سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش موثر مشارکت اجتماعی در توسعه و سلامت جامعه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: نقش مشارکت اجتماعی در توسعه جوامع، ایجاد نشاط و سلامت اجتماع بر هیچ کس پوشیده نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به ۲۲ مردادماه روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: از منظر دین مبین اسلام نیز مقوله مشارکت اجتماعی بسیار پراهمیت و مورد تاکید است، به گونه‌ای که آیه ۲ سوره مائده " تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى" نیز گواه همین مسئله است و به سفارش قرآن کریم باید تعاون و همکارى مسلمین با یکدیگر در کارهاى نیک و برنامه هاى مفید و سازنده باشد، از این رو، فعالین اجتماعی و نهاد‌های مردمی به این آیه شریفه جامه عمل می‌پوشانند.

او افزود: یکی از راه‌های جلب مشارکت اجتماعی استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌ها و نهاد‌های غیردولتی است که به صورت داوطلبانه به موضوعات مختلف روز جامعه ورود کرده و با روحیه جهادی، مشارکت جویانه، حس مسئولیت پذیری و تعاون اجتماعی به حل معضلات و پیشرفت فردی و اجتماعی کمک خواهند کرد.

قویدل تصریح کرد: از آنجا که قوه قضائیه به منظور کاهش جرایم و پیشگیری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی، به دنبال جلب مشارکت‌های مردمی می‌باشد، به همین دلیل اواخر سال ۹۸ اقدام به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه شده است.

او بیان کرد: این دستورالعمل با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر مردمی بودن برنامه‌های تحولی قوة قضائیه و اهمیت مشارکت مردم و ظرفیت گسترده نهاد‌های مردمی، به منظور اجرای اصل ۱۵۶ قانون اساسی و قوانین و مقررات مذکور تدوین شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اظهار داشت: دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه توجه نظام‌مند، پایدار و دانش بنیان به ظرفیت‌ها و توانمندی نهاد‌های مردمی برای مشارکت در زمینه‌های سیاست‌گذاری قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه دیدگان، میانجی گری و صلح و سازش را مورد تاکید قرار می‌دهد.

قویدل به اهداف دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه نیز اشاره کرد و افزود: تقویت رویکرد مشارکت و افزایش تعامل نهاد‌های مردمی با قوة قضائیه، تسهیل عملکرد نهاد‌های مردمی در موضوعات این دستورالعمل، ارتقای توانمندی و تقویت ظرفیت نهاد‌های مردمی و بهره‌مندی از ظرفیت نهاد‌های مردمی در راستای تحقق اهداف قوة قضائیه از جمله این اهداف است.

او تاکید کرد: با عمل به دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوة قضائیه مواردی همچون رعایت کرامت انسانی، دفاع از حقوق و آزادی‌های مشروع، حفظ و احیای حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با فساد، بهره‌گیری از برنامه‌های عدالت ترمیمی و صلح و سازش، مسئولیت‌پذیری، همبستگی و انسجام اجتماعی، حمایت از محرومان و اقشار آسیب‌پذیرو محرمانگی پرونده‌های قضایی و اطلاعات طرفین و احترام به حریم خصوصی اشخاص مرتبط با پرونده تحقق می‌یابد.

قویدل گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بعد از شناسایی ۳۰۰ سمن در سطح استان کرمان و در راستای تحقق اهداف دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه، طی پارسال اقدام به راه اندازی مجمع نهاد‌های مردمی همکار کرده است، این مجمع با تشکیل ۱۳ کارگروه در زمینه های اعتیاد، سلامت، بهداشت و درمان، روابط عمومی، خیریه و نیکوکاری، بانوان، حقوق شهروندی، آموزشی و پژوهشی، شهرسازی، حاشیه نشینی و پیشگیری از آسیب‌های مرتبط با آن، مشاوره و مددکاری، محیط زیست، اطفال و نوجوانان، کارآفرینی و کارگروه هماهنگی شهرستان‌ها فعالیت می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ضمن قدردانی از تلاش‌های دلسوزانه گروه‌های فعال مردمی ابراز امیدواری کرد، با افزایش مشارکت گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد بتوانیم در زمینه تقویت مشارکت اجتماعی و در نتیجه پیشگیری از وقوع جرایم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان کرمان گام‌های موثری برداریم.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.