معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: نمدمالی که روزگاری تنها کاربردش تن پوش‌های نمدی بوده حالا پایش به نقاط دیگر هم باز شده است.

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: سفارشات نمدی به ویژه البسه مخصوص چوپانان یا همان کپنک به استان‌های سیستان وبلوچستان، خراسان رضوی و شمالی و برخی تولیدات نیز به کشور افغانستان ارسال می‌شود.

او افزود: مشاغلی همچون نمدمالی سخت و جان فرسا است؛ لذا این رشته مورد علاقه جوانان جهت انتخاب به عنوان شغل نیست و فعالان محدود این رشته در استان را افراد مسن تشکیل می‌دهند.

عباس زاده بیان کرد: البته کارگاه نمدمالی شهرستان بیرجند با تولید محصولات خلاقانه منطبق بر نیاز و سلیقه نسل جوان و بازار، توانسته تا حدی این مشکل را برطرف سازد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: در استان کارگاه‌های نمدمالی بیشتری وجود داشته که به دلایلی بسته شده اند و تعداد معدودی از نمدمالان قدیمی در این منطقه وجود دارند و نگذاشتند چراغ این حرفه و هنر قدیمی خاموش شود.

او تصریح کرد: گرانی روز افزون مواد اولیه، صادرات بی رویه بعضی مواد اولیه به خارج، فقدان مطالعات بازارشناسی و بازاریابی از جمله مشکلات پیش روی حرفه نمدمالی است.

عباس زاده اظهار کرد: برای رونق دوباره این هنر اصیل در استان حمایت‌هایی در قالب تهیه فیلم مستند از نمدمالی، تجلیل از پیشکسوتان این رشته، حضور مستمر در نمایشگاه‌های سطح کشور به عنوان یکی از رشته‌های بومی و مزیت دار و اختصاص غرفه رایگان به محصولات نمدی در خانه صنایع دستی بیرجند صورت گرفته است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.