سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معروفان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

توزیع نهاده‌های دامی سرعت گرفت

سرپرست دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنابر آمار در ۶ ماهه نخست سال، ۷ میلیون و ۹۵۸ هزار تن نهاده وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته است.

حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از  رشد ۷۰ درصدی توزیع نهاده های دامی نسبت به هفته گذشته خبر داد و گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تا پایان شهریور ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تن ذرت، یک میلیون و ۷۱۵ هزار تن جو و یک میلیون و ۸۹۳ هزار تن کنجاله سویا در سامانه بازارگاه عرضه شده که با این وجود مجموع عرضه در ۶ ماهه نخست به سال ۷ میلیون و ۹۵۸ هزار تن نهاده دامی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۴۴ هزار و ۲۰۰ تن نهاده دامی در سامانه بازارگاه توزیع شده است، افزود: سال گذشته در این بازه زمانی ۴ میلیون و ۶۷۸ هزار تن نهاده دامی و به عبارت دیگر روزانه ۲۶ هزار تن در سامانه بازارگاه توزیع شده است.

عباسی معروفان ادامه داد: بنابر آمار در ۶ ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی در سامانه بازارگاه توزیع شده که با این وجود جای این سوال مطرح است که چطور می شود به رغم افزایش ۷۰ درصدی توزیع، تولیدکنندگان بازهم نسبت به کمبود گلایه مند هستند.

وی از کاهش ۴ میلیون تنی تولید علوفه در مراتع خبر داد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش تولید علوفه، جو روانی حاکم بر بازار موجب شد تا تولید کنندگان نهاده بیشتری را خریداری کنند.

واردات حداقل ۶ میلیون تن گندم برای تامین نیاز کشور

این مقام مسئول در بخش دیگر اظهارات خود درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم بیان کرد: امسال ۴ میلیون و ۵۶۴ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد، درحالیکه برآوردها حاکی از آن بود که میزان خرید به حدود ۹ میلیون تن برسد که به علت کمبود بارش، این میزان محقق نشد و حداکثر خرید گندم با احتساب کارخانجات آرد و ماکارونی به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده است که با این وجود به جای واردات ۲ میلیون تن، حداقل ۶ میلیون تن گندم باید وارد شود.

وی ادامه داد: گرچه برآوردها حاکی از آن بود که ۲ میلیون تن جو وارد شود، اما به دلیل کمبود علوفه باید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برای تامین نیاز کشور وارد شود.

عباسی معروفان با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن روغن، گندم، دانه سویا، کنجاله سویا، ذرت، جو و ۱۲۰ هزار تن مرغ وارد شد، گفت: ارزش واردات این ۷ قلم کالا به ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار رسید که برای ۶ ماهه دوم سال به همین‌ میزان ارز باید تامین شود تا نیاز کشور ناشی از شرایط خشکسالی تامین شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا پایان شهریور ۷ قلم کالای وارداتی با ارز ترجیحی وارد شده است، گفت: از دیدگاه کارشناسی موافق حذف ارز ترجیحی و تخصیص ارز نیما هستیم و در مقابل به پنج دهک پایین جامعه به دلیل افزایش قیمت کالا، یارانه داده شود تا تامین کالا دچار مشکل نشود.

 ثبت سفارش ۲۰ میلیون تن کالا تا پایان سال

به گفته وی، تا زمان ابلاغ، ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات ۷ قلم کالا تخصیص داده شود، در صورت صلاحدید بتدریج‌ یا یکباره حذف شود.

عباسی معروفان با اشاره به اینکه تا پایان تابستان ارز ترجیحی تخصیص داده شده است، بیان کرد: برنامه ریزی بر آن است که تا پایان‌مهر با ارز ۴۲۰۰ تومان کالا وارد شود و همواره موظفیم تا زمان ابلاغ به واردات ارز ترجیحی داده شود.

وی با بیان اینکه برای ۷ قلم کالای وارداتی ۲۰ میلیون تن ثبت سفارش انجام شده است، گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تن ذرت وارد کشور شده که تا پایان سال حداقل باید به ۱۰ میلیون تن برسد. به طور کلی برای کنجاله سویا، دانه سویا، گندم، گوشت مرغ، ذرت و جو تا پایان سال ۲۰ میلیون تن کالا باید وارد شود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن روغن خام وارد کشور شده است، گفت: اخیرا برخی کارخانجات روغن اعلام کردند که روغن در بنادر مانده است است چرا که بنابر مصوبه برای واردات یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن روغن خام، یک‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار هزینه شد که هم اکنون مصوبه تمام شده و ترخیص مابقی نیاز کشور منتظر تخصیص ارز و مصوبه جدید است تا روغن های وارداتی وارد چرخه کارخانجات شود.

عباسی معروفان در پایان با اشاره به اینکه مشکلی در تامین ذخایر استراتژیک کشور نداریم، تصریح کرد: بنابر آیین نامه ذرت، کنجاله، جو، مرغ و گوشت قرمز با پشتیبانی امور دام و گندم، روغن، شکر و برنج با بازرگانی دولتی است که در طول سال ۳۰ درصد کالا را باید نو و کهنه کنند به طوریکه اقلامی که تاریخ آنها به ۶ ماه آخر می رسد، در بازار عرضه و کالای تاریخ جدید جایگزین می شود که با این وجود ذخایر استراتژیک مطلوب است و مشکلی نداریم، اما برخی اقلام ممکن است که ۱۰۰ درصد ذخیره نداشته باشند‌ و در صدی پایین تر باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.