سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خشکسالی بلای جان دام ها/خسارت ۸۰ درصدی به مراتع خراسان جنوبی

امسال خشکسالی و بارش‌های کم بلای جان مراتع شد و خبری از سرسبزی و علوفه تازه و کافی برای دام عشایر نبود.

عصمتی پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت: امسال بارندگی‌ها در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش ۶۲ درصدی رو به رو بوده است.

او افزود: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی، از مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مراتع خراسان جنوبی به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع که در اختیار عشایر است خسارات ۸۰ درصدی وارد شده است.

عصمتی پور ادامه داد: مابقی مراتع نیز، به دلیل گرد و خاک و همچنین نشست ماسه‌ها بر روی علوفه‌های مرتع، کیفیت خود را از دست داده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی خشکسالی به جامعه عشایری افزود: در سال‌های گذشته تأمین ۷۵ تا ۸۰ درصد علوفه دام عشایر از مراتع بود، اما امسال به دلیل فقر شدید مراتع و عدم رویش علوفه، تغذیه دام عشایر ۱۰۰ درصد به صورت دستی است که این موضوع هزینه‌های سنگینی روی دست عشایر گذاشته است.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون به دلیل شرایط سخت اقلیمی و خشکسالی بی سابقه میزان تولیدات عشایر در زمینه گوشت قرمز، شیر و فرآورده‌های لبنی، تولید کرک، مو و پشم، گیاهان دارویی، تولیدات زراعی و باغی حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

عصمتی پور عنوان کرد: اعطای تسهیلات بانکی بلند مدت و ارزان قیمت یکی از راهکار‌های کمکی به عشایر است و تاکنون بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بین عشایر استان توزیع شده است که از این مبلغ ۴۶ میلیارد و ۵۹۸ میلیون تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز و ۷ میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است.

انتهای پیام / ط آ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.