سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاجی پور در صحن علنی:

باغگلی توانایی و تخصص مدیریت آموزش و پرورش را ندارد

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در جریان ارائه گزارش این کمیسیون از صلاحیت باغلگی؛ از مورد تائید نبودن آن توسط کمیسیون متبوع خود خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه گزارش کمیسیون آموزش در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت:  گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره رسیدگی به صلاحیت باغگلی هم اکنون ارائه می‌شود.

حاجی پور افزود: وزارت آموزش و پرورش با حجم بالای کار و حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت آینده سازان کشور است؛ مدیریت مجموعه‌ای با این وسعت امری مهم و حساس است.

وی افزود: با تاکیدات رهبری سند بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده و ریل گذاری لازم انجام شده است. اداره این وزارتخانه نیازمند مجریان هوشمند برای اجرای سند است تا با تحول رو به رو شویم. باید اقدامی انجام شود تا با شناسایی موانع در جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش گام برداشته شود.

حاجی پور افزود: وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد رسمی موظف است نسبت به تعمیق آموزش مناسب اقدام کند. با شیوع کرونا فرزندان ما در بدترین شرایط تعطیلی مدارس را متحمل شدند.

وی ادامه داد: محرومیت ۳ میلیون دانش آموز از ابزار الکترونیکی مشکل دیگری است که آموزش و پرورش با آن مواجه است. حسین باغگلی مدرک دکتری خود را از دانشگاه فردوسی مشهد گرفته و تحصیلات مرتبط دارد، ولی به دلیل فقدان سوابق مدیریتی توانایی و تخصص لازم در مدیریت و راهبری آموزش و پرورش را دارا نیست. 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مدرک دکتری علوم تربیتی دارد و مرتبط با آوزش و پرورش است؛ ولی به دلیل نداشتن سابقه کافی در مدیریت آموزش و پرورش و نداشتن سابقه کاری توانایی و تخصص لازم را برای مدیریت و راهبری ندارد.

حاجی پور افزود: در سوابق وی تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش وجود ندارد و فقط مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در مشهد بوده است که محدود به بنیاد فرهنگی رضوی و امام رضاست؛ در صورتی که این مدارس خاص بوده و به صورت هیات امنایی اداره می شود و نمی تواند نمونه جامعی برای پیاده سازی الگوی های تعلیم و تربیت برای کل کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: مباحث مطروحه وی در کمیسون ناظر به انتقاد از وضعیت موجود بود و در مباحث مطروحه برنامه های اجرایی مناسب برای رفع این مشکل ارائه نشد. برای ارتقای منزلت اجتماعی معلمان به طوری که جوانان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان انگیزه داشته باشند تا معلمی را به شوق ادامه دهند، نظر و برنامه خاصی نداشتند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: انتظار می رفت برنامه وزیر پیشنهاد مفصل، دقیق و جامع باشد. ولی برنامه ارائه شده بسیار مختصر و بدون ورود به جزئیات بود. از جمله سایر نقاط ضعف برنامه وی می توان به این موارد اشاره کرد؛ عدم سنجش پذیری، نداشتن برنامه اجرایی ارائه شده از جمله سایر نواقص برنامه او بود.

حاجی پور افزود: هیچ اقدام و فعالیت دارای شاخص کمی و کیفی دربرنامه های باغگلی وجود ندارد. عدم توجه به سرمایه نیروی انسانی و مسائله کمبود سرمایه انسانی در آموزش و پرورش یکی از مسائل نگران کننده است و باغگلی با یک نگاه سطحی نسبت به آن برنامه خود را اینگونه اعلام کرده: جبران کمبودهای فوری نیروی انسانی مورد نیاز از روش های تامین زود بازده و کم آسیب کوتاه مدت استفاده خواهد شد.

حاجی پور با تاکید بر اینکه عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی و ساختار ناصحیح آموزش و پرورش که نتیجه آن کسری بودجه برای رسیدگی به مطالبات معوقه معلمان است یکی از ایرادات وارد شده به باغگلی است افزود: بدون اصلاح این شرایط ارتقای کیفی و کمی امور ناممکن است. عدم ارائه برنامه های خاص برای مدیریت شرایط و استفاده از بستر فضای مجازی یک موضوع مهم راهبری و تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: رسیدگی به فضای مجازی موضوع مهمی است و وی برنامه منطقی برای آن ارائه نداد. عدم انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی موضوع مهمی است که وی دربرنامه خود از آنها یاد کرد، ولی مطالبی که وی به آنها توجه کردند، برنامه نبود بلکه اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود.

حاجی پور با بیان اینکه عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه های اجرایی ارائه شده از دیگر مشکلات باغگلی بود افزود: یکی از شاخص ها و مولفه های یک برنامه، قابلیت رصد و نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی است و این امر مهم از مسیر ارائه اقدامات مبتنی بر شاخص های کمی و دقیق میسر می شود. اما متاسفانه هیچ اقدام و فعالیت دارای شاخص کمی و کیفی در برنامه آقای باغگلی وجود ندارد و اساسا از آمار و اطلاعات و عدد و رقمی استفاده نشده است.

سخنگوی کمیسیون اموزش و تحقیقات ادامه داد: مسئله کمبود شدید نیروی انسانی در مهر ماه ۱۹۰۰ و سال های آتی یکی از مسائل نگران کننده آموزش و پرورش است که وی با یک نگاه بسیار سطحی نسبت به آن، برنامه خود را این گونه اعلام داشته که «جبران کمبودهای فوری نیروی انسانی مورد نیاز از روش های تأمین زودبازده و کم آسیب کوتاه مدت». از آنجا که مسئله کمبود نیروی انسانی و طراحی راهکارهای مناسب و بهینه علمی برای تأمین نیروی انسانی شایسته در طی چند سال آینده یکی از مسائل مهم و راهبردی است، عدم برنامه ریزی و چاره اندیشی این مسئله، آموزش و پرورش را با بحران های سخت تر و طولانی مدت، بیش از پیش گرفتار خواهد کرد.

حاجی پور افزود: باغگلی در بسیاری از موارد تفاوت میان هدف، وظیفه و برنامه را نادیده گرفته و بسیاری از اهداف و وظایف ذکر شده در سند تحول را به همان صورت کلی به عنوان برنامه ذکر نموده اند. آنچه که می تواند برای آموزش و پرورش کشور مفید باشد، مدیری است که علاوه بر تسلط بر مفاهیم و مبانی نظری، با شناخت کافی از مسائل و چالش ها، چگونگی عبور از بحران و تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول را آگاهی داشته باشد. آموزش و پرورش امروز نیروی قوی میدانی می خواهد که چگونگی اجرای نظریات و راهکارها را تمرین کرده و تجربه داشته باشد که آقای باغگلی فاقد چنین ویژگی است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: باغگلی سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. حتی در دانشگاه فردوسی مشهد نیز عضو هیأت علمی آموزشی نبوده و عضو پژوهشی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی آن دانشگاه محسوب می شونپد. به عبارتی وی از میان جامعه بزرگ معلمان نبوده و صرفا به عنوان مدیر عامل در بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس ذیل آن اشتغال داشته اند.

وی بیان کرد: تغییر مکرر دیدگاه های باغگلی در روزهای اخیر در خصوص محورهای برنامه ها و اهداف نیز نگرانی زیادی در بین نمایندگان در کمیسیون و جلسات نموده است که فقدان یک منظومه فکری و اجرایی را تداعی می کند. با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش های اساسی که بعضا نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغ گلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالش های اساسی دیده نشد. هر چند تحصیلات دانشگاهی ایشان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و شناخت فلسفه تعلیم و تربیت از اندوخته های لازم برای معلمی می باشد اما ایشان تجربه و شناخت کافی از وزارت آموزش و پرورش نداشته و توان اجرایی لازم را ندارند.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: بنابر این ضمن احترام به شخصیت و سوابق علمی آقای دکتر باغگلی و احترام به رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر رئیسی نسبت به معرفی وی، با توجه به برنامه های ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت نداریم و ایشان را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم میدانیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۵۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
واقعا تو 20 دقیقه به این نتیجه مفصل رسید؟