سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادرات نفت به لبنان فرصت یا تهدید؟

نفت خام کشور ما تحریم است، اما در صادرات فرآورده‌های نفتی که محصول پالایشگاه‌ها هستند، آزادی عمل بیشتری داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که تامین سوخت برای رفع ابتدایی ترین نیازهای زندگی در کشور لبنان، تبدیل به بحرانی امنیتی شده است؛ بحرانی که با اعلام خبر حذف یارانه سوخت در این کشور، ابعاد تازه تری به خود گرفت. سرانجام پنجشنبه هفته گذشته بود که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت عاشورای حسینی، از حرکت کشتی های حامل سوخت ایران برای حل این بحران در لبنان خبر داد.

این سخنان دبیرکل حزب الله لبنان ما را بر آن داشت تا به بررسی ابعاد مختلف صادرات سوخت از ایران به لبنان بپردازیم.

شاید جالب باشد که بدانید پس از انتشار این خبر، آمریکا که مدت هاست مانع از فروش سوخت به لبنان شده، اعلام کرده حاضر به کمک برای رفع این بحران در لبنان است. 

جواد الهنداوی کارشناس مسائل بین‌المللی نیز در این زمینه به روزنامه رای الیوم گفته است؛ وضعیت لبنان بحرانی است و فقر، گرسنگی و محرومیت بر این کشور تاثیر گذاشته است. اعلام واردات سوخت از ایران توسط سید حسن نصرالله تنها چند روز بعد از شکست سنگین آمریکا در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، وجهه آمریکا را دوباره خدشه دار کرد.

صادرات سوخت از ایران به لبنان؛ اقدامی انسانی

اما فارغ از تمام این مسائل سیاسی، شاید بحث مهم دیگر برای بسیاری از مردم کشور ما این باشد که ورود ایران به این مسئله سبب منفعت اقتصادی می‌شود یا ضرر اقتصادی؟ به همین دلیل موضوع را از دو بعد تامین نیاز داخلی و صادرات بررسی کرده ایم.

حسن مرادی کارشناس حقوق انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: بعد از انفجار بیروت که یک فاجعه انسانی بود، می‌طلبید که همه دنیا برای جبران این مصیبت وارد شده به لبنان با ارسال کمک‌های نقدی و کالایی مانند نفت و فرآورده‌های نفتی اقدام کند.

او افزود: متاسفانه دنیا نظاره گر بود، کمک آن چنانی به لبنان نشد و این خود مردم لبنان بودند که تا جایی که توانستند به ترمیم خرابی‌ها پرداختند. اکنون که لبنان می‌خواهد از بازار آزاد دنیا، چه ایران باشد و چه کشور‌های دیگر، نیاز‌های خود را بخرد، مانع تحریم بر سر راهش قرار گرفته است.

مرادی اظهار کرد: لبنانی‌ها اکنون می‌گویند که دیگر کافی است، ما نفت و فرآورده‌های نفتی را هر طور شده تهیه کنیم.

او با اشاره به اقدامات آمریکا در کشور افغانستان که سرانجام با شکست مواجه شد، گفت: این مسائلی که اخیرا اتفاق افتاده، نشان از این است که مردم جهان دیگر قول‌ها و دستورات آمریکا را باور ندارند و نمی‌توانند بپذیرند.

این کارشناس حقوق انرژی ضمن بیان اینکه در شرایط بعد از انفجار بیروت، ارسال نفت خام یا فرآورده‌های آن به لبنان، یک کمک انسانی است، اظهار کرد: کشور‌های مختلفی هستند که اکنون نمی‌توانند این موضوع را بپذیرند که، چون آمریکا خوشش نمی‌آید، باید مردم لبنان دچار قحطی باشند. صف‌های طویل تشکیل شده برای دریافت سوخت در لبنان، نشان دهنده توطئه‌ای است که علیه این ملت صورت گرفته است.

هزینه سوخت ارسالی به لبنان را چه کسی می‌پردازد؟

او در پاسخ به اینکه هزینه تامین سوخت از ایران برای لبنان را چه کسی می‌پردازد؟، گفت: سیدحسن نصرالله به عنوان فردی که مورد قبول اکثر جناح‌های سیاسی در لبنان است، با بیان آن سخنان سعی دارد، راهی را برای رفع این مشکل بیابد. اکنون تجار لبنانی که بسیار ثروتمند هستند، قرار است هزینه خرید این سوخت از ایران را بپذیرند و به همین دلیل است که دبیرکل حزب الله لبنان، کشتی‌های ارسالی از ایران به مقصد لبنان را خاک این کشور معرفی می‌کند.

مرادی ضمن تاکید بر اینکه هیچ چیز مجانی نیست، در پاسخ به این سوال که هزینه تامین سوخت به چه شکل به ایران پرداخت می‌شود؟، توضیح داد: این مسئله بستگی به شرایط ایران و نظر مقامات کشور ما دارد. ممکن است بخشی از نحوه پرداخت به صورت ارزی و بخش دیگری به صورت تهاتر کالا باشد.


بیشتر بخوانید:


آیا ایران با ارسال سوخت به لبنان در تامین نیاز داخلی دچار مشکل می‌شود؟

یکی از شایعه‌هایی که این روز‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، این است که دلیل تشکیل صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت این است که ایران بنزین را صادر می‌کند و در تامین نیاز داخل به مشکل بر خورده است.

ناصر عاشوری قلعه رودخانی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نشست خبری با خبرنگاران در مورد میزان تولید، مصرف داخلی و صادرات بنزین اظهار کرد: پالایشگاه‌های نفت کشور هم اکنون در مجموع ۱۰۰ میلیون لیتر انواع بنزین تولید می‌کنند و مصرف کشور ما به طور متوسط، روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین است؛ بنابراین هم اکنون روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین مازاد بر مصرف داخل، تولید و به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

لبنان؛ بازاری برای بخش خصوصی ایران

سیدحمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی نیز در این زمینه بیان کرد: فعلا وزارت نفت ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی به لبنان را ندارد، اما بخش خصوصی با توجه به واحد‌های پالایشی و ترکیبی فرآورده‌های نفتی که تولید می‌کنند، این امکان را دارد.

او افزود: اگر بنزین تولیدی بخش خصوصی با استاندارد‌های لبنان هماهنگ باشد، می‌تواند نیاز این کشور را تامین کند. لبنان هم بازاری مثل بقیه بازار‌هاست؛ اگرچه دسترسی به بازار این کشور به دلیل تحریم‌ها بسیار سخت است. شاید بخش خصوصی با همکاری کشور ترکیه بتواند بخشی از نیاز بازار لبنان را پوشش دهد.

اظهارات دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی نشان می دهد که لبنان نیز ‌می‌تواند برای بخش خصوصی ایران یک بازار هدف باشد.

گفتنی است؛ بر اساس مطالعات زمین شناسی انجام شده در لبنان، احتمالاً مقادیر زیادی از نفت و گاز در این کشور وجود دارد، اما لبنان هنوز هیچ گونه فعالیت اکتشافی را آغاز نکرده به همین دلیل، در حال حاضر تامین انرژی این کشور کاملا وابسته به واردات سوخت از سایر کشورهاست.  

از سوی دیگر، فعالیت‌های اکتشافی در ایران بر خلاف لبنان، سال هاست که آغاز شده و رتبه نخست کشور ما از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز شناسایی شده در جهان به اثبات رسیده است، اما با این وجود، متاسفانه تفکر نادرست مدیریتی سبب شده تا در صنعت پالایش نفت با عقب ماندگی‌هایی مواجه باشیم. اهمیت ساخت پالایشگاه زمانی خود را نشان می‌دهد که بدانیم نفت خام کشور ما تحریم است، اما در صادرات فرآورده‌های نفتی که محصول پالایشگاه‌ها هستند، آزادی عمل بیشتری داریم.

نکته مهم در این گزارش این است که هر چند ما اکنون یکی از صادرکنندگان سوخت به شمار می‌رویم، اما باید، علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، نسبت به ساخت پالایشگاه‌های جدید هم اقدام کنیم.

گزارش از رقیه هویدا

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۰
reza
۱۹:۰۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
نفت تحریم شده ایران دربرابر لیر کم اعتبار لبنان مبادله میشه ولی در مجموع خوبه چون کاچی بهتر از هیچی .
مهدی
۱۱:۴۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
دقیقا. چون درسته که لیر لبنان اعتبار نداره و ارزششو داره از دست میده ولی از طرفی هم نفت ما تو انبارها پرشده و به دلیل تحریم امکان فروشش نیست بنابراین بهتر از اینکه رو دستمون بمونه . با لیر لبنان معاملش میکنیم انشالله لیر هم یک جایی بدرد میخوره
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
به نظرتون بهتر نیست برجام احیا بشه تا به جای لیر به قول خودتون به درد نخور با دلار ارزشمند معامله کنیم و نفتمون هم تو انبار نمونه به خاطر تحریم؟
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
حالا کی گفته با لیر بوده؟
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
قطعا فرصت خواهد بود ولی بشرطی که عاقلانه رفتار کنیم
مثلا نفت رو دوبرابر بهشون بفروشیم
اگه پولشو ندارن، خب بجاش از ذخایر طلای بانک هاشون برداریم
اگه اونم کفاف نمیده منابع طبیعی و معدنی شونو تاراج کنیم
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
این ها اگه پولشو داشتن که بخرن قطعا از جای دیگه ای تهیه میکردن چون به ریسک تحریم امریکا نمیرزه. کاش مردم یکم قدرت تعقل و استدلال داشتن
ناشناس
۰۵:۳۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
خیلی کار خوبیه باید ادامه داشته باشه
ناشناس
۰۵:۲۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
نه تهدید نه فرصت.فقط سوختن و هدر رفتن بیت المال..مفت دادن سرمایه های کشورتهدید و فرصت نیست
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
تک تک مردم ایران باید مالک شرکت نفت ایران باشند تا از فروش هر قطره نفت، از پولش برخوردار شوند. این ثروت، ثروت ملت است نه ثروت دولت یا حکومت. دکتر مصدق قصد داشت نفت رو ملی کنه نه دولتی یا حکومتی ولی فعلا برخلاف خواست و اراده مردم، با فجیع‌ترین تخفیف‌ها به چین و لبنان و سوریه و ونزوئلا فروخته میشه.
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
روحش شاد
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
بابا چیکار دارید بگید که ما ده درصد بنزین اضاف داریم خودمون کم مشکل داریم هیچ کشوری پیش قدم نشده
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من کاملا راضی هستم چرا وقتی ما تحریم هستیم از بعضی کشورها انتظار داریم با ما همکاری کنند بعد خود ما در تحریم کشور دیگر به آنها کمک نکنیم چطور است که اگر این نفت را به انگلیس و آمریکا فرستاده بشود بعضیها راضی هستند چون خود را در مقابل این کشورها خوار و خفیف میبینند و آنها را ارباب میدانند من به شخصه راضی هستم
ناشناس
۰۶:۵۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
رضایت تو برای خودت نگهدار فلان ......
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ابله، اون پولی که آمریکا و انگلیس در ازای نفت ما میدن کجا اون پول ادعایی که لبنان میده کجا تازه اگه پولی بدن فعلا که میگن اکثرش با تهاتر کالاست اونم جنس‌های بنجل لابد
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
ناشناس 14:14 اونی که پیشنهاد داده نفت بدیم بهش در عوض غذا و دارو همین امریکا و انگلیس هستن
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
برای اینکه دشمن شکن شوی
باید هزینه کنی
آمار از کمک های امریکابه کشورهای وابسته اش بگیرید
بعد متوجه میشوید که
چقدر هزینه میکنند
در صورتی که با مشکلات عدیده ای مواجه هستند
کارتن خوابی .خشک سالی دو سد بزرگ که فقط 40 میلیون نفر از یک سد اب مصرف میکردند
مشکلات زیر ساخت ها شون وووووووووووووو
ناشناس
۰۶:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
ناشناس همون ناشناس بمون نه کارشناس
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من راضی نیستم
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
مقاومت راه حل مشکلات
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
حالا شما مجبورید هرچی اضافه اومد صادر کنید؟ گیریم یه روز قحطی اومد ما نباید برای اون روز ذخیره سوخت داشته باشیم؟ هرچند که من به پرداخت هزینه‌اش هم مشکوکم
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
خاک تو سر اونیکه منفی داده هر چند رباته
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اگر ربات هم باشه بهتر از توی بی معرفت و بی ادبه
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
باید زار و زندگیمونو بدیم به لبنان و سوریه تا بی‌معرفت نباشیم؟
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
پس صادرات نیست و چیزی عاید مردم ایران نمیشه بهتر هست به جایه صادرات تیتر میزدید ارسال نفت اهدایی به لبنان
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
وقتی فهم مهم نداری
سکوت بهترین گزینه است
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
تاجران لبنانی پول محموله را پرداخت کرده اند.
خیالت راحت باشد .
شما فکر دسیسه بعدی انگلیسی ها باش .
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اينجا نوشته تجار لبناني قرار است پرداخت كنند، بعد تو ميگي پرداخت كرده اند؟ نكنه دادن به تو پولشو :/
مفت مفته خيالت راحت.
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
صادرات نفت به لبنان اگر به عنوان کمک به این ها باشد که تهدیدی است علیه مردم ابران وخروج وحیف ومیل کردن منابع وثروتهای ایران است!؟!
امير
۲۲:۴۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
هزینه شون رو ایران میده اونوقت ازشون پول نفت بگیره
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
هرکی واقع بین هست راضی ست
محمد
۲۰:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
یک مشت وطن فروش غربگدا بازیک داستان جدیددرست کردن وگول رسانه های غربی رومیخورن، ایران بایدبه متحدخودش حزب الله کمک کند، دیگه این شعارنه غزه نه لبنان تکراری شده همه مردم میدونن که این حرف الکی هست وحرف دشمن هست، اتفاقاایران بایداین کارروبکنه که ثابت کنه حرف اول روتومنطقه میزنه وترسی هم ازاسرائیل وغرب وآمریکانداره، امپراطوری ایران بزرگ وقدرتمندبه زودی محقق میشود،انشاءالله، این قطارتوریل افتاده وبه سرعت داره به مسیرخودش ادامه میده،
ناشناس
۰۶:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
نترس داداش ملت خوابن کارتو بکن .....
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
فرصت که نیست ،لبنان وضعیت اقتصادی بدی داره ،تهدیدم نیست چون ایران تاجایی ک میتونه بهشون میرسونه،پس درنتیجه نه فرصته نه تهدید بلکه باج هست
ناشناس
۰۵:۳۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
واقعا حیف کردن پول مردمه
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
این که اسمش صادرات هست به نفع هر دو طرف هست تا العان هم به خیلی از کشورها صادرات کردیم و کسی جنجال نکرد ولی حالا به فرمان انگلیس...
میدونی کی سرمایه ایران تاراج شد؟
وقتی انگلیس نفت ایران رو میبرد... وقتی غذای ملت ایران رو دزدید و قحطی ساختگی راه انداخت و باعث شد جمعیت ایران نصف بشه
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
شایعه نیست واقعیت هست . چه کسی به ما کمک می کند که در صف اقلام اساسی مثل مرغ هستیم؟؟
ناشناس
۰۵:۳۷ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
واقعا درسته خودمون هزارتا مشکل داریم.واسه هرچیزی تو صف باید وایستیم.بعد مشکلات مردم چیزی دیده نمیشه..گور سر بقیه.مردم خودمون و دریابید.که تمام جهان ایرانو نشون میدن که مردم تو سطل اشغال دنبال غذا میگردن.باید خون گریه کرد
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
شما تو سطل به دنبال غذا می گردی یا توی صف خرید سکه بودی؟
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
دقیقا برای اینکه توی صف اقلام اساسی نباشیم دارن نفت صادر میکنند و پول میگیرن... صادرات نفت کار همیشگی ما بوده و هست کلا بخش زیادی از درامد ما از فروش نفت هست. العان توی این تحریم های ظالمانه امریکا و انگلیس در واقع هر کس از ما نفت بخره خودش رو تو دردسر انداخته چون امریکا اذیتش میکنه
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
فرصت فرصت فرصت ،تهدید نداشتن تجارت و ترانزیت قویی است
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
باشه
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
داریم مفته بهشون میدیم
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اگه اینا پول بده بودند که چرا خودشون و درگیر ایران می کردند می رفتند از روسیه یا جای دیگه میخریدند ثانیا هنوز معلوم نیست ارسال بشه یا نه ،
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
غرب وحشی اونا رو تحریم کرده تا کسی بهشون نفت نفروشه... امریکای دزد هم که رفته سر چاه های نفت سوریه رسما داره می دزده
ايراني
۱۹:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
هر چند عمده نظرات مردم در سايت با خبرنگاران سانسور ميشه .... ولي بزل و بخشش از ثروت يك ملت همواره تهديد خواهد بود
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
کمک به کشورهای محور مقاومت وظیفه ما است
ناشناس
۰۶:۵۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
از جیب خودت بده اگه کمکی هستی ....
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
صادرات کردیم
حمید
۱۹:۵۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
باعث افتخار و خوشحالی است که کشورمان توان کمک به کشورهای مورد تحریم و ظلم را داردبه.
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اره اونوقت مردم خودمون تو صف مرغ وایسن و هویج کیلو 30 تومنو گوشت و برنج سربه فلک کشیده بخرن
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
وقتی از جیب مبارک مردم باشه معلوم حاتم طایی شدن هم آسان بود
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
توازکاخ نشینان مرفه هستی!
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
صادرات کردیم
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
خب معلومه که خوشحالیم همه امام حسینیا خوش حالن
ناشناس
۰۰:۳۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
امام حسین بزنه کمرتون
مصمم
۱۹:۴۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
همۀ این بیانات و اتفاقات جاری نشان می دهد که هم در ایران و هم در منطقه و هم در جهان باید اتفاقاتی بیافتد که شرایط ایران و منطقه و جهان را از این وضعیت نامطلوب و حاکمیت قوانین ظالمانۀ جهانی و عقب ماندگی های فنی و تکنولوژیکی و اقتصادی نجات دهد
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
چه تهدیدی دقیقاً داری در اوج تحریم به یکی نفت میفروشی بعد دیگه مگه بعد سیاهی هم رنگی هست آخرش یه تحریم دیگه هم میکنن دیگه
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اگه مجانی باشه من به عنوان یک شهروند ایرانی که هزار مشکل دارم راضی نیستم.
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
مجانی چیه داداش پولش رو میگیرن ما به پشه هم خون نمیدیم بین خودمون بمونه
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
صددرصد موافقم
ناشناس
۰۱:۰۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
منم همیطور اگر مجانی باشه چون خودمون تو فقر هستیم راضی نیستم
ناشناس
۰۶:۵۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
مجانیه مجانیه تازه پولم بابت مصرف کردن نفتمون هم بهشون میدیم ....
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
صددرصد فرصت .درامد .کم شدن بیکاری
و قدرت و شکوه و جلال هم هست و
هم مردانگی .جرات .شهامت. هم هست
دشمن های ایران زمین علیه اش هستند و بس
وقتی کانالهای معاند علیه اش هستند
وقتی امریکا و اروپا علیه اش هستند
پس بنفع ایران زمین است و بس
ناشناس
۰۱:۴۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
آتش دشمن به هر سمت میرود همان جبهه خودی است
شهید محمدابراهیم همت
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
از انتشار نظرات مردم معلوم هست چقدر مردم خوشحالن
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
با احترام به مردم فخیم ایران ولی مردم در بعضی مسائل نادان تر از آنچه هستند که فکر میکنند همین مردم میگفتن چرا در سوریه می جنگیم بعد اگه داعش میومد طلبکار میشدن
tahmaseb
۲۰:۱۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
نوکر آمریکا به تو ربطی نداره به کی چی میفروشیم
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
کو??
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
وای
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
داعش کیلو چنده
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
ناشناس۱۹،۱۷اگه راست میگی الان بروافغانستان بجنگ که طالبان نیادطلبکارنشیم
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
کدام داعش!!! دولتمردان ما ازهر داعشی فاسدتر ودروغگوتر ومستبدتر و... هستند،
ناشناس
۰۱:۱۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
اگر پولشرو بدن من خوشحالم و راضی ولی اگه مجانی بفرستن من راضی نیستم
ناشناس
۰۱:۳۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
از وضعیت ترافیک و تصادفات جاده ای و خیابانی خود نشان دهنده درک و شعور مردم است وهم چنین سرعت گیرهای نزدیک چهارراه
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
تو این بی پولی و تحریم صادرات نفت انجام دادیم هیچ قدرت زورگویی هم نتونست جلومون رو بگیره... العان ناراحتی؟ پس ایرانی نیستی