سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکسیناسیون اقدامی موثر برای شکست کرونا در حوزه شهری

در بین فوتی‌های کرونا، شمار افراد سالمند در میان جانباختگان بسیار پایین است و این نشانگر قطعی بودن تاثیر مثبت واکسیناسیون بر افراد است.

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آمار‌های ارائه شده از سوی مراجع بهداشتی و درمانی حکایت از آن دارد که با وجود رکوردشکنی موج پنجم کرونا و افزایش بی‌سابقه شمار فوتی‌های کرونا، شمار افراد سالمند در میان جانباختگان بسیار پایین است و این نشانگر قطعی بودن تاثیر مثبت واکسیناسیون بر افراد است این در حالی است که با گذشت حدود ۱۸ ماه از همه گیری ویروس کرونا در کشور این ویروس تا کنون حدود پنج میلیون نفر را درگیر کرده و نفس بیش از ۱۰۵ هزار نفر را هم بریده است.

هم‌اکنون و در موج پنجم هم این ویروس وحشی‌تر از همیشه در حال تاخت و تاز است و روزانه بیش از ۶۰۰ نفر از هموطنانمان را به کام مرگ می‌کشد.

در این میان گروه‌ها و مشاغلی هستند که به نسبت دیگران بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند و نوع کارشان هم تعطیلی بردار نیست که از آن جمله کارکنان و کارگران حوزه خدمات شهری و حمل و نقل عمومی شهرداری‌ها نظیر پاکبانان و کارگران فضای سبز شهری، رانندگان حمل و نقل عمومی، غسالان و کارکنان آرامستان‌ها هستند، از این رو این طیف در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته اند و در کلانشهر ۳میلیون و ۵۰۰ نفری مشهد هم واکسیناسیون این گروه از اواخر اسفند ۹۹ و ابتدای فروردین ماه امسال به صورت برنامه ریزی شده‌ای آغاز شده است.

واکسیناسیون بیش از ۴ هزار پاکبان

مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص واکسیناسیون پاکبانان و کارگران فعال در این حوزه گفت: واکسینه کردن نیرو‌های کارگری این شهرداری با اولویت پاکبانان حوزه معاونت خدمات شهری در برابر ویروس کرونا از فروردین ماه آغاز شده‌است.

او افزود: نیرو‌های کارگری حوزه معاونت خدمات شهری بیشتر از بقیه افراد، در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند از این رو اواخر اسفند سال گذشته، بر اساس اولویت بندی صورت گرفته، تمامی نیرو‌های مشغول در بخش جمع آوری پسماند بیمارستانی سازمان مدیریت پسماند در برابر این بیماری خطرناک واکسینه شدند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: واکسیناسیون نیرو‌های پاکبان و غسال هم از فرودین امسال آغاز شده و به همین جهت در مرحله نخست حدود ۲ هزار نفر از پاکبانان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مسن تر، واکسینه شده اند.

یعقوبی بیان کرد: با آغاز دور جدید تخصیص واکسن به پاکبانان شهرداری مشهد، عملیات واکسیناسیون با سرعت بیشتری در حال انجام است و تا کنون در مجموع بیش از ۴ هزار نفر از پاکبانان نسبت به بیماری کرونا واکسینه شده اند؛ از کل پاکبانان واکسینه شده، بیش از ۲ هزار نفر به طور کامل هر ۲ دوز واکسن را دریافت کرده اند و پیش بینی می‌شود با تامین واکسن در روز‌های آینده در مجموع بالغ بر ۶ هزار نفر از نیرو‌های کارگری خدمات شهری مشهد واکسینه شوند.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: همچنین با توجه به فعالیت شبانه‌روزی نیرو‌های فضای سبز شهرداری در محیط‌های شهری و پرخطر، پس از پیگیری‌های فراوان و تخصیص سهمیه واکسن کرونا، کار واکسیناسیون این نیرو‌ها آغاز شده و تاکنون بیش از ۸۰۰ نفر از کارگران فضای سبز مناطق یک، دو، پنج، هفت، هشت و ۹ واکسینه شده اند.

واکسیناسیون ۲هزار و۵۰۰ اتوبوسران و مینی بوسران

سعید حسینقلی زاده مقدم مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: واکسیناسیون ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوسران و مینی بوسران تاکنون در برابر کرونا انجام شده است؛ با پیگیری‌های صورت گرفته و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مدیریت مراکز پزشکی شهرداری، واکسیناسیون کارکنان سازمان اتوبوسرانی در برابر بیماری کرونا از کمتر از یک ماه قبل آغاز شده‌است.

او افزود: اتوبوسرانان و مینی بوسرانان شاغل در بخش سازمانی و خصوصی در اولویت هستند و برهمین اساس تاکنون ۲ هزار و۵۰۰ نفر از اتوبوسرانان و مینی بوسرانان به مدیریت بهداشت معرفی شده و دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و مابقی هم به تدریج واکسینه خواهند شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد ادامه داد: حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر راننده در این سازمان مشمول دریافت واکسن کرونا هستند.

واکسیناسیون هفت هزار و ۲۰۰ تاکسیران

احمد محبی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد هم گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از پنجم مردادماه طرح واکسیناسیون تاکسیرانان مشهدی آغاز شده است؛ در این طرح اطلاعات کامل ۳۶ هزار تاکسیران، کمک تاکسیرانان و دارندگان دفترچه معتبر تاکسیرانی برای هماهنگی‌های لازم به دستگاه‌های مربوطه ارسال شده است که به ترتیب سنی برای دریافت واکسن به آن‌ها پیامک ارسال می‌شود.

او افزود: در مجموع اطلاعات ۳۶ هزار تاکسیران، کمک تاکسیران و دارندگان دفترچه معتبر تاکسیرانی شامل رانندگان سرویس مدارس و آژانس‌ها برای هماهنگی‌های لازم به دستگاه‌های مربوطه ارسال شده که تا کنون برای ۱۵ هزار و ۲۰۰ تاکسیران پیامک دریافت واکسن کرونا ارسال شده و از این تعداد تاکنون هفت هزار و ۲۰۰ تاکسیران مراجعه و در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد ادامه داد: تعداد دیگری از تاکسیرانان هم با توجه به سن بالا، واکسن خود را دریافت کرده اند و اکنون حدود هزار و ۵۰۰ نفر از تاکسیرانان و کمک تاکسیرانان باقی مانده‌اند که در روز‌های آینده واکسینه خواهند شد.

محبی بیان کرد: همچنین پس از اتمام واکسیناسیون تاکسیرانان، ایمن سازی بیش از ۲۰ هزار نفر از رانندگان سرویس‌های مدارس و آژانس‌ها نیز با ارسال پیامک برای آن‌ها در هفته آینده آغاز می‌شود.

آماده‌سازی مرکز واکسیناسیون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

رضاخواجه نائینی سرپرست شهرداری مشهد هم گفت: مرکز واکسیناسیون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در فضای نمایشگاه بین المللی آماده سازی شده و به دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحویل داده شده است.

او افزود: با آغاز موج پنجم همه گیری ویروس کرونا و به دنبال درخواست ستاد ملی کرونا در تفاهم نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نمایشگاه بین المللی تبدیل به یک بخش منفصل درمانی شده است که متناسب با نیاز آن‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سرپرست شهرداری مشهد ادامه داد: برهمین اساس در مرحله نخست محلی برای انجام واکسیناسیون خودروی در نمایشگاه بین المللی به نام سردار شهید سلیمانی تجهیز و آماده سازی شده و آماده تحویل به دانشگاه علوم پزشکی برای انجام واکسیناسیون است.

خواجه نائینی بیان کرد: همچنین سالن‌های نمایشگاه بین المللی آماده است تا برای انجام واکسیناسیون و یا رفع سایر نیاز‌ها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شود؛ در مجموع شهرداری مشهد آمادگی واگذاری ۱۶ محل برای انجام واکسیناسیون را دارد که تا کنون ۱۰ مرکز آماده سازی و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گذاشته شده است.

بنابر اعلام مسئول کمیته بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تا کنون ۲۹ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال خراسان رضوی زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند.

دکتر مهدی قلیان مسئول کمیته بهداشت و پیشگیری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲ مرکز و پایگاه تجمیعی در مناطق زیر پوشش دانشگاه برای سرعت بخشی امر واکسیناسیون راه اندازی شده است، گفت: امیدواریم با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده، با افزایش سهمیه واکسن، روند واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد.

او از شبانه روزی شدن ۵۰ درصد از مراکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا در مشهد خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۱ مرکز منتخب کرونا در بخش سرپایی به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در یک هفته گذشته، روند ابتلای به کرونا در خراسان رضوی در بخش سرپایی با شیب بسیار کندی در حال کاهش است، در بخش بستری هم تعداد بستری روزانه در حال کاهش است به گونه‌ای که تعداد بستری شدگان جدید کرونایی از ۹۰۰ به ۷۵۰ نفر در روز کاهش یافته است.

با آغاز پنجمین موج ویروس کرونا ، شمار مبتلایان به این ویروس در مشهد و خراسان رضوی به طور نگران‌کننده‌ای افزایش یافته بود.


منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص. ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.