عاملین منابع صوتی باید در مهلت تعیین شده، حسب مورد نسبت به رفع آلودگی صوتی اقدام کنند.


به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آلودگی صوتی جزو پُر سروصداترین معضلات اجتماعی است که بشدت مردم را آزار می‌دهد و گاه ممکن است عاملی برای تشدید برخی بیماری‌ها باشد.

منابع آلودکننده صوتی در بیشتر مشاغل و وسایل مصرفی روزانه مردم دیده و به گوش می‌رسد از جمله این عوامل وسایل نقلیه موتوری، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، فرودگاه‌ها، ترمینال‌های حمل و نقل و شغل‌های فنی هستند که خوشبختانه به واسطه پیشرفت تکنولوژی، درصد چشمگیری از آلودگی صوتی کاهش یافته است.

در برخی مواقع آلودگی صوتی بیش از حد مجاز و مقرر در فضای باز می‌رسد که قانون در خصوص آلودگی صوتی مطالبی را بیان کرده و مجازاتی را برای افراد خاطی و مختل کننده آرامش جامعه در نظر گرفته است.

بر اساس آیین نامه نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی، حد مجاز آلودگی صوتی برمبنای واحد انداره‌گیری صدا برای منابع مولد آلودگی صوتی و فضای مورد انتشار و محیط‌های مختلف تعیین می‌شود. به موجب این آیین‌نامه، عامل آلودگی صوتی، شخص حقیقی که اداره یا تصدی منابع ثابت و هدایت منابع سیار مولد آلودگی صوتی را خواه برای خود یا به نمایندگی از طرف شخص یا اشخاص حقیقی دیگر برعهده داشته یا شخصا به طرق گوناگون عامل ایجاد آلودگی است.

طبق ماده ۳ آیین نامه جلوگیری از آلودگی صوتی، عاملین منابع صوتی باید در مهلت تعیین شده، حسب مورد نسبت به رفع آلودگی صوتی اقدام کنند. بر اساس تبصره ماده ۵، با عاملین و هر شخص دیگری که بطور مستقیم یا غیرمستقیم از انجام بازرسی و تعیین میزان آلودگی صوتی جلوگیری کند و از ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز خودداری کنند، برحسب قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.

معاینه فنی، یکی از مراکز سازنده و مفید در جلوگیری بیش از حد انواع آلودگی و به خصوص آلودگی صوتی است. همچنین از لحاظ قانون، مراکز معاینه و آزمایش وسایل نقلیه باید حد مجاز آلودگی صوتی وسایل نقلیه موتوری را آزمایش و معاینه کنند.

طبق ماده ۹ آیین نامه، کلیه هواپیما‌هایی که در فرودگاه‌ها تردد و پرواز بر آسمان ایران انجام می‌دهند، ملزم به رعایت ضوابط و استاندارد‌های سازمان هوانوردی بین‌المللی (IOCAO) هستند همچنین نظارت این موضوع برعهده سازمان هواپیمایی کشوری و رسیدگی به شکایت‌های واصله به سازمان محیط زیست از طریق سازمان هواپیمایی انجام خواهد شد.

قطعات مورد استفاده در صنعت تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی صوتی دارد و بدلیل استفاده قطعات از نوع داخلی و خارجی، قانون، واحد‌های تولیدی و واردکنندگان را موکلف کرده در حین ساخت و تولید یا وارد کردن وسایل و قطعات، استاندارد‌ها و حد مجاز آلودگی آن‌ها را رعایت شود.

رانندگان برای تزئینات و جلوه بیشتر وسایل نقلیه خود، از برخی آلات پر سروصدا مانند انواع بوق‌ها و شیپور‌ها استفاده می‌کند که با انتشار آلودگی صوتی، منجر به آزار و اذیت مردم و به خصوص کهنسال‌ها و بیماران می‌شوند. طبق ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، ممنوعیتی برای این دسته از رانندگان ایجاد و متذکر شده است نصب بوق‌های شیپوری، سوت بلبلی و به طور کلی هر نوع وسایل اخبار صوتی با صدای ناهنجار و همچنین بوق زدن ممتد و غیر ضروری و تخلف است و قانون تشدید مجازات در خصوص موتورسوارن متخلف عنوان کرده است که تولید صدا‌های ناهنجار از لوله اگزوز موتورسیکلت جرم محسوب می‎شود.

استاندارد‌های مصوبه شورایعالی حفاظت محیط زیست در خصوص مجاز آلودگی صوتی در هوای آزاد ایران متذکر شده است که حد مجاز تولید صدا بر اساس نوع منطقه، روز، شب و زمان اندازه‌گیری می‌شود و مناطق مشخص شده شامل مسکونی، صنعتی، مسکونی تجاری و مسکونی صنعتی هستند و همه این مناطق موظف‌اند که مقررات تعیین شده را اجرا کنند.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۵۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
قانونهای خوب بسیار زیاد داریم ولی هرگز اجرایی و عملیاتی نمی شوند یا در حد نمایشی و موردی اجرایی و عملیاتی می شوند اگر نه انقدر دراماکن عمومی سر و صداهای مختلف ناهنجار غیر استاندارد گوش خراش که میرن روی مخ و اعصاب شهروندان نداشتیم گاهی اوقات یه بوق زدن پشت سر یه بیمار اعصاب و روان و یا یه سالمند و یا یک کودک موجب حمله شدید استرس و موجب سکته های مختلف قلبی و مغزی برای شخص در اماکن عمومی می شود و گاهی هم امکان دارد بر اثر همین بوق زدنهای بلند یهویی شدید پشت سر یه فردی اون فرد سکته کند بیافتد و بمیرد و اون وسیله نقلیه هم عبور می کند و می رود در صورتی که قاتل محسوب می شود و باید دستگر و مجازات شود!!! ای داد بی داد دلت خوشها کی به کیه قانونهای خوب زیاد داریم ولی بیشترشون اجرایی و عملیاتی نمی شوند و یا هر از گاهی موردی عمل می شود که بدرد لای جرز دیوار می خوره اینگونه عمل کردنها . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه پیشگیرانه .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۲۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
واقعا مردم و مسولین دولتی و خصوصی به این موضوعات و قانون ها توجه می‌کنند؟
من که بعید میدونم
آخرین اخبار