سازمان‌های بین المللی، زنگ قحطی مواد غذایی و دارویی را در افغانستان به صدا درآورده اند و به پیامد‌های آغاز بحران بزرگ در این کشور هشدار دادند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان‌های بین المللی، زنگ قحطی مواد غذایی و دارویی را در افغانستان به صدا درآورده اند.

زنگ هشدار درباره کمبود مواد غذایی و احتمال بروز قحطی درافغانستان هر روز بلند ترمی شود، زنگی که دستکم از ابتدای سال جاری میلادی درافغانستان به صدا درآمده است.

در تازه‌ترین مورد سازمان ملل متحد گفته است نیمی از مردم افغانستان هم اکنون به کمک‌های فوری غذایی نیازمند هستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز چند روز قبل گفته بود نیمی از مردم افغانستان یعنی حدود هجده میلیون نفر با بحران مواد غذایی مواجه هستند، اعتبار تامین منابع مالی برای تهیه کمک‌های غذایی برای مردم افغانستان ششصد وشصت وسه میلیون دلار اعلام شده است.

شهروندان کابل درمصاحبه با خبرگزاری صداوسیما از جامعه جهانی خواسته اند ادامه کمک به مردم افغانستان را فراموش نکند، همچنین آن‌ها می‌گویند بخش عمده کمک‌های جهانی دربیست سال گذشته به افغانستان از طریق خود آن‌ها به کشور‌های کمک کننده بازگشته است.

البته هشدار فقط برای مواد غذایی نیست، بنابر گزارش‌ها، به دلیل قطع کمک‌های مالی و وارد نشدن دارو حدود نود درصد مراکز بهداشتی و درمانی در افغانستان نیز با خطر تعطیلی مواجه هستند، کمبود شدید دارو به همراه بحران مواد غذایی می‌تواند چالش افغانستان را دوچندان کند.

همه این چالش‌ها درحالی است که دراین بیست سال اخیر ادعای کشور‌های مثل آمریکا و متحدانش که مدعی کمک به مردم افغانستان و هزینه بیش از دو تریلیون دلار در بخش‌های مختلف در این کشور بودند اکنون با وضعیت موجود مردم افغانستان متناقض است.

ضرورت کمک رسانی فوری به مردم افغانستان

مارتین گریفیتس در نشست خبری در سازمان ملل درباره افغانستان، گفت: ما نیاز به حضور و ادامه فعالیت داریم و آژانس‌های امدادرسان در افغانستان به گرفتن تضمین‌هایی از طالبان نیاز دارند.

گریفیتس از طالبان خواست تعهدات شفاهی اش را به تعهدات مکتوب تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه نیمی از ساکنان افغانستان به دریافت کمک‌های انسانی نیاز دارند، افزود: دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه آینده درخواستی را با هدف تامین ۶۶۳ میلیون دلار برای تامین نیاز‌های فعلی اعلام خواهد کرد و ارزیابی‌ها ادامه دارد. طالبان برای معرفی کارکنانی که کمک‌ها را بین افراد نیازمند توزیع خواهند کرد، مشکل دارد. ما با حدود ۱۵۶ شریک از سازمان‌ها و موسسات بین المللی و منطقه‌ای کار می‌کنیم که در سراسر افغانستان حضور دارند و در توزیع کمک ها، نقش اساسی خواهند داشت و آن‌ها به ضمانت‌های امنیتی از طرف طالبان نیاز دارند و من در این باره با این گروه گفتگو کردم.

هشدار پاکستان به پیامد‌های بروز بحران انسانی در افغانستان

«شاه محمود قریشی» وزیر امورخارجه پاکستان خواستار افزایش مشارکت جامعه بین المللی برای جلوگیری از بحران انسانی و بحران اقتصادی در افغانستان شد.

وی امروز در سخنرانی نشست برخط وزرای خارجه همسایگان افغانستان گفت: اگر از بروز بحران انسانی جلوگیری و ثبات اقتصادی در افغانستان بدست آید، می‌توان صلح را تحکیم و مانع خروج گسترده مردم از کشورشان شد.

وی گفت: حضور مجدد دیپلماتیک و مجامع بین المللی در افغانستان، باعث ایجاد اطمینان خاطر از بهبود وضعیت برای مردم آن کشور خواهد شد.

شاه محمود قریشی گفت: ارائه فوری کمک‌های بشردوستانه، با نقش آفرینی سازمان ملل و دیگر آژانس‌های بین المللی، روند اعتمادسازی را تقویت می‌کند. وی تاکید کرد: کشور‌های همسایه در حال حاضر با چالش‌های امنیت مرزی و احتمال مهاجرت‌های گسترده دوباره از افغانستان مواجه هستند و باید راهکاری مشترک در این زمینه ایجاد کنند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.