سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش خیال بر پیکر اجسام / هنری ظریف و ریز نقش که برای ۵۰ نفر اشتغالزایی کرده است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ۵۰ نگارگر در استان در قالب کارگاه‌های انفرادی مشغول به فعالیت هستند.

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: در گذشته نگارگری فقط در شهر بیرجند انجام می‌شد، ولی در حال حاضر با توجه به وجود رشته‌های صنایع دستی و هنر اسلامی در سطح استان طیف بیشتری به این کار اشتغال دارند.

او افزود: با توجه به وجود رشته دانشگاهی در این حوزه دانشجویان و هنرمندان زیادی در حد ابتدایی به این هنر اشراف دارند، فعالان این هنر در استان ۵۰ نفر هستند که در قالب کارگاه‌های انفرادی مشغول به فعالیت هستند.

عباس زاده بیان کرد: صدور مجوز، ارائه تسهیلات کم بهره، خدمات بیمه ای، معرفی جهت حضور در نمایشگاه ها، اختصاص غرفه رایگان جهت نمایش آثار، حضور در بازارچه ها، امکان شرکت در رویداد‌های مهم و تخصصی حوزه صنایع دستی همانند مهر اصالت و نشان ملی، ارائه آموزش‌های رایگان ویژه شاغلین، ارائه درجه هنری و ارائه گواهی کیفیت از جمله حمایت‌هایی است که از هنرمندان این حوزه صورت گرفته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی عنوان کرد: انواع تابلو، قاب آئینه، میز و سایر مصنوعات توسط هنرمندان این حوزه نگارگری می‌شود.

نقوشی زیبا که روی دست مانده

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: رشته نگارگری از رشته‌های اصیل ایرانی اسلامی است و هنرمندان علاقمند به این رشته باید سالیان سال تمرین کنند تا حرفی برای گفتن داشته باشد.

او افزود: از عمده مشکلات این رشته وجود آثار بی کیفیت، نبود خریدار و بازار فروش مناسب، بالا بودن قیمت اثر با توجه به زحمت تولید اثر نگارگری است.

عباس زاده تصریح کرد: رشته نگارگری از رشته‌های بومی خراسان جنوبی نیست و اولویت با رشته‌های اصیل و بومی استان است لذا برگزاری مداوم دوره‌های آموزشی رایگان نگارگری، وجود کارگاه نمونه با استادکار با تجربه در عمارت رحیم آباد، تجلیل از پیشکسوتان این رشته، حضور در نمایشگاه‌های سطح کشور، اختصاص غرفه رایگان به هنرمندان نگارگر در خانه صنایع دستی بیرجند از جمله اقدامات صورت گرفته است.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.