سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تپه اشرف، چشم انتظار نگاه ویژه مدیریت شهری

سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه اشرف گفت: قرار بود شهرداری اسپانسر کاوش‌های تپه اشرف شود، اما پا پس کشید و در واقع جریان کاوش متوقف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علیرضا جعفری زند سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه اشرف با ناراحتی بسیار از محقق نشدن وعده‌های هیجانی گفت: قرار بود شهرداری اسپانسر کاوش‌های تپه اشرف شود، اما پا پس کشید و در واقع جریان کاوش متوقف شد.

او با بیان اینکه «شهرداری در حین کاوش‌ها برای همکاری در بخش شمالی تپه اشرف و رو به خیابان سلمان فارسی اعلام آمادگی کرده بود»، ادامه داد: قرار بود در مرحله اول، شهرداری تپه اشرف را به صورت استاندارد محصور کند و از وضعیت نابسامان کنونی بیرون بیاورد، اما این اتفاق نیفتاد.

این باستان شناس از وضعیت رسیدگی به این پروژه ملی، ابراز ناراحتی می‌کند و یادآور شد: شهرداری همیشه در پروژه‌های این چنینی روی خوش نشان می‌دهد، اما وقتی پای عمل و بحث‌های مالی به میان می‌آید، هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و پا پس می‌کشد. شهرداری می‌گوید چرا اداره میراث متولی نمی‌شود و اداره میراث می‌گوید شهرداری «باید» متولی شود، چون این تپه جزو فضای شهری و بخشی از شهر است و در دل یکی از خیابان‌های با اهمیت اصفهان قرار دارد.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه اشرف خاطر نشان کرد: کاوش‌های این منطقه باستانی از سال ۱۳۸۹ شروع شد و به خاطر مشکلات مالی امکان پیگیری مرتب آن وجود نداشت. سال گذشته، در فصل هفتم کاوش‌ها، شرکت آب و فاضلاب اصفهان به دلیل پروژه لوله‌کشی حامی کاوش‌ها شد، اما متأسفانه بعد از اتمام پروژه کار کاوش تمام و دستاورد‌های ملی شامل گورستان اشکانی و کارگاه صنعتی مدفون در زیر خیابان‌های اطراف نیمه کاره رها شد!

به گفته او، اداره کل میراث فرهنگی استان، حاضر به همکاری هست، اما شهرداری هم نباید چشم خودش را بر روی پروژه ببندد و تمام وظایف را بر شانه میراث فرهنگی بگذارد، به هر روی اصفهان شهری مشهور با پیشینه‌ای با اهمیت در دنیا است و تپه اشرف هم یگانه تپه تاریخی اصفهان و شناسنامه گذشته اصفهان در دل فضای شهری است؛ این اثر در قلب شهر قرار دارد و در مکان دور افتاده‌ای نیست، دو طرف آن فضای سبز و امکانات شهری ایجاد شده، اما خودش بی هیچ رسیدگی، رها شده است!

جعفری افزود: تپه اشرف از لحاظ تاریخی و چشم‌انداز شهری برای اصفهان قابل اهمیت است؛ اگر کاوش‌های این منطقه تکمیل شود، به عنوان یک مرکز توریستی و دیدنی در اصفهان مطرح خواهد شد و با نمایش آثار و کشفیات، می‌تواند بازدیدکننده داشته باشد.

 




 

رضا اخوان، شهردار منطقه چهار اصفهان در این باره توضیح داد: شرایط کنونی تپه اشرف، به لحظه سیما و کالبد شهر، در شأن و صلاحیت اصفهان و منطقه چهار نیست.

او گفت: به طور کلی حدود هفت هکتار از اراضی خاص منطقه چهار بلاتکلیف است و نگاه معنوی به لحاظ میراثی و تاریخی به این اراضی حائز اهمیت است، بنابراین رسیدگی به این حوزه، از آنجا که موضوع تخصصی به نظر می‌رسد برعهده سازمان میراث فرهنگی استان است و معتقدیم به آثار میراثی این شهر باید با تمام توان توجه ویژه شود.

اخوان با اعلام اینکه «تپه اشرف در تصرف و مالکیت سازمان میراث فرهنگی است» ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی یک سازمان وابسته به دولت است، در حالی که شهرداری‌ها نهاد‌های عمومی هستند؛ با این حال در دوره قبلی مدیریت شهری تصمیم بر این شد که کار مشترکی بین شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان انجام شود و «نجات‌بخشی و ساماندهی تپه اشرف» در دستور کار قرار بگیرد.

شهردار منطقه چهار اصفهان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری و اداره میراث فرهنگی استان یادآور شد: بر اساس این تفاهم نامه، قرار شد اقداماتی با حمایت مالی شهرداری انجام شود و به موجب آن، شهرداری مبلغی را به عنوان بودجه در نظر بگیرد تا در گام نخست، تپه اشرف از شرایط کنونی خارج شود، اما زمانی که تفاهم نامه به صورت جامع‌تر تنظیم و اهداف اجرایی با جزئیات در بند‌های این تفاهم نامه لیست شد، بودجه پیش‌بینی شده محدود به نظر آمد و قرار شد عملیات نجات تپه اشرف به صورت فاز بندی انجام شود.

اخوان، با اعلام آمادگی برای همکاری در انجام پروژه‌های مربوط به نجات تپه اشرف، افزود: شهرداری منطقه چهار منتظر تغییرات مدیریت شهری در دولت جدید است و با وجود تفاهم‌نامه مذکور، باید اقدامی برای انعقاد قراردادی جامع و جزئی‌نگرانه با تیم کاوش انجام شود و موارد عنوان شده در تفاهم‌نامه، مرحله به مرحله، به طور پیوسته به سرانجام برسد.

در این راستا، منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: با وجود ظرفیت‌های موجود در شهر اصفهان به عنوان «پایتخت فرهنگی کشور»، این موضوع در شورای ششم از طریق کمیسیون اقتصادی و گردشگری پیگیری خواهد شد و کمیسیون فرهنگی هم آماده است تا از تمامی ظرفیت‌های خود در جهت خدمت به مردم استفاده کند تا این مکان به سایت موزه‌ای در خور شهر اصفهان تبدیل شود.

این عضو شورا، در چهارمین جلسه علنی شورای شهر اعلام کرده بود که شهرداری از اعتبارات دولتی بهره‌مند نمی‌شود، بنابراین لازم است شهردار با افکار اقتصادی، بتواند با دستگاه‌های اجرایی ارتباط برقرار کند.

منبع : ایسنا

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.