سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بانک مرکزی:

تمام حواله‌ها با پول افغانی پرداخت شود

در پی نگرانی از کاهش ارزش افغانی، بانک مرکزی افغانستان دستور جدیدی صادر کرده که بر بنیاد آن تمامی حواله‌ها باید با پول افغانی پرداخت شوند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، منابع خبری گفته‌اند که براساس دستور بانک مرکزی افغانستان به بانک‌های دیگر، باید حواله‌ها تنها به پول افغانی پرداخت شوند.

این منابع گفتند که دلیل این تصمیم، آخرین تلاش‌های بانک مرکزی برای حفظ دالر آمریکا است که اکنون در بازارهای افغانستان کمیاب شده است.

گفته می شود که بانک مرکزی طی روزهای اخیر به نمایندگان اتحادیه وسترن یونیون در افغانستان گفته است که حواله‌هایشان را تنها به پول افغانی پرداخت کنند.

با این حال گفته شده که اگر حواله‌هایی توسط فرستنده پیش از این تصمیم به دالر فرستاده شده است، به گونه دالری پرداخت شود.

شرکت «MoneyGram»،‌ از شرکت‌های انتقال سریع پول در جهان بدون ارائه توضیحاتی گفته است که این روش تنها در افغانستان روی دست گرفته شده است.

در کنار این، آمریکا چند روز پس از سقوط کابل، اعلام کرد که دسترسی طالبان به ذخایر ۱۰ میلیارد دالری بانک مرکزی  را محدود کرده است.

رویترز گفته است که رهبری جدید طالبان با حضورش در بانک مرکزی، هم‌زمان با توقف کمک‌های خارجی و تلاش افغان‌ها برای خروج سرمایه‌هایشان، خروج دالر از کشور را محدود کرده است.

این در حالی است که بانک مرکزی پیش‌تر برای کنترل ذخایر ارزی و ارزش افغانی در برابر پول خارجی، تصریح کرد که مالکان حساب‌های فردی می‌توانند به گونه هفته‌وار تنها ۲۰۰ دالر یا ۲۰ هزار افغانی از حسابشان بردارند.

منابع پیش‌تر از کمبود چشم‌گیر دالر در ذخایر ارزی بانک مرکزی خبر داده بودند و گفته اند که در صورت ادامه این وضعیت، ممکن است که ارزش افغانی در مقایسه با دالر آمریکا به شدت کاهش یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، بانک مرکزی ، دلار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.