سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهیه و تدوین طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی کردستان

رییس دانشگاه کردستان از تهیه و تدوین طرح "برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی کردستان" پس از سه سال تلاش توسط هیات علمی این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، رحمت صادقی رییس دانشگاه کردستان اظهار داشت: این طرح در قالب جزء الف ماده ۲۷، برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران بوده و در آن دولت موظف است به منظور تحقق سیاست کلی برنامه و اقتصاد مقاومتی، شناسایی و بهره‌‏برداری از ظرفیت‏‌های موجود در نواحی روستایی و ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و جایگاه روستا‌های ملی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت‏‌محور روستا‌ها اقداماتی را مطابق با قوانین و در قالب بودجه سالانه انجام دهد.

او افزود: در طول اجرای این قانون هر ساله در پنج هزار روستا با توجه به استعداد‌ها و ظرفیت‏‌های بومی و محیطی آن منطقه و با استفاده از حمایت‌های دولتی و بخش خصوصی و مشارکت نیرو‌های محلی و بهره‌‏گیری از تسهیلات بانکی، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی آن روستا‌ها (روستا‌های بالای ۴۰ خانوار) را تهیه و به تصویب شورای توسعه و برنامه‏‌ریزی استان برسد.

رییس دانشگاه کردستان گفت: از این میزان سهم کردستان سالانه ۱۶۷ روستا در پهنه‌های ۱۰ گانه استان است و تا پایان برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰)، اسناد توسعه ۸۳۵ روستا تهیه می‌شود.

صادقی گفت: این طرح با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مشاور طرح معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه کردستان و با عاملیت پژوهشکده کردستان شناسی اجرا خواهد شد.

او بیان کرد: فاز اول در سال ۱۳۹۶ در قالب ۱۶۷ روستا با مدیریت دکتر کیومرث ایراندوست و فاز دوم و سوم در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در قالب ۳۳۴ روستا با مدیریت دکتر حسین دانش‌مهر عضو هیات علمی دانشگاه کردستان در اسفندماه ۱۳۹۹ با موفقیت در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شد.

رییس دانشگاه کردستان خاطر نشان کرد: در این طرح ۱۱ مشاور بومی، هر کدام حداقل با پنج نفر نیروی متخصص در راستای پوشش شرح خدمات طرح، به مدت سه سال مشغول برداشت‌های میدانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توجیهی، مباحثات گروهی و تدوین گزارشات بوده اند.

استان کردستان یک‌هزار و ۶۵۹ روستای دارای سکنه دارد که هزار و ۳۱۵ روستای آن دارای ۲۰ خانوار به بالا بوده و از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان ۷۱درصد معادل یک میلیون و ۱۳۵ هزار نفر در ۳۱ شهر و ۲۹درصد معادل ۴۶۸ هزار نفر در یک هزار و ۷۰۳ روستا سکونت دارند.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.