سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای انتخاب و خرید مرغ، بهترین اندازه کدام است؟

در فرهنگ مصرف مواد غذایی مردم کشور ما، اغلب دیده می‌شود که مرغ‌های درشت طرفداران بیشتری دارد، اما این مرغ‌ها مشکلاتی دارند.

به گزارش خبرگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سکینه ابراهیمی مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر اظهار کرد: در فرهنگ مصرف مواد غذایی مردم کشور ما، اغلب دیده می‌شود که مرغ‌های درشت طرفداران بیشتری دارد؛ همین امر باعث می‌شود طول دوره پرورش مرغ طولانی شود، اما مرغ‌هایی که به مدت طولانی‌تر پرورش می‌یابند و درشت‌تر می‌شوند مشکلاتی دارند.

او ادامه داد: این در حالی است که مرغ‌های با وزن کمتر از ۲ کیلوگرم است و مرغ‌های با دامنه وزنی حدود یک و شش دهم تا دو کیلوگرم در بهترین شرایط سلامت و دارای درجه کیفی بالاتری هستند.

ابراهیمی بیان کرد: بر خلاف باور برخی، در پرورش مرغ و طیور از هورمون استفاده نمی‌شود و برای کنترل بیماری دام، از انواع آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود، اما استفاده صحیح از آنتی بیوتیک‌ها در تولید و تامین سلامت طیور لازم و مناسب است.

او تصریح کرد: سن مناسب کشتار مرغ حدود ۴۲ روزگی و میانگین ماندگاری آنتی بیوتیک‌های مصرفی حدود پنج روز است و اگر در زمان کشتار دام، این مدت زمان انتظار در دوره درمان رعایت نشود، انتقال زیاد آنتی بیوتیک به انسان از طریق زنجیره غذایی می‌تواند عارضه‌هایی برای سلامت داشته باشند.

دلایل انتخاب اندازه مناسب برای مرغ

مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر، چربی کمتر را یکی از دلایل انتخاب اندازه مناسب برای مرغ برشمرد و افزود: مرغ دارای اندازه مناسب، مقدار چربی کمتری دارد در حالی که مرغ‌های درشت مقادیر زیادی چربی دارند. به این ترتیب کاهش سن کشتار موجب تردی و افزایش کیفیت گوشت ران و سینه شده و کاهش چربی محوطه بطنی مرغ را به همراه دارد.

او یکی دیگر از دلایل انتخاب اندازه مناسب برای مرغ را قدرت خرید بیشتر دانست و گفت: علاوه بر کاهش چربی درون لاشه و قسمت‌های دور ریز مرغ، طعم لذیذ و خوشپخت بودن مرغ‌های سایز، تولید مرغ با وزن کمتر و لاشه سبک‌تر موجب افزایش توان خرید اقشار کم درآمد جامعه می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: آنتی بیوتیک‌ها بیشتر در بافت چربی ذخیره می‌شود و کاهش سن کشتار و کوچک‌تر بودن اندازه مرغ، موجب کاهش حجم چربی ذخیره شده در بافت‌ها می‌شود و می‌تواند در کاهش میزان باقیمانده آنتی بیوتیک در لاشه موثر باشد.

او همچنین کاهش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را از دلایل انتخاب اندازه مناسب برای مرغ برشمرد و اضافه کرد: چربی موجود در مرغ درشت موجب افزایش دریافت چربی، اضافه وزن، چاقی و اختلال در چربی خون می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
فعلا برای خرید مرغ همین که توی صف نمونیم وسط کرونا، ایده آل ترین حالت هست.