سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا آبگوشت امام حسینی به نام شهرستان زرند ثبت ملی نشد؟

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان زرند به این سوال که چرا آبگوشت امام حسینی به نام شهرستان زرند ثبت ملی نشد؟ پاسخ می دهد.

محمد اسلامی، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زرند در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با بیان اینکه امروزه توجه به آداب و آئین‌ها و حفظ رسوم ارزشمند که ریشه در تاریخ دارد، بخش مهمی از مقاصد گردشگران را تشکیل می‌دهد، گفت:  آبگوشت امام حسینی به عنوان یکی از غذا‌های اصیل در مناسبت‌های آئینی و حماسی مرتبط با ذکر و یاد  امام حسین (ع) و اصحاب و یارانش به صورت نذری پخت و توزیع می شود. 

 او افزود: این غذا چند سال قبل با هدف ثبت ملی آن خاصه در بخش یزدان آباد شهرستان زرند مستندسازی شد؛ ولی از آنجایی که در اکثر شهرستان‌های استان کرمان، این آبگوشت پخت و پز می شود و طریقه پخت و توزیع بین عزاداران حسینی و حتی مواد به کار رفته در آن به صورت یکسان است  و تقریبا ریشه‌ تاریخی آن نیز مشابهت با سایر نقاط دارد و همزمان تعدادی از شهرستان‌های دیگر نیز مدعی ثبت ملی آن به نام شهرستان خود بودند، در نهایت وفق تصمیم شورای مرکزی ثبت ملی کشور و به پیشنهاد دست اندرکاران میراث فرهنگی در واحد مستندسازی و ثبت آثار، این غذای نذری به نام کل استان کرمان به ثبت ملی رسید.

 در چند ساله‌ اخیر تعداد قابل توجهی از آثار تاریخی، آئین‌های محلی، غذا‌ها و شیرینی‌های سنتی به نام شهرستان زرند به ثبت ملی رسیده است که از آن جمله می‌توان به سوهان زرندی، چلوگوشت زرندی، کماچ زرندی و در بخش آثار معنوی هم به  مراسم قنبرخوانی شعبجره، علم بندان بیل آباد، سرمه‌ زرندی و... اشاره کرد. 

انتهای پیام/ م 

برچسب ها: آبگوشت سنتی ، ثبت ملی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.