سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش:

اصلی ترین کار من اجرای سند تحول آموزش و پرورش است/ کیفیت آموزش در جامعه ما پائین آمده است

حسین باغگلی گفت: اصلی ترین کار من این است که سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کنم.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در نشست امروز عصر رای اعتماد مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر که آموزش و پرورش را نجات می دهد نیازمند جرات‌مندی است. آقای دلخوش! به حرف رئیس جمهور اعتماد کنید که گفت من در پیش دبستانی و مقاطع بالاتر، مربیگری و فعالیت داشته‌ام. به شما آدرس می‌دهم، پیش دبستانی هایی در شهر مشهد پسرانه اند و مربیانش نیز آقا هستند.

وی ادامه داد: در مقطع پیش دبستانی مجتمع امام رضا مدلی اجرا کردم که تا دو سال دیگر قابل ارائه در آموزش و پرورش است و والدین را هم درگیر می کند. من اینجا هستم که کمک کنم نظام آموزش و پرورش از جنس تعلیم و تربیت شود. گام دوم محقق نمی‌شود که سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی نسل کودک و نوجوان انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: باورم این است که ما در حوزه تعلیم تربیت حرف‌های بسیار زیادی برای دنیای پرچالش از لحاظ دینی داریم. کیفیت آموزش در جامعه ما پائین آمده است. 

با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم اظهار کرد: باید با تمام ظرفیت، نظام، دولت و مجلس پای کار بیایند تا این سرمایه‌گذاری بر روی کودک و نوجوان رخ دهد. از مشورت‌ها و گفت‌وگوها متوجه شدم شرایط پیچیده‌ای در آموزش و پرورش وجود دارد که برای حل آن باید وارد روش ها و مدل های جدید شویم و البته جرات اقدام جدید را هم داشته باشیم.

باغگلی افزود: دولت آمادگی کمک به آموزش و پرورش را دارد و من جرآتمندی آن را نیز دارم. دیروز در دیدار با آقای زاکانی گفتم در قانون بند مهمی وجود دارد که می‌گوید از عوارض شهرداری سهمی به آموزش و پرورش داده شود. پیگیری این مسائل باید با اراده همراه باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: حتماً اصلی‌ترین کار در آموزش و پرورش اجرای سند تحول است. برخی می گویند باغگلی جوان کم تجربه بوده؛ پس ناتوان است اما تصور من این نبوده و نیست.

باغگلی تصریح کرد: وزیر قرار است کار تیمی کند، در تیمش افراد جسور را بیاورد و حلقه بسته را بشکند و البته جوانان پرشور آموزش و پرورش را به کار گیرد. باید به جوانان درون آموزش و پرورش مهلت داده شود تا اقدام جدید رخ دهد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: ما باید جرات داشته باشیم بگویم جانب کدام دوگانه های داخل آموزش و پرورش را می گیریم. عده‌ای در آموزش و پرورش این وزارتخانه را با نگاه اعداد و ارقام می‌بینند و گروه دیگر که من جزو آنها هستم، معتقدیم آموزش و پرورش باید با نگاهی تربیتی پیش برود.

وی یادآوری کرد: در جریان مدیریت در مدیریت اجرایی سطوح پایین، مهارت فنی ارجحیت دارد و در سطوح بالاتر، مهارت ادراکی جایگزین می شود و وزیر آموزش و پرورش در این جایگاه قرار می گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم ادامه داد: بر اساس مدیریت ادراکی آیا آموزش و پرورش تعلیم و تربیت را به معنای واقعی کلمه می فهمد؟ وضع جدید با محافظه کاری حاصل نمی شود و ادامه روند موجود همانی است که ۴۰ سال است تجربه می کنیم.

باغگلی افزود: با توسعه مدرسه غیر دولتی موافق نیستیم، زیرا زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است‌. ولی علت تمایل به مدرسه غیر دولتی این است که برخی اولیا کیفت را در مدرسه دولتی نمی بینند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: سیاست ما کیفیت بخشی به مدارس دولتی خواهد بود. ما امروز فقط با مافیای کنکور رو به رو نیستیم بلکه مشکل ما کار نکردن و گرفتن انگیزه ار معلمان است.

به فرموده رهبر انقلاب دانشگاه فرهنگیان باید تنها درگاه ورود معلمان به آموزش و پرورش باشد

وی ادامه داد: چالش اول ما عقب ماندگی در اجرای سند آموزش و پرورش است. ما نتوانستیم اهداف و راهکاری ۱۳۲ گانه آموزش و پرورش را اجرایی کنیم. آموزش و پرورش ما حکم بیماری را دارد که به عمل جراحی نیاز دارد. این بیمار با مشکل ایست قلبی هم رو به رو شده و باید فعالیت هایی که انجام می دهیم گام به گام و بر اساس سند راهبری بومی انجام شود.

باغگلی افزود: اصلاح قانون اهداف و وظایف آموزش و پردش مصوب سال ۶۷ و قوانین مرتبط با جذب و به کارگیری فرهنگیان و اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان و .... را در چند ماه آینده تقدیم مجلس کنیم تا سند تحول آموزش و پرورش اجرا شود.

باغگلی با بیان اینکه بعد از اعتماد مجلس سند تحول را به گونه ای اجرا خواهیم کرد که جواب متقنی به مخالفان کشور و موافقان سند ۲۰۳۰ باشد افزود: سند ۲۰۳۰ را در هر روزنه ای باشد از بین می برم و هدف من تربیت دینی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: ما در حوزه تعلیم و تربیت حرف های بسیاری داریم ولی نتوانستیم به صورت جذاب آن را ارائه کنیم. امروز چالش ما این است که کیفیت آموزش پایین آمده است. وزیر جوان خودش هم بچه دانش آموزی دارد و می تواند بهتر با کارکنان و معلمان رابطه داشته باشد. امروز آنچه به دانش آموزان ارائه می شود برای توانمند شدن دانش آموزان برای زیست در جهان کافی نیست و نبض مدارس ضعیف است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: سازمان پژوهش باید شاخه ها و رشته های تحصیلی و مطالب حساس به تربیت جنسیت دخترانه و پسرانه را ارائه کند‌ باید تربیت دخترانه به وجود بیاید و آنچه در کشور ما درحال اجرا است تربیت پسرانه است. امروز تصمیم گیری های ما جنس مردانه دارد در حالی که قسمت اعظم دانش آموزان دختر هستند. ما ساختاری نداریم که نبض آموزش و پرورش را بگیریم. معلم قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است و راه درست اعتماد به معلمان است.

سند ۲۰۳۰ را در هر روزنه از بین خواهم برد

باغگلی بیان کرد: معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است. راه اصیل و درست اعتماد به معلمان و مدیران میدان تربیت و کاهش تمرکز است، اگر تربیت را تخصص بدانیم معلمان ما متخصص هستند و ما باید به این تخصص احترام بگذاریم.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که اگر قرار است هر آنچه که در آینده مطلوب مورد نظر ما اتفاق بیفتد؛ ابتدا باید در روح و جان معلم تصویر شود. معلم خوب کمبودهای دیگر را تا حدی حل می‌کند. اجرای منطقی طرح رتبه بندی به صورت مطلوب و با سرعت منطقی می تواند راهگشای خوبی برای ما باشد؛ بنابراین یکی از تعهدات دولت و مقام رئیس جمهور اجرا سازی طرح رتبه بندی معلمان است، به صورتی که به حل معیشت و کیفیت آموزش و پرورش کمک کند.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان به فرموده رهبر معظم انقلاب باید تنها درگاه نیروی انسانی آموزش و پرورش شود، اما این دانشگاه با ۸۲۰ هیات علمی کفاف دانش آموختگانش را نمی دهد. ما باید دانشگاه فرهنگیان را تقویت کنیم باید مدرسان و اعضای علمی آنجا را کمک کنیم تا بتوانیم یک موقعیت مطلوب داشته باشیم تا آموزش های آن با کیفیت مطلوب صورت گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم اظهار کرد: علاوه بر گزینش و جذب تربیت معلم، باید برای نگهداشت معلمان هم یک تدبیر مناسب داشته باشیم. امروز اتفاقاً معلمانی که جذب شده‌اند با حال و حوصله های خوب و آرمان‌های خوبی وارد آموزش و پرورششدند؛ اما ما نتوانستیم این حال خوب را در آنها نگهداریم. با اجرای مطلوب طرح رتبه‌بندی و افزایش اختیارات منطقه و مدرسه می‌توانیم این اختیارات را تضمین کنیم. صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بوده که معیشت معلمان را بهبود بخشد؛ اما سوء استفاده و بی تدبیری در مدیریت آن دردآور است. صندوق فرهنگیان نیازمند اصلاح بازنگری است

وی ادامه داد: فرهنگیان به عنوان سهامداران این صندوق باید از سود آن بهره مند بشوند، نه اختلاسگران. چرا باید صندوق ذخیره فرهنگیان با سرمایه هنگفت در سال گذشته حتی نتواند به اندازه نرخ تورم به جامعه خودش سود دهد. نمایندگان محترم موج بازنشستگی ۲۷۰ هزار نفری تا پایان دولت سیزدهم هم فرصت است و هم تهدید. فرصت از این جهت که ما می‌توانیم با یک جریان منطقی فرصت شغلی برای آموزش و پرورش فراهم کنیم و تضمین کیفیت آموزش و پرورش را داشته باشیم. تهدید است چون اگر استخدام های آینده ۳۰ ساله تعلیم و تربیت خود را بفروشیم هر کسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان من و شما را ندارد.

باغگلی اظهار کرد: آموزش و پرورش ما دچار تمرکز گرایی مزمن است، ما باید به سمت کاهش تمرکزگرایی برویم. ما برای شرایط کرونا و پس از کرونا برنامه‌های ویژه داریم. مفهوم جدیدی از مدرسه در حال شکل‌گیری است، اما من از شما سوال می‌کنم آیا امروز معلمان، دانش آموزان و خانواده های آنها برای این شرایط جدید آماده هستند؟ آیا محتوای لازم مثل سواد رسانه‌ای و مهارت های دیجیتالی برای معلمان و دانش آموزان وجود دارد؟ اینها کارهایی است که اگر ما به آن ورود پیدا نکنیم می تواند آسیب باشد.

وی افزود: در سال‌های اخیر بودجه آموزش و پرورش بین ۹ تا ۱۲ درصد بوده است. جدا از آنکه ما نیازمند افزایش این عدد هستیم؛ اما آیا بهره‌وری لازم و مطلوب از داشته های موجود را داشته ایم؟ برای این کار برنامه‌های ویژه‌ای داریم؛ در حوزه عدالت آموزشی ما بسته تبعیض مثبت را پیشنهاد می‌کنیم و حرف من این است که ما هیچ منطقه دوری نداریم. منطقه‌ای مقیاس کجا بودنش پایتخت نیست؛ تمام سرزمین ایران به یک اندازه ایران است و ما موظفیم به تمام ایران خدمت مطلوب ارائه کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم ادامه داد :مباحثی که خدمت شما عرض کردم باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد تا ما نجات پیدا کنیم؛ حتی اگر به من رای ندادید به کسی از این جنس رای بدهید، البته من مطمئنم انتخاب های دیگر آقای رئیسی هم همین گونه خواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
آقای رییس‌جمهور بسیار تعجب کردم ازاین وزیری که معرفی کردی آموزش و پرورش نظرم نسبت به جناب عالی نیز تغییر کرد
عمار
۱۷:۴۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
در مورد معرفی وزیر جوانی که می خواهند رای اعتماد بگیرند برای وزارت وزیری آموزش و پرورش فقط باید گفت بسیار سفر باید تا پخته شود خامی ایشون در حد مشاوره و برای مشاوره خوب هستند نه در حد وزیر آموزش و پرورش . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا .