سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک مقام مسئول خبر داد؛

فروش بلیت اجباری یک طرفه اربعین تخلف است؛ رسیدگی به شکایت زائران در موعد مقرر

خوشخو گفت: دفاتر و آژانس های مسافرتی باید به تمامی زائران که درخواست بلیت دو طرفه دارند، بلیت با نرخ مصوب بفروشند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی با بیان اینکه پرواز‌های اربعین از بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر ماه برنامه ریزی شده و امسال دولت عراق صرفا پذیرش مسافر را از طریق هوایی انجام می‌دهد و شرایطی را مشخص کرده است، افزود: عمده‌ترین شرایط کشور عراق برای سفر اربعین امسال گرفتن ویزا در تهران، تزریق دو دوز واکسن کرونا و انجام تست پی سی آر ۷۲ ساعت قبل از پرواز است.

خوشخو با بیان اینکه امسال طبق توافق صورت گرفته مقرر شد ۶۰ هزار زائر در ایام اربعین امسال از ایران اعزام شوند، گفت: ضرورت مدیریت این موضوع ایجاب می‌کرد که یک سازمان متولی اقدامات لازم در این بخش باشد و در همین راستا در ستاد مرکزی اربعین مقرر شد سازمان حج و زیارت متولی ایجاد سامانه‌ای با عنوان سماح برای زائران شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی تاکید کرد: بسیاری از هموطنان که دو دوز واکسن خود را تزریق کرده اند، در این سامانه ثبت نام کرده اند و این سامانه به وزارت بهداشت جهت صحت سنجی اطلاعات لینک داده شده است.

خوشخو بیان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته فهرست این افراد به وزارت عراق جهت ارائه ویزا ارسال شده و باید در بازه تعریف شده نسبت به تهیه ویزا اقدام کنند. بعد از تایید، فهرست افراد به سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی جهت صدور بلیت ارسال می‌شود.

تایید تخلف ایرلاین‌ها در فروش یک طرفه بلیت پرواز‌های اربعین

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی با بیان اینکه اخباری مبنی بر اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی اقدام به فروش بلیت به صورت یک طرفه می‌کنند، افزود: سازمان هواپیمایی این موضوعات و سود جویی برخی از ایرلاین‌ها را پیش بینی کرده بود و به همین دلیل جلسه هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی در ۲۴ شهریور برگزار شد تا ایرلاین‌ها تسهیلات مناسبی در اختیار زوار قرار دهند. به همین منظور نرخ بلیت رفت و برگشت تهران- نجف ۵ میلیون تومان، مشهد-نجف ۶ میلیون تومان، بلیت یک طرفه تهران-نجف ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مسیر یک طرفه مشهد-نجف ۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

خوشخو بیان کرد: مقرر شد این نرخ مصوب در اختیار تمامی زوار دارای شرایط قرار گیرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر گزارش‌هایی به ما رسیده که برخی از بلیت‌ها با نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب در اختیار زوار قرار گرفته است، افزود: دستگاه‌های ذی ربط به این موضوع ورود پیدا کرده و اخطار‌هایی به آژانس و ایرلاین‌های متخلف که این نرخ را رعایت نکرده اند، داده شده است. به سایت‌هایی که بالاتر از نرخ مصوب مبالغی را نمایش می‌دادند هم گزارش و اخطار‌های لازم داده شده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی با بیان اینکه برخی از ایرلاین‌ها در این بازه زمانی اقدام به صدور بلیت اربعین به صورت یک طرفه می‌کنند که این موضوع هم به سازمان هواپیمایی گزارش داده شده بود، افزود: با بررسی‌هایی که سازمان هواپیمایی در این خصوص انجام داد، مشخص شد که این موضوع صحت دارد. این سازمان با شرکت‌هایی که به صورت اجباری به مسافران بلیت مسیر یک طرفه را به فروش می‌رسانند هم اخطار‌های کتبی داده است و فرجه زمانی مشخصی را تعیین کرده تا هرچه سریع تر اقدام به فروش بلیت رفت و برگشت کنند.

او ادامه داد: در بسیاری از موارد زائر تمایل دارد که بلیت رفت و برگشت تهیه کند، بنابراین باید ایرلاین‌ها در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند.

خوشخو توضیح داد: به دلیل آنکه بسیاری از زوار تمایل دارند که در بعد از ظهر روز اربعین و روز بعد از آن به کشور بازگردند، این اقدام به دلیل حجم زیاد زائر ممکن است برای ایرلاین و برخی از آژانس‌ها نیاز به برنامه ریزی بیشتری باشد، اما در حال حاضر ایرلاین‌ها باید به هر زائری که درخواست بلیت دو طرفه را داشته باشد بلیت ارائه کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی افزود: سازمان هواپیمایی هیچ مماشاتی با ایرلاین‌ها در رابطه با رعایت حقوق مسافران نخواهد کرد و اگر شرکت‌های هواپیمایی مواردی که در جلسه اعلام شده را رعایت نکنند با آن‌ها برخورد خواهد شد.

او اظهار کرد: به زوار توصیه می‌شود اگر قرار باشد این سفر بروند از ویزای خود مطلع شوند و برای گرفتن بلیت حتما به دفاتر و‌آژانس‌های هواپیمایی معتبر مراجعه کنند.

خوشخو تاکید کرد: اگر مسافران گلایه و یا شکایتی از شرکت‌های هواپیمایی دارند، می‌توانند از طریق سایت سازمان هواپیمایی شکایت خود را بارگذاری کنند و رسیدگی به تخلفات و موضوعات زائران در اولین فرصت صورت می‌گیرد.

خوشخو بیان کرد: ایرلاین‌ها نباید مردم را شرایطی قرار دهند که برای تهیه بلیت نرخی بالا‌تر از نرخ مصوب پرداخت کنند و البته چند تذکر جدی در این خصوص داده شده و سازمان تعزیرات با آن‌ها برخورد می‌کند.

او با بیان اینکه برخی از مسافران اعلام کردند که بالاتر از نرخ مصوب بلیت را به فروش می‌رساند، سازمان هواپیمایی در اولین فرصت به این شکایات رسیدگی می‌کند، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری طبق وظیفه ذاتی خود نظارت دقیق تری بر تمامی دفاتر و آژانس‌های مسافرتی دارد و بر فروش بلیت‌ها در آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی و همچنین فروش به صورت اینترنتی رصد کامل دارد.

 رسیدگی به چندین تخلف ایرلاین‌ها توسط سازمان هواپیمایی کشور

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی توضیح داد: تاکنون به چندین تخلف در این زمینه رسیدگی شده‌ است و رسیدگی به این موضوع همچنان ادامه دارد.

خوشخو اظهار کرد: جا به جایی ۶۰ هزار زائر از طریق هوایی برای برخی از ایرلاین‌ها نیاز به برنامه ریزی دقیق تری است؛ چراکه در سال‌های گذشته بسیاری از زائران از طریق زمینی و یا به صورت شخصی به این مراسم می‌رفتند، اما امسال با توجه به آنکه کشور عراق در روز‌های پایانی تعداد زائران را دو برابر کرد و تنها اعلام کرد که از طریق هوایی باید به کشور عراق سفر کنند، بنابراین برنامه ریزی سنگینی باید در این خصوص صورت گیرد که البته اقدامات لازم انجام شده است

او با بیان اینکه در حال‌حاضر عمده پرواز‌ها از سمت عراق خالی باز می‌گردند، گفت: بنابراین در این ایام عمده پرواز‌ها و بازگشت زائران در بعد از ظهر اربعین و یا در فردای آن است؛ بنابراین اقدامات لازم در این زمینه صورت‌گرفته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.