سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تداوم حضور سازمان ملل متحد در افغانستان

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد از تداوم حضور این نهاد بین المللی در افغانستان حتی پس از خروج سایر کشور‌ها خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در مصاحبه خبری خود با تاکید بر اینکه این سازمان بین المللی همچنان در افغانستان خواهد ماند، گفت: ما براین امر متعهد هستیم که به رغم خروج ارتش‌ها در افغانستان بمانیم.

وی ادامه داد: سازمان ملل به توزیع کمک‌های خود در افغانستان ادامه خواهد داد و برای این امر منابع بیشتری در اختیار این سازمان قرار دارد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز، در بیانیه‌ای با اشاره به عمیق‌تر شدن بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان اظهار کرده بود: امروزه تقریبا نیمی از جمعیت افغانستان یعنی چیزی حدود ۱۸ میلیون نفر، نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

آخرین نیرو‌های آمریکایی در بامداد روز سه شنبه و پس از گذشت ۲۰ سال، افغانستان را ترک کردند و طبق پیش بینی یونیسف، در صورتی که شرایط موجود در افغانستان تداوم یابد امکان دارد یک میلیون کودک زیر ۵ سال با مشکل جدی سوتغذیه مواجه شوند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در روز گذشته قطعنامه آماده شده از سوی فرانسه و انگلیس را که بر پایبندی طالبان بر اجازه دادن به غیرنظامیان بر ترک خاک افغانستان به شکلی امن تأکید می‌کند را تصویب کرد.

این در حالی است که روسیه و چین از دادن رأی به این قطعنامه خودداری کردند.

شورای امنیت اعلام کرد: ما از طرف‌های ذی ربط می‌خواهیم تا با شرکای بین المللی برای برداشتن گام‌هایی به منظور تقویت امنیت در افغانستان همکاری کنند.

این شورا در ادامه اعلام کرد: از داده‌های اطلاعاتی در زمینه احتمال وقوع حملات تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنیم. ما خواهان عدم استفاده از سرزمین‌های افغانستان برای تهدید کردن هیچ کشوری و یا حمله به آن و یا پناه دادن تروریست‌ها نیستیم. ما بر اهمیت حمایت از حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها در افغانستان تأکید می‌کنیم.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص افغانستانا با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع به تصویب رسید.

قطعنامه فوق از سوی آمریکا پیشنهاد داده شده بود و مورد حمایت فرانسه و انگلیس قرار گرفت از سوی دیگر چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

پیش نویس قطعنامه در خصوص افغانستان در حالی به تصویب رسید که در آن اشاره‌ای به ایجاد «منطقه امن» که رئیس‌جمهور فرانسه پیش تر از آن سخن گفته بود، نشده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.