سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گوترش کودتای سودان را محکوم کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد کودتای ۲۱ سپتامبر در خارطوم، پایتخت سودان را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هرگونه تلاش برای کودتای ۲۱ نوامبر در خارطوم را محکوم کرد.

گوترش در توئیتی در حساب کاربری خود ضمن محکومیت کودتای روز گذشته در سودان، نوشت: «هر گونه تلاش برای تضعیف گذار سیاسی در سودان، پیشرفت‌های بدست آمده در جبهه‌های سیاسی و اقتصادی این کشور را به خطر می‌اندازد.»

او در ادامه از همه طرف‌ها خواست که به تحقق آرمان‌های مردم سودان برای آینده‌ای فراگیر، صلح آمیز، باثبات و دموکراتیک متعهد باشند.

گوترش همچنین تاکید کرد که سازمان ملل متحد در این تلاش در کنار دولت و مردم سودان است.

از طرفی دیگر نیز وزارت امور خارجه مصر کودتای نافرجام در سودان را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای کودتای نافرجام روز سه شنبه در سودان را محکوم و بر حمایت قاهره از نهاد‌های دولت انتقالی در این کشور و تلاش‌های مستمر آن برای تحقق خواسته‌های ملت سودان در این مرحله مهم از تاریخ کشور تاکید کرد.

وزارت امور خارجه مصر در این بیانیه بر علاقه و تمایل کامل دولت و مردم این کشور برای برقراری ثبات، امنیت و توسعه سودان تاکید کرد.

وزارت خارجه مصر در انتها خاطرنشان کرد که در چارچوب وحدت سرنوشت و پیوند‌های ابدی که میان دو ملت مصر و سودان وجود دارد، قاهره هرگونه تلاش و اقدام برای آسیب رساندن به ثبات و امنیت سودان یا کارشکنی در روند تلاش‌ها برای توسعه این کشور را رد می‌کند.

گفتنی است که رسانه‌های دولتی سودان روز سه شنبه از یک کودتای ناموفق در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند که با آن مقابله کنند. دولت سودان نیز در همان روز از دستگیری سران نظامی و غیرنظامی این کودتا خبر داد.

این در حالی است که ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان به دستور ارتش عزل و به زندان منتقل شد. دادگاه سودان در دسامبر ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۸) در اولین حکم عمر البشیر را به اتهام فساد به دو سال حبس محکوم کرد. شورای حاکمیتی سودان به ریاست عبدالفتاح برهان بعد از کناره‌گیری عمر البشیر، رئیس‌ جمهور این کشور بعد از چند هفته ناآرامی در دارفور و سپس دخالت نیرو‌های ارتش، تشکیل شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.