سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس دانشگاه اصفهان:

نمی‌توان منکر نقش برجسته رمز در جامعه امروز شد

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: تحول دیجیتال واقعیت امروز جامعه است و به عنوان مجریان دانشگاهی در نقش حمایتی باید بتوانیم طرح های نو بیاندیشیم که زمینه ساز پیشرفت و رشد تحقیقات دانشگاهی باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان امروز در آیین افتتاحیه هجدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران که به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری کنفرانس‌های علمی دارای دو بعد مقطعی و بلند مدت هستند، گفت: در بعد بلند مدت، برگزاری کنفرانس‌ها رسالت اصلی دانشگاه هستند که هموراه آغازی برای ادامه فعالیت‌های علمی محسوب می‌شوند.

وی افزود: کنفرانس‌های علمی تولید کننده‌هایی برای ادامه فعالیت‌های آینده هستند و با ایجاد شبکه‌ای برای معرفی نظرات و ایده‌های جدید در رشته‌های مختلف محلی برای تبادل نظرات و آشنایی بیشتر محققان هستند.

طالبی با بیان اینکه همکاری اساتید هر حوزه منجر به شکل گیری هسته‌های بزرگ علمی می‌شود، تصریح کرد: در این صورت می‌توان گام‌های بزرگ برداشت و این ظرفیت سازی فعالیت‌های جدید علمی است.

به گفته رئیس دانشگاه اصفهان در داخل کشور ظرفیت بالقوه خوبی وجود دارد که راس آن منابع انسانی است و سرمایه عظیمی از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی شکل گرفته است.

طالبی اضافه کرد: با وجود مشکلات، با شکل گیری زمینه‌های دانشگاهی برجسته در حوزه‌های مختلف در داخل کشور توانسته ایم با ارائه امکانات به خوبی عمل کنیم. تحول دیجیتال واقعیتی است و نمی‌توان منکر رمز در جامعه امروز شد.

وی با اشاره به حسیاسیت‌های موجود در این حوزه به خصوص در بخش‌های تجارت و دفاعی، اظهار کرد: حتی یک خطای کوچک نیز آسیب زا می‌شود و در این زمینه نقش رمز و امنیت مطرح می‌شود که برای بالابردن این امنیت انجام تحقیقات جدید نمود پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه اصفهان از همکاری بین رشته‌ای برای تحقق بهتر در این حوزه نام برد و افزود: رشته‌های مختلف به مسئله رمز می‌پردازند و امروزه این حوزه تنها محدود به رشته مخابرات نیست. در این زمینه نقش نظریه‌های ریاضی در تحقیقات بلند مدت، بحث کاهش خطا و آمار مطرح می‌شود که متخصصین مختلف مکمل هم شده و در بهبود آن فعالیت می‌کنند.

به گفته طالبی، دانش مرز جغرافیایی ندارد و با ایجاد کار‌های تیمی و گرد هم آمدن اساتید در دانشگاه‌ها به صورت فرا دانشگاهی و کشوری می‌توان عمل کرد. در دانشگاه نیز مهم است به عنوان مجریان دانشگاهی در نقش حمایتی طرح‌های نو بیاندیشیم که زمینه ساز پیشرفت و رشد تحقیقات دانشگاهی باشد.

وی اضافه کرد: استفاده بهتر از منابع انسانی و ایجاد هسته منابع انسانی مهمترین نقش دانشگاه است و می‌تواند زمینه ساز تحول شود. باید بدانیم چگونه در دانشگاه باعث تجمیع این متخصصان شویم.

ارائه جدیدترین دستاورد‌های رمز در یک کنفرانس بین المللی

دبیر علمی هجدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران نیز در این مراسم با معرفی برنامه‌های این کفنرانس دو روزه گفت: سه سخنران کلیدی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های آمریکا، اسکاتلند و بلژیک و دو سخنران از اساتید دانشگاه‌های کشور در این کنفرانس هستند و روز دوم نیز یک میزگرد تخصصی در مورد چالش‌های امنیت شبکه ملی اطلاعات و سه کارگاه تخصصی برگزار می‌شود.

حمید ملا افزود: برگزاری نشست تخصصی ارائه مقالات، پنج سخنرانی کلیدی و شش سخنرانی از اساتید مدعو که در زمینه لبه‌های رمزگذاری صحبت می‌کنند از دیگر برنامه‌های این کنفرانس دو روزه است. سه کارگاه نیز با عناوین «بازار محصولات و خدمات امنیتی در حوزه اینترنت اشیا»، «امنیت اینترنت اشیا صنعتی» و «کارگاه رمزنگاری خم بیضوی چالش‌ها و راهکارها» برگزار می‌شود.

وی گفت: همچنین در روز اختتامیه کنفرانس نیز مراسم اعطای جایزه دکتر برنجکوب معرفی می‌شود که برگزیدگان علاوه بر تندیس ویژه جایزه دکتر برنجکوب جایزه نقدی نیز دریافت خواهند کرد.

ملا از پذیرفته شدن ۲۸ مقاله در این کنفرانس خبر داد و گفت: ۸۳ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده بود.

هجدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران در تاریخ دهم و یازدهم شهریورماه به همت انجمن رمز ایران و با همکاری دانشگاه اصفهان به صورت مجازی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

محور‌های علمی پژوهشی این کنفرانس مبانی رمزشناسی، پیاده سازی الگوریتم‌های رمزنگاری، امنیت شبکه، شیوه های امنیتی، امنیت رایانش، مهندسی امنیت و امنیت خدمات الکترونیکی، نهان سازی اطلاعات، جرم یابی در فضای مجازی و امنیت در اینترنت اشیا، رمزنگاری پساکوانتومی و امنیت زیرساخت‌های حیاتی نیز از محور‌های ترویجی این کنفرانس است.

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.