپرورش انجام گیرد. 

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی با بیان اینکه مراکز اختلالات یادگیری باید به صورت حضوری فعالیت داشته باشد، تاکید کرد: این دستورالعمل را برای مراکز ویژه یادگیری ارسال کرده‌ایم و آن‌ها از اول مهر ماه باید شروع به نوبت‌گیری از دانش‌آموزان عادی کنند و کار خود را با رعایت مسائل بهداشتی انجام دهند.

قاسمی‌پور اظهار کرد: اگر دانش‌آموزان استثنایی بیماری زمینه‌ای یا مشکلات جسمانی داشته باشند، می‌توانند به مدرسه نیایند؛ در غیر این صورت عمدتا این افراد از آمدن به مدرسه استقبال می‌کنند؛ به طوری که معمولا آمار جاماندگان از تحصیل در مدارس استثنایی نسبت به مدرارس عادی بسیار کمتر است. در سال تحصیلی گذشته نسبت به سال قبل از آن تقریبا در کل استان ۴۲ دانش‌آموز جامانده از تحصیل داشتیم که از میان آن‌ها هشت نفر به دلیل بیماری فوت شدند.

او در مورد کمبود معلم در آموزش‌وپرورش استثنایی افزود: نیروی توانبخشی که شامل نیرو‌های گفتاردرمان، کار درمان، شنوایی‌شناس و بینایی‌سنج است از عمده‌ترین نیاز‌های آموزش کودکان استثنایی است که باید به آن توجه شود؛ متاسفانه از سال ۸۸ حتی یک نفر که دارای این خصوصیات باشد، استخدام نشده است.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: هر سال دولت مبلغی را به عنوان نیرو‌های طرحی برای دانش‌آموزان استثنایی اختصاص می‌داد، اما چند سالی است که نیرو‌های توانبخشی در قالب طرحی نیز نمی‌توانند با نا همکاری کنند. ما در حوزه توان‌بخشی در استان کمبود نیرو داشته و در حوزه پرورشی نیز صرفا سه معلم با ابلاغ پرورشی داریم.

انتهای پیام//ف.ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.