سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احیای صنعت دیبابافی شوشتر بعد از سه قرن

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: تولید نخ دیبا بعد از قرن‌ها فراموشی به همت یک جوان علاقه‌مند شوشتری شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی محمد چهارمحالی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: صنعت دیبابافی شوشتر بعد از سه قرن احیا می‌شود و فرآیند تولید نخ دیبا بعد از قرن‌ها فراموشی به همت یک جوان علاقه‌مند شوشتری اخیرا شناسایی شده است.

او با بیان اینکه دیبای شوشتری پارچه‌ای ارزشمند بوده که در گذشته ﺍﺯ ﺍﻟﯿﺎﻑ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﯿﻮﻩ ﺍﺳﺘﺒﺮﻕ یا قلپلپ (ﮔﯿﺎﻫﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮔﺮﻡ ﻭ ﺧﺸﮏ ﻭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺪ) بافته می‌شد، افزود: این صنعت تا حدود سه قرن پیش در شوشتر رواج داشت، اما بعد از شیوع بیماری طاعون و فوت هنرمندان این عرصه، دیبا بافی نیز به فراموشی سپرده شد.

چهارمحالی با اشاره به اینکه دیبا، لباس اعیان و پادشاهان بوده و ﺩﺭ ﺩﻭﺭه ﺍﯼ دیبای ﺷﻮﺷﺘﺮ برای پوشش خانه کعبه ﺑﻪ ﻣﮑﻪ صادر می‌شد، تصریح کرد: تکه‌ای از پارچه کعبه از جنس دیبا که حدود ۴۰۰ سال پیش برای کعبه استفاده شده بود هم اکنون نزد یکی از دوستداران میراث فرهنگی به نام خسرو فتحی مقدم از گذشته‌های دور نگهداری شده و پرونده آن در آستانه ثبت ملی قرار دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر تصریح کرد: اخیرا یکی از جوانان شوشتر به نام قاسم علیپور فرآیند تولید این پارچه را بعد قرن‌ها احیا کرده و قرار است بعد از ثبت و بررسی نهایی این صنعت دوباره در شوشتر احیا شود.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.