سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

هواپیما ربایی جرمی با مجازات سنگین/ حبس با اعمال شاقه در انتظار خرابکاران

مطابق قانون اخلال در امنیت هواپیما و آسیب به تجهیزات آن جرم است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، صدمه زدن به وسایل حمل و نقل عمومی کار ناپسندی است که باعث بی‌نظمی و خسارت‌های مالی به بیت‌المال نیز می شود؛ یکی از وسایل حمل و نقل عمومی که در معرض آسیب قرار دارد، هواپیما است.

قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی به همین منظور به تصویب رسیده و کسانی که به هواپیما آسیب برسانند، مجرم به حساب می‌آیند.

این قانون به جرائمی مانند هواپیما ربایی، حمل اشیا غیرمجاز یا ممنوعه به داخل هواپیما برای آسیب رساندن به هواپیما و اعمالی نظایر آن پرداخته است.

بر اساس ماده واحده قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی، کسانی که با اجبار یا ارعاب و تهدید یا اعمال خدعه و نیرنگ هواپیمای آماده برای پرواز یا در حال پرواز را در اختیار بگیرند و به نحوی از اختیار مسئولان خارج ساخته، موجب تغییر مسیر یا مقصد هواپیما شوند و در نقطه‌ای غیر از مقصد هواپیما را مجبور به فرود کنند، به حبس با اعمال شاقه از ۳ تا ۱۵ سال محکوم می‌شوند. در صورتی که ارعاب و تهدید با روش هایی مانند استفاده از سلاح، مواد منفجره و محترقه صورت بگیرد و چنانچه مرتکب یک نفر باشد به حداکثر مجازات مقرر گفته شده و اگر بیش از یک نفر باشند به حبس دائم با اعمال شاقه محکوم خواهند شد.

حداکثر مجازات مقرر  برای مرتکبان خرابی هواپیما

‌هر گاه مجرمان هنگام ارتکاب جرائم ذکر شده در ماده فوق نسبت به هر یک از افراد گروه پرواز یا مسافران مرتکب ضرب یا جرح، خرابی هواپیما و هرگونه جرم دیگری شوند، برای هر یک از جرائم مذکور به حداکثر مجازات مقرر در قانون محکوم خواهند شد.

مجازات اقداماتی که منجر به قتل نفس شود چگونه است؟

کسانی که به منظور اخلال در پرواز و خرابکاری در هواپیما از روی عمد و آگاهی اشیائی را با خود در هواپیما حمل کنند و به نحوی آن را در هواپیما قرار دهند یا مرتکب عمل دیگری شوند که موجب شود به هواپیما، مسافرین، گروه پرواز و اموال موجود در آن آسیب برسد، به حبس با اعمال شاقه از ۳ تا ۱۵ سال محکوم خواهند شد و در صورتی که اقدامات مذکور منجر به قتل نفس شود مجازات مرتکب، اعدام خواهد بود.

کسانی که با اجبار یا ارعاب، تهدید یا خدعه و نیرنگ در فرودگاه‌ها، تأسیسات آن، ایستگاه‌های ناوبری هوایی اخلال ایجاد کرده یا با سوء‌نیت در کار تأسیسات ناوبری مانعی ایجاد کنند، یا با توسل به زور و تهدید یا خدعه و نیرنگ انجام وظیفه مأموران مسئول حفظ ایمنی پرواز و هدایت هواپیما را دشوار یا غیر ممکن سازند و کار دستگاه‌های ناوبری را از مجرای صحیح خود خارج کنند، به حبس تأدیبی از  ۱ تا ۳ سال  محکوم خواهند شد مگر اینکه عمل مرتکب منجر به وقوع جرم دیگری شود. در این صورت مرتکب به مجازات هر یک از جرائم که مجازات شدید تری داشته  باشد محکوم می‌شود.

محکومیت معاون جرم برای چه کسانی است؟ 

کسانی که از تهیه و تدارک اسباب جرم یا مقدمات ارتکاب جرائم ذکر شده در این قانون مطلع شوند اما جریان را به مقامات ذی صلاح اعلام نکنند، به مجازات معاون جرم محکوم خواهند شد.

البته کشور ما برای معافیت افرادی که مطابق قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی مجرم شناخته شوند شرایطی را تعریف کرده است که با احراز آن ها، اشخاص مجرم از مجازات معاف می‌شوند. بر این اساس هر یک از مرتکبان جرائم مذکور در این قانون قبل از اتمام عمل خود پشیمان شده و از ادامه آن خودداری کنند، از تعقیب و مجازات معاف خواهند‌ بود مگر آن که ضمن اقدام خلاف قانون خود مرتکب جرائم دیگری شده باشند که در این صورت فقط به مجازات همان جرم محکوم خواهند شد.

مرجع قانونی برای رسیدگی به جرائم مربوط به قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما کجاست؟

مرجع اظهار نظر در امور فنی مربوط به قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی، هواپیمایی کل کشور است و رسیدگی به جرائم مندرج در این قانون منحصراً در صلاحیت مراجع قضایی پایتخت است.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
داداش کی میتونه به اون غول پیکر آسیب بزنه؟
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
کی پول سوار شدن به هواپیما رو داره که بخواد به اونم آسیب برسونه