سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا اولین لعن زیارت عاشورا به ابوسفیان است؟

ظالمینی که در زیارت عاشورا نام آن‌ها آمده افرادی هستند که بیشترین ظلم را نسبت به امام حسین انجام داده‌اند که یکی از آن‌ها ابوسفیان است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زیارت عاشورا با مجموع درس‌های عقیدتی، سیاسی، فکری و انزجار از دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت، در حکم محک و معیاری است که سَره را از ناسره جدا می‌کند. زیارت عاشورا مجموعه‌ای از درس‌هایی است که هر کدام از آن ارزش‌هایی را ارائه می‌دهد و سر فصل‌های غیر قابل تردیدی را فرا راه انسان می‌گشاید و می‌تواند آدمی را در پیمودن راه راست و رسیدن به حقیقت راسخ و استوار نماید.

زیارت عاشورا خود منشوری است که از هر جهت نوری از آن جلوه‌گر است چرا که این صحیفه بهانه‌ای است برای بیان مختصر، امّا کامل از اسلام شناسی، معرفت‌شناسی، امام شناسی، جامعه شناسی و انسان شناسی. در این ایام می‌طلبد اندیشمندان به مدد اعتقادات راستین و فضیلت مدار مؤمنان بیایند و با تبیین صحیح اعتقادات اسلامی مردم را با عشق و معرفت بیشتر نسبت به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت (ع) آشنا کنند.

این زیارتنامه توسط امام باقر (ع) به شیعیان تعلیم داده شده است و صرفاً یک زیارتنامه جهت عرض ادب ظاهری به محضر امام حسین (ع) و یاران ایشان نیست و معانی عمیقی در آن نهفته است.

بر همین اساس حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه تهران از رهگذر شرح و تفسیر زیارت عاشورا، زوایای پنهانی که در این زیارت نامه قدسی نهفته است را در ایام ماه محرم مطرح و مطالب آن تقدیم مخاطبان می‌شود. قسمت‌های پیشین این تفسیر را می‌توانید در اینجا بخوانید. آنچه در ادامه می‌خوانید قسمت یازدهم تفسیر زیارت عاشورا است: «فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ، وَ اَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتی رَتَّبَکُمُ اللهُ فیها، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ، وَ لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُم».

در ادامه تفسیر زیارت عاشورا به بخش بسیار مهمی با عنوان تولا و تبری رسیدیم، این بخش ریشه در اعتقادات راستین و راسخ شیعیان دارد و به عنوان بخش اصلی و اساسی دین و اعتقادات شیعیان از آن نام برده می‌شود، تولا و تبری به معنای دوست داشتن دوستان اهل بیت و دشمن داشتن دشمنان اهل بیت (ع) است.

در این فراز از زیارت عاشورا می‌خوانیم: «فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ، وَ اَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتی رَتَّبَکُمُ اللهُ فیها، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ، وَ لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُم». از رحمت خدا دور باد امتی که اساس ظلم و ستم را بر شما اهل بیت رسول بنیان نهادند و از رحمت خدا دور باد مردمی که کنار زدند شما را از آن مرتبه‌هایی که خداوند آن رتبه‌ها را به شما داده بود و خدا لعنت کند مردمی که شما را کشتند و خدا لعنت کند آن مردمی را که از امرای ظلم و جور برای کشتن شما تمکین و اطاعت کردند.

بحث بسیار مهمی که در زیارت عاشورا مطرح می‌شود بحث دشمن شناسی است، مرحوم مجلسی در این خصوص روایتی از امام محمد باقر (ع) در کتاب بحار الانوار نقل می‌کند؛ امام محمد باقر (ع) فرمودند: «من لم یعرف سو ما اتی البنا من ظلمنا و ذهاب حقنا و ما نکبنا به فهو شریک مناتی الینا فیما ولیناه» هر کسی که نداند بر ما اهل بیت چه گذشته است و نسبت به ظلم‌ها و ستم‌هایی که بر ما خاندان روا داشته شده جاهل باشد شریک ظلم ظالمین و شریک جرم ستمگران بر ما خواهد بود.

ظلم انواع و اقسامی دارد و مصداق اتم ظلم و جور کشتن ظالمانه و جائرانه مظلوم است. در زیارت عاشورا از برخی افراد نام برده شده و به اسم مورد لعن و نفرین قرار گرفتند. لعن به معنای نفرین کردن و دور کردن از رحمت پروردگار عالم است.

ظالمینی که در زیارت عاشورا نام آن‌ها آمده افرادی هستند که بیشترین ظلم را نسبت به آل الله روا داشتند یکی از آن افراد که سرمنشا همه ظلم‌ها به اهل بیت (ع) است ابوسفیان است، اسم اصلی او سخر است ابوسفیان از ابتدای پیدایش اسلام از سرسخت‌ترین دشمنان پیامبر اکرم (ص) بود، در ماجرای فتح مکه نیز او آخرین دشمنی است که به ظاهر مسلمان می‌شود، اما در جنگ‌هایی مانند بدر، احد و بسیاری جنگ‌های دیگر فرمانده لشکر سپاه شرک بود و با پیامبر می‌جنگید حتی در احد بعد از اینکه لشکریان ابوسفیان پیروزی ظاهری به دست آوردند فریاد می‌زد در جنگ بدر شما ما را کشتید و امروز ما انتقام گرفتیم و شما را از دم تیغ گذراندیم، پیامبر اکرم (ص) جواب او را دادند و فرمودند به ابوسفیان بگویید کشته‌های ما در بهشت هستند و کشته‌های شما جایگاهی غیر از دوزخ ندارند.

ابوسفیان در جنگ احد با افتخار می‌گفت ان لنا عزی و لا عزی لکم ما بت عزی را داریم و شما عزی ندارید و نمی‌توانید خدایتان را ببینید پیامبر خدا (ص) پاسخ دادند «الله مولانا و لا مولی لکم» خداوند عالم مولا و سرپرست ما است و شما مولایی مثل خدا ندارید.

ابوسفیان فرد بسیار رذل و پستی بود، در جریان جنگ احد در جشن‌ها و پایکوبی‌هایشان می‌گفت هبل بزرگ‌تر است هبل بزرگ‌تر است پیامبر اکرم (ص) فرمودند پاسخ او را اینگونه بدهید که «الله اعلی و اجل» خداوند برتر و بزرگ‌تر است.

در تاریخ آمده پیش از مسلمان شدن ظاهری ابوسفیان روزی وارد مدینه شد و، چون او کافر بود هیچکدام از مسلمانان او را تحویل نگرفتند و به خانه خود نبردند، آن زمان مسافرخانه و هتل نبود در هر شهری افرادی بودند که منزلشان پذیرای مهمان بود در مدینه نیز منزل امیرالمومنین علی (ع) به مهمانداری شهرت داشت، ابوسفیان به خانه امیرالمومنین (ع) رفت، اما آنقدر این فرد رذل بود با اینکه مهمان خانه مولا شده با حالت تمسخرآمیزی خطاب به حضرت زهرا (س) گفت‌ای دختر محمد به این فرزندت حسن (امام حسن (ع) آن زمان ۱۴ ماهه بود) بگو با جدش سخن بگوید تا به این وسیله کار محمد بر عرب و عجم بالا بگیرد، در نقل‌ها آمده امیرالمومنین (ع)، امام حسن (ع) را که در آغوششان بود به زمین گذاشتند و آن حضرت خود را به ابوسفیان رساند و در بغل او قرار گرفت و با یک دست دماغ و با دست دیگر ریش ابوسفیان را گرفتند و فرمودند بگو «لا اله الا الله و محمد رسول الله» تا من از تو شفاعت کنم و به این وسیله به ابوسفیان نشان دادند اگر لازم باشد این کار را انجام می‌دهیم و این کار خیلی مهمی نیست. همان گونه که حضرت مسیح (ع) کودکی یک روزه در گهواره بود و با حواریون و بزرگان یهود سخن گفت و فرمود «قال انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیا و جعلنی مبارکا این ما کنت و اوصانی بالصلاة و الزکاة ما دمت حیا و برا بوالدتی و لم یجعلنی جبارا شقیا».

ابوسفیان فردی بسیار جاهل، نادان و کینه‌توز بود، بر انکار نبوت رسول خدا اصرار می‌کرد و رسالت پیامبر اکرم را به حکومت و پادشاهی تقلیل می‌داد، اگر چه رسول الله (ص) به جهت اینکه همواره به دنبال جذب دل‌های مردم و مستضعفین جامعه بودند از درگیر شدن با این دشمن خدا ابوسفیان دوری می‌کردند حتی گاهی اوقات به او محبت می‌کردند تا شاید در او و دل‌های قریشیانی که مشرک بودند، اثر کند.

بر اساس نقل‌های روایی ابوسفیان تا آخر هم مسلمان نشد، در جریان فتح مکه نیز برای حفظ جانش مجبور شد اظهار مسلمانی کند چنان که نقل شده ابوسفیان در اواخر عمرش بچه‌ها و نوادگان خود را جمع کرد و گفت لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء و لا وحی نزل لیث یادتان باشد فرزندان هاشم با سلطنت بازی کردند و در واقع نه خبری آمده بود و نه وحیی نازل شده، این آخرین اعتقادات ابوسفیان است.

ابوسفیان اولین کسی است که در زیارت عاشورا به اسم مورد لعن و نفرین قرار گرفته چرا که نفاق همواره بزرگترین ضربه را به پیکر اسلام زده است، ابوسفیان منافق بود فردی ظاهراً مسلمان که هیچ اعتقادی به اسلام نداشت و به معاویه و فرزندان خود توصیه کرد حکومت را مانند یک گوی در میان دستان خود بچرخانید و اجازه ندهید از دست شما خارج شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
خوب
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
در پاسخ ناشناس ۱۶:۴۱ ۲۴ شهریور باید گفت: در مستحق لعن بودن قاتلین امام حسین علیه السلام هیچ شکی نیست و این مسئله چون روز روشن است.خداوند هم در قرآن برخی را لعن کرده است و زیارت عاشورا هم از قول امام معصوم روایت شده است.
درباره این که ایشون گفته جنگ فامیلی بوده ،دقت داشته باشید دین اسلام که مخاطب آن همه نسل ها و اعصار است ،در جامعه ای با ساختار طایفه ای ظهور کرد و همین الان هم شهرها و استان های با ساختار طایفه ای همه مردم با هم فامیل هستند،پس طبیعی هست که هم موافقان و هم مخالفان با پیامبر نسبت فامیلی داشته باشند.
امام حسین علیه السلام چون خورشیدی است که از فراز زمان و مکان ، فضیلت های اخلاقی را برای همه فطرت های پاک از هر دین و آیینی نمایان می سازد.
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
حرف اول در جهان فقط محبت و دوستی و ثابت کردن توانایی خود به جوامع بشری.
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
در جواب کاربری که فرمودن در دین لعنت و نفرین نداریم . حتی خدا هم بعضی افراد رو لعن می کنه (قتل اصحاب الاخدود)همون کسانیکه بالای گودالی که مومنان رو داخلش به آتش کشبدن نشستن و نظاره گر بودن رو نفرین میکنه پس توی دین لعن و نفرین داریم یا در قضیه مباهله پیامبر با مسیحیان نجران قرار شد که لعنت خدا رو بر گروهی قرار بدن که دروغگو هستن و ادعای کذب دارند اما لعن و نفرین آنجایی محلی از اعراب داره که حقی پایمال شده باشه و لعنت بر ابوسفیان به عنوان اولین ریشه های فاجعه کربلا کاملا درست و برحق هست و کاملا منطقی
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
فکر کنم چند نفر از فرزندان ابوسفیان و هند جگرخوار این متن رو خوندن و به شدت از اینکه پدرشان لعن میشه سوختن!
اینو از بعضی نظرات فهمیدم!!!
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
کلی از مشکلات و علامت سوالامونو حل کردیذ
ممنون
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
لعنت به ظالمین
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
در دین توهین کردن و فحش دادن نباید باشد حتی برای دشمان.باید با منطق و توانایی خودتان شایستگی خود را ثابت کنید.اگر شما بر حق هستید که این همه کینه برای چیست؟حرف اصلی امام حسین حق گویی بود.اگه الان حرف حق به مسئولان گفته شود استقبال میکنند یا برخورد میکنند؟
امیر
۲۳:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
اظهار نظر در این باره در حد ظرفیت شما نیست.در خود قران مشرکین و کفار مورد خطاب های سخت خداوند قرار گرفتند.قرار نیست همه جیز با عقل ناقص ما قضاوت بشه.خداوند قوم هایی رو که به پیامبر زمان شون گوش نمیدادتد مورد غداب قرار میداد.دوما فرض کن جلوی چشمات خواهر ومادرتو دارند به قتل میرسونند.هر وقت خودتو کنترل کردی اونوقت بیا حرف بزن
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
جواب باید منطقی باشد.صلح و دوستی بهتره یا فحش دادن؟توانایی خود را جهان ثابت کنید؟الان در کدام صنعت حرف اول در جهان دارید؟مثلا خودرو یا هواپیما؟
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
شما از کجا فهمیدی چه کسی ناقص عقل است؟وقتی اعراب به ایران در زمان ساسانیان حمله کردند مبدانی چه کارهای در ابران انجام دادند؟
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
کناب تاریخ درباره حمله اعراب به ایران در زمان ساسانیان حتما زیاد بخوان.
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
حتی در قرآن هم آمده که باید از کفار بیزاری بجوییم.
رحما بینهم و اشدا علی الکفار
علی
۱۸:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
للّهُمَّ الْعَنْ اَباسُفْیانَ وَ مُعاوِیَةَ وَ یَزیدَ بْنَ مُعاوِیَةَ عَلَیْهِمْ مِنْکَ اللَّعْنَةُ اَبَدَ الاْبِدینَ
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
لعنت بر شجره خبیث بنی اُمیه
درود خدا بر حضرت محمد (ص) و آل پاک و مطهر ایشان
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَباسُفْیانَ وَ مُعاوِیَةَ وَ یَزیدَ بْنَ مُعاوِیَةَ عَلَیْهِمْ مِنْکَ اللَّعْنَةُ اَبَدَ الاْبِدینَ
وَ هذا یَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِیادٍ وَ آلُ مَرْوانَ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَیْنَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
لعن کردن ،فحش دادن کاری ناشایست است.در ضمن ابوسفیان و بیشتر دشمنان امام حسبن از افوام ایشان بودند.جنگ فامیلی بوده است.زیاد سخت گیری نکنید.سر بریدن و تجاوز از کارهای عادی اعراب است.
امیر
۱۹:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
ساکت شو،،،،
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
چی
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
اولا جنگ قومی و فامیلی نبوده.جنگ حق و باطل بوده.تجاوز کار اعراب نیست کار انسان هست.همین الان جلوی چشم ما هزاران کودک یمنی و سوری سرخپوست و سیاه پوست توسط اروپاییها قتل عام میشن.یکم فکر کنید.
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
در این که قاتلین امام حسین علیه السلام مستحق شدیدترین لعن ها هستند ، جای شکی نیست و این حقیقت چون روز روشن است.و البته خود خدا هم در قرآن برخی افراد را لعن کرده و زیارت عاشورا هم از قول امام معصوم است.
اما درباره این که می گویید جنگ فامیلی بوده ، دقت داشته باشید در زمان ظهور اسلام پیامبر در شهری با ساختار طایفه ای ظهور کرد و همین الان هم در شهرها و استان های با ساختار طوایفی همه به نوعی با هم نسبت فامیلی دارند ، پس طبیعی هست که هم موافقان و هم مخالفان اسلام اقوام پیامبر باشند و حتی قرآن درباره عموی پیامبر ابولهب با سخت ترین لحن صحبت کرده که شاید درباره احدی آن گونه صحبت نکرده(بربده باد دو دست ابولهب)،و اسلام دینی برای همه دوران هاست و فارغ از ساختار طایفه ای متعلق به تمام نسل ها ، قرون و اعصار است و مخاطب آن ژرفای وجدان و فطرت بشر است و امام حسین علیه سلام آفتاب حقیقت است که بر تارک هستی می درخشد تا فضایل انسانی را برای تمام بشریت از هر دین و مذهب و آیین بنمایاند.
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
در مستحق لعن بودن قاتلین امام حسین علیه السلام هیچ شکی نیست و این حقیقت چون روز روشن است.خداوند هم در قرآن برخی را لعن کرده است،و زیارت عاشورا هم از قول امام معصوم روایت شده است.
درباره این که گفتید جنگ فامیلی بوده،دقت داشته باشید دین اسلام که برای تمام نسل ها و قرون و اعصار است و مخاطب آن ژرفای وجدان و فطرت بشر است در جامعه ای با ساختار طایفه ای ظهور کرد و درشهرها و استان هایی با ساختار طایفه ای همه با هم نسبت فامیلی دارند پس طبیعی هست که هم موافقان و هم مخالفان پیامبر ، با ایشان نسبت فامیلی داشته باشند و هر فطرت پاکی از هر آیین و مذهبی ، جذبه حقانیت امام حسین علیه السلام را در می یابد.
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
بنام خدا
با عرض سلام
خواهشمندم خواهران در حضور مرد نامحرم از جوراب ضخیم بجای جوراب نازک زنانه پانما در رنگ های مختلف استفاده نمایند
با تشکر
التماس دعا
الف
۰۶:۰۳ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
چه ربطی دارد .......

تو نادانی
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
یا حسین
سید
۱۴:۲۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
اولین گروهی که در زیارت عاشورا لعن شده اند ایشانند : فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَيکمْ اَهْلَ الْبَيتِ، وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکمْ عَنْ مَقامِکمْ، وَ اَزالَتْکمْ عَنْ‏ مَراتِبِکمُ الَّتى‏ رَتَّبَکمُ اللَّهُ فيها، وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْکمْ، وَ لَعَنَ اللَّهُ‏ الْمُمَهِّدينَ لَهُمْ بِالتَّمْکينِ مِنْ قِتالِکمْ، بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَ اِلَيکمْ مِنْهُمْ‏ وَ مِنْ اَشْياعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِيآئِهِم، يا اَبا عَبْدِاللَّهِ
نه ابوسفیان . یعنی کسانی که اساس ظلم بر اهل بیت پیامبر خدا را بنا گذاشتند ...
اینجانب
۱۶:۵۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
سلام
گفته اند اولین کسی که به اسم _به اسم_ لعنت شده ابوسفیان است! و درست است. گروه با شخصی که اسمش آورده شده فرق نمی کند؟!؟!؟ لطفا....
حجت
۱۷:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
در متن گفته اولین کسی که با اسم لعنت شده،که دقیقا ابوسفیان است .زیارت عاشورا را بخوان.
یا حسین (علیه السّلام)
۱۷:۱۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
خوب یکی شون ابوسفیان ملعون بود
در جنگ بَدر، اُحد و احزاب

و همسر کثیف ش (هند جگر خوار) دستور کشتن حمزه عموی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را در جنگ اُحد داد

و فرزند کثیف ش (معاویة بن اباسفیان) با امام حسن مجتبی (علیه السّلام) دشمنی داشت
و نوه ی کثیف اباسفیان (یزید بن معاویة بن اباسفیان) ماجرای کربلا را راه انداخت و امام حسین (علیه السّلام) را شهید کرد.
الی آخر