سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:

۲۱ روستا و یک شهر قم با چالش کمبود آب مواجه هستند

جان صادق پور گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، به ۲۰ روستای استان قم، ۲هزار مترمکعب آبرسانی توسط تانکر انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،علی جان صادق پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: تامین آب استان با چالش‌های متنوعی از جمله کاهش نزولات آسمانی، افزایش مصرف آب، و کاهش کیفیت آب چاه‌های استان مواجه است.

جان صادق پور ادامه داد: افزایش متوسط دمای هوا، افزایش مصرف مشترکان و عدم رعایت حد استاندارد مصرف به ویژه در حوزه روستایی، کاهش بارندگی و افت سفره‌های زیرزمینی و آبدهی چاه‌ها، کاهش کیفیت آب چاه‌های آب شرب به دلیل کاهش بارندگی و افزایش برداشت، افزایش مهاجرت معکوس به روستا‌ها و کمبود منابع تأمین در حوزه روستایی از جمله چالش‌های مهم تامین آب در قم است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اقدام‌های صورت گرفته برای جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه انتقال و توزیع آب در استان را مورد اشاره قرار داد و افزود:امسال بیش از ۱۵ هزار و ۳۴۶ متر توسعه و اصلاح شبکه توزیع آب در شهر قم و شهر‌های تابعه استان با اعتباری بالغ بر ۱۷۵ میلیارد ریال صورت گرفته است که نتیجه این اقدام ها، کاهش ۶ هزار مترمکعبی هدررفت آب در قم بود.

جان صادق پور عنوان کرد: با توجه به تنش آبی تابستان جاری، کاهش محسوس نزولات آسمانی و افزایش مصرف آب به دلیل گرمای هوا، اقدام‌های متنوعی برای جلوگیری از هدررفت آب در شبکه توزیع آب در استان تعریف و عملیاتی شد.

او ادامه داد: برای مقابله با تنش آبی استان، بهسازی ۹ حلقه چاه آب شرب، بازسازی فیلتر‌های تصفیه‌خانه قم جهت افزایش توان تصفیه و تولید، حفر و راه‌اندازی ۲ حلقه چاه جدید، مدیریت و پایش مستمر فشار شبکه توزیع آب شهر قم، اتصال خط انتقال ۸۰ روستا به خط انتقال جدید قم جهت افزایش توان تأمین آب بخش روستایی در پیک مصرف و تعویض شیرآلات فرسوده خط انتقال قدیم قم جهت کاهش ریسک قطع آب انجام شد که این اقدام‌ها نقش موثری در کاهش دغدغه پایداری آب در استان داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: حفر ۲ حلقه چاه در مجتمع قنوات، حفر و جابجایی سه حلقه چاه در شهر قم، لایروبی چشمه و قنات‌های روستایی، بهسازی چاه‌های شرب سطح استان، بازسازی و رفع نشت مخازن روستایی، اصلاح شبکه توزیع فرسوده از دیگر اقدام‌های آبفای قم برای مقابله با تنش آبی در این استان است.

جان صادق‌پور ادامه داد: با انجام اصلاح شبکه توزیع آب در شهر قم و شهر‌ها و روستا‌های تابعه از هدررفت بیش از ۲ هزار مترمکعب آب در ماه جلوگیری شد ضمن اینکه با بهسازی ۲ باب مخزن به حجم پنج هزار مترمکعب با اعتباری بالغ بر ۱۳میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از هدررفت حدود ۶۰۰ مترمکعب دیگر نیز در این مدت جلوگیری شد.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اصلاح صورت گرفته بر روی شیرآلات خطوط انتقال آب در سطح استان گفت: انجام اصلاح بر روی ۳۵ فقره شیرآلات خط انتقال آب بلوار ۱۵ خرداد، ۸۰ روستا و ۳ عدد سربند بتنی خط انتقال با اعتباری بالغ چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، از هدررفت بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ مترمکعب آب در ماه جلوگیری به عمل آمد.

مدیرعامل شرکت آبفای قم بیان کرد: با برنامه ریزی انجام شده، از ابتدای امسال پنج حلقه چاه شهری و چهار حلقه چاه روستایی نیز با هزینه اعتباری ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بهسازی شد که با این اقدامات، آبدهی این چاه‌ها حدود ۵۰ درصد افزایش داشت.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.