سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار پلیس فتا در پیشگیری از بروز جرایم سایبری در فضای اینترنت

پلیس فتا استان سیستان و بلوچستان به منظور پیشگیری از بروز جرایم سایبری و امنیت هموطنان در فضای اینترنت از کاربران خواست به توصیه و هشدار‌های سایبری پلیس توجه کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، در هشدار‌های سایبری پلیس فتا استان سیستان و بلوچستان آمده است: شماره رمز شخصی خود را به خاطر بسپارید و از تاریخ تولد، شماره تلفن و یا سایر اعداد محرمانه شخصی برای استفاده از شماره رمز عابر بانک استفاده نکنید.

هیچ‌گاه اجازه ندهید شخص دیگری از شماره رمز یا کارت عابر بانک شما استفاده نماید.

تا جایی که امکان دارد در مراکز عمومی نظیر کافی‌نت‌ها یا مکان‌هایی که اینترنت رایگان در اختیار شمـا می‌گذارند و از امنیت آن اطمینان کافی ندارید، وارد اینترنت بانک خود نشوید.

هیچ فایل و نرم‌افزار نامطمئنی را در سیستم خود دانلود و اجرا نکنید. در این شرایط احتمال دانلود یک کد مخرب و سپس اجرای مستقیم آن در رایانه توسط خود شما بسیار بالاست.

وقتی‌که از رایانه‌های عمومی برای ورود به‌حساب‌های کاربری ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و ... استفاده می‌کنید از مارک کردن گزینه‌ی «به خاطر سپردن نام کاربری» (Remember my ID) اجتناب کنید.

به خاطر داشته باشید افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند وانمود کنند که شخص دیگری هستند و با ایجاد ارتباط طولانی اینترنتی اعتماد شمارا جلب کنند. هرگز حرف‌های آن‌ها را باور نکنید.

از ذخیره اطلاعات شخصی و محرمانه خود بر روی رایانه‌هایی که با آن‌ها مستقیماً به اینترنت متصل می‌شوید خودداری نموده و سعی کنید برای ذخیره‌سازی اطلاعات از لوح‌های فشرده و هارد‌های اکسترنال که در آن‌ها فنّاوری‌های رمز کننده به‌کاربرده شده، استفاده نمایید.

تا حد ممکن در هنگام تعمیر و یا نصب هرگونه برنامه توسط مراکز تعمیر در کنار رایانه خود حضورداشته باشید.

در مسافرت‌ها، بسیاری از مواقع برای اتصال به شبکه، از اینترنت هتل‌ها و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. اگر از اینترنت هتل استفاده می‌کنید، مطمئن شوید اطلاعات به‌صورت رمزنگاری‌شده ارسال می‌شود زیرا در غیر این صورت، ممکن است اطلاعات مهمی به‌راحتی در دست افراد ناشناس بیفتد. در کنار ارسال اطلاعات به‌صورت رمزنگاری‌شده، باید توجه داشته باشید که در صورت فعال بودن HTTPS، حتماً از این ارتباط ایمن برای ارسال اطلاعات به شبکه استفاده کنید. یکی از پرکاربردترین زمینه‌های مربوط به این ارتباط، ورود به‌حساب ایمیل و کارت اعتباری است.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فعال بودن در آن‌ها بسیار خوب است، اما سعی کنید بیش‌ازحد اطلاعات زندگی خود را در این شبکه‌ها به اشتراک نگذارید؛ مخصوصاً هنگامی‌که قصد سفر دارید. به اشتراک گذاشتن اطلاعات سفر، کار اشتباهی است زیرا سارقان متوجه عدم حضور شما در منزل شما می‌شوند و ممکن است اقداماتی را انجام دهند پس مراقبت ویژه در این خصوص داشته باشید!

همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است بنا به شرایط مختلف، لپ‌تاپ و یا وسایل الکترونیکی خود را گم کنید. سعی کنید بر روی فایل و فولدر‌های مهم خود پسورد بگذارید تا حداقل دسترسی به اطلاعات، خیلی راحت امکان‌پذیر نباشد. اگر رمزگذاری پیشرفته و کامل باشد، خیالتان راحت است که در هیچ شرایطی، اطلاعات شخصی شما به دست افراد ناشناس نمی‌افتد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: پلیس فتا ، هشدار پلیس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.