سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شور طوفانی در عزاداری‌های عجم و شاخسی

سوگواری محرم در جاهای مختلف به صورت‌های گوناگون انجام می‌شود که علاوه بر ابعاد مذهبی، ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، سوگواری محرم عزاداری‌ها و یادبود‌هایی است که به مناسبت شهادت حسین بن علی و جمعی از یارانش که در سال ۶۱ هجری قمری در واقعه کربلا روی داد، انجام می‌شود.

سوگواری برای حسین بن علی و دیگر یارانش از روز نخست محرم آغاز می‌شود و در ظهر عاشورا به اوج می‌رسد. در غروب و شامگاه عاشورا، این سوگواری تحت عنوان مراسم شام غریبان ادامه پیدا می‌کند. در روز ۱۲ محرم نیز مراسمی با نام «سوم امام حسین» انجام می‌شود.

این نوع مراسم‌ها در روز ۱۶ محرم با نام «هفتم امام حسین» و ۲۰ صفر با نام «اربعین» ادامه پیدا می‌کند. البته سوگواری برای حسین بن علی مختص ماه محرم نمی‌شود و در دیگر روز‌های سال نیز با توجه به فرهنگ و رسم هر منطقه انجام می‌شود. مراسم سوگواری سومین امام شیعیان از دیدگاه شیعه اهمیت بسیاری دارد و انجام آن عبادت است.

سوگواری محرم در جا‌های مختلف به صورت‌های گوناگون انجام می‌شود. سوگواری محرم علاوه بر ابعاد مذهبی، ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز دارد. سوگواری شیعیان ایران در ماه محرم همواره به صورت خودجوش بوده‌است.

عزاداری عجم 

احمد حمزه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:عزاداری عجم بیشتر با آئین‌های محرم در بازار تاریخی تبریز شناخته می‌شود.

اوبیان کرد:برنامه‌های بازار در محرم هر سال بازتاب گسترده در رسانه‌های مختلف دارد.،در میان مردم نیز، عزاداری عجم تا حدود زیادی شناخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان  گفت: عزاداری‌های شاخسی نیز به عنوان رایج‌ترین و با شکوهترین و همچنین شناخته شده‌ترین شیوه عزاداری در میان مردم آذربایجان می‌باشد.

عزاداری سنتی بازار تبریز نسل به نسل و سینه به سینه انتقال یافته است

علیرضا قوچی معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هیئات حسینی، مساجد، تکیه ها، شاخسی و عزاداری‌های خیابانی در کنار عزاداری سنتی بازار تبریز نسل به نسل و سینه به سینه انتقال یافته و گویا عشق به حسین (ع) تمامی ندارد و حرارتی در دل‌های حسینیان است که هرگز خاموش نخواهد شد.

او افزود:متاسفانه امسال نیز مانند سال گذشته و مثل تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، هنری و فرهنگی، هیئات حسینی نیز تحت تاثیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته که گاهی نیز به صورت مجازی برگزار شد.

اوبیان کرد:عاشقان حسینی همانطور که در برهه‌های حساس تاریخ ثابت کرده بودند، در عصر کرونایی نیز نشان دادند که نه پرچم امام حسین (ع) زمین میماند و نه جان شیعیان امیرالمؤمنین (ع) به خطر می‌افتد و از آغازین روز‌های شیوع این ویروس در کشور، بیشترین میزان رعایت ضوابط در مساجد، هیئات حسینی و اماکن مذهبی انجام شده است .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در مورد زمان تاسیس عزاداری‌های عجم و شاخسی زمان دقیقی را نمی‌توان بیان نمودوگفت: بیشتر از زمان صفویه این مراسمات قوت گرفته است.

 بالانگه داشتن پرچم اهل بیت عصمت و طهارت (ع)

یکی از کارشناسان مذهبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می گوید :عاشقان حسینی با بالانگه داشتن پرچم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در کنار برپایی مجالس عزای امام حسین (ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در رزمایش کمک مومنانه نیز سنگ تمام گذاشته و از کسانی که به هر نحو از سوی ویروس کرونا متضرر شده بودند، دستگیری کردند.

گفتنی است آیین‌های مذهبی بازارتاریخی وجهانی تبریزسال ۸۹ هجری شمسی ثبت جهانی شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.