سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخرین آمار وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از زبان وزیر علوم/ واکسیناسیون تمامی دانشجویان کارشناسی از مهر آغاز می‌شود

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «بیش از ۵۰ درصد فارغ التحصیلان کارشناسی شاغل هستند/ آخرین آمار وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از زبان وزیر علوم»، «۳۰ درصد به وام‌های دانشجویی اضافه شد»، «تمرکز جهاددانشگاهی روی مهارت محور شدن آموزش دانشجویان»، «واکسیناسیون جامعه دانشگاهی شهیدبهشتی هفته آینده به اتمام می رسد»، «واکسیناسیون تمامی دانشجویان کارشناسی از مهر آغاز می‌شود» همراه بود.

بیش از ۵۰ درصد فارغ التحصیلان کارشناسی شاغل هستند/ آخرین آمار وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از زبان وزیر علوم

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره کارآمدی دانشگاه‌ها در اشتغال فارغ التحصیلان اظهار کرد: دانشگاه‌ها به تربیت دانشجویان خود در زمینه‌های مختلف و محیط‌های اجرایی و فعالیت‌های اجتماعی و برای تحصیل و تحقیق و حضور در جوامع علمی آینده می‌پردازند.

او افزود: به تدریج فارغ التحصیلان دانشگاهی در مشاغل مختلف قرار می‌گیرند. ما در دو الی سه سال گذشته پایش و رصدی برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی انجام داده ایم، یعنی از فارغ التحصیلان دانشگاهی سال‌های ۹۲ به بعد و وضعیت اشتغالشان از روی اینکه آیا برای آن‌ها بیمه پرداخت می‌شود یا خیر، رصد کردیم و آمار خوبی را از آن به دست آوردیم.

غلامی تصریح کرد: این آمار نگرانی‌های موجود از اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را تا حدودی کاهش داد. به صورتی که بیش از ۵۰ درصد فارغ التحصیلان کارشناسی دانشگاه‌ها شاغل بودند و بخشی از آن‌ها به علت ادامه تحصیل دنبال شغل نبودند و درس را ترجیح می‌دادند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد دانشجویان و فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی شاغل هستند، تاکید کرد: آمار اشتغال رشته‌های مختلف در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی با یک دیگر متفاوت است، لذا این موضوع یک رصد عمومی و کلی بود که توانستیم انجام دهیم، اما کشف اینکه چه کسی در رشته تخصصی خود درس خوانده و به سرکار رفته به خصوص در بخش کارشناسی بسیار سخت است.

او گفت: در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانش آموختگان مناسب با رشته تحصیلی خود شاغل شده اند و این موضوع میان محصلان و استادان امیدواری ایجاد می‌کند، این موضوع باعث شد تا وزارت علوم تصمیم به برگزاری دوره‌های اشتغال پذیری و مهارت افزایی برای دانشجویان در دوران تحصیلشان بگیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: این دوره‌ها کمک می‌کنند تا محصلان در ارتباط با رشته تحصیلیشان به منظور دست یابی به رشته متناسب با آن به راحتی دست یابند و در مشاغل موفق باشند که این وضعیت آمار خوبی را به ما رساند و امیدواریم که انشالله ادامه یابد.

غلامی درباره کیفیت آموزش‌ها در دوران همه گیری ویروس کرونا اظهار کرد: در دوران کرونا به ناچار به سمت آموزش‌های از راه دور یا آموزش‌های مجازی حرکت کردیم.

او افزود: استفاده از آموزش‌های مجازی در دوران کرونا یک کار بسیار ارزشمند و مهمی بود، در واقع ما با آمادگی حداقلی و بسیار کم به سمت آن پیش رفتیم.

غلامی تصریح کرد: به علت اجباری که در استفاده از آموزش‌های مجازی پیش آمد، تمامی دانشگاه‌های کشور در ماه‌های اول به خوبی توانستند پوشش وسیعی را در خصوص آموزش‌های مجازی برای دانشجویان خود ایجاد کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: استفاده زودهنگام از آموزش‌های مجازی برای وزارت علوم نشانه خوبی بود؛ چرا که دانشگاه‌های کشور توانسته بودند با ظرفیت بسیار بالا خود را با شرایط سخت در دوران ویروس کرونا انطباق دهند و از آن شرایط ویژه عبور کنند.

۳۰ درصد به وام‌های دانشجویی اضافه شد

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اضافه شدن میزان مبلغ ۴ وام دانشجویی از مهر ۱۴۰۰ اظهار کرد: سالانه برای سال تحصیلی جدید به دلیل افزایش قیمت‌ها و درک زندگی دانشجویی تصمیم می‌گیریم تا متناسب با منابع مالی، مبالغی را به وام‌های دانشجویی اضافه کنیم و از آن جایی که این افزایش باید منطبق با مصوبه هیئت امنا باشد؛ بنابراین پیشنهاداتی از سوی صندوق رفاه انجام می‌شود و بعد از بررسی‌های هیئت امنا در این زمینه موافقت صورت می‌گیرد یا حتی از این میزان احتمال دارد که کمتر شود.

مطیعی تصریح کرد: پیشنهاد افزایش وام برای ۴ وام تحصیلی مانند: وام تحصیلی، وام ضروری، وام‌شهریه، وام ودیعه مسکن به هیئت امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شده است که از مهر ماه ۳۰ درصد به هر کدام آن‌ها برای تمامی مقاطع تحصیلی اضافه خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ترمی که گذشت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای وام‌های دانشجویی در نظر گرفته شده بود که به دانشجویان پرداخت شد.

مطیعی بیان کرد: مصوبات هیئت امنا برای افزایش میزان ۴ وام دانشجویی از اول سال تحصیلی جدید یعنی مهر ۱۴۰۰ قابل اجراست و اعتبار هر کدام از آن‌ها ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

تمرکز جهاددانشگاهی روی مهارت محور شدن آموزش دانشجویان

حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهار کرد: به این حد از توانایی رسیده ایم که با توجه به سابقه گذشته خود در بحث ژنتیک روی اصلاح نژاد دامی کار کنیم تا بتوانیم به تقویت خصوصیات و ویژگی‌های ضعیف آن بپردازیم.

او افزود: در حال حاضر ۴ بذر هیبریدی از قبیل کاهو، خیار، فلفل و گوجه فرنگی را تولید کرده ایم و به اسم خود ثبت خواهیم کرد.

طیبی تصریح کرد: تمامی این موارد نشان می‌دهد که توانایی انجام کار‌های بزرگ در کشور وجود دارد و باید خود را باور داشته باشیم و با حمایت‌های مناسب در زمان درست فعالیت‌های خود را آغاز کنیم تا بتوانیم به فناوری‌های مورد نیاز دست یابیم.

رئیس جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: در حوزه فرهنگی فعالیت‌های خود را در چند زمینه ادامه دادیم و ۲ انتخابات حضور ماموریت محور داشته ایم، به اینصورت که قرار شد خبرگزاری ایسنا روی تشکیل دولت کارآمد تمرکز کند و سازمان دانشجویان ما روی بحث بسیار مهم مسابقات ملی مناظره دانشجویی فعالیت داشتند تا بتوانیم فرهنگ مناظره صحیح را بین دانشجویان آینده ترویح کنیم و آن‌ها بتوانند در مسائل مهم کشور کار کارشناسی و علمی انجام دهند و بر اساس نتایج آن تصمیم گیری کنند و اگر در مناظره‌ای سخنرانی کردند حتما بر مبنای کار علمی باشد.

طیبی گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های جهاددانشگاهی کتابخوانی ۳ دقیقه‌ای بود، به این معنا که دانشجو بتواند در طول ۳ دقیقه از پایان نامه خود در برابر استاد مربوطه دفاع کند تا به توانمندی مطلوبی دست یابد.

رئیس جهاددانشگاهی کشور اضافه کرد: در حوزه آموزش عالی، معاونت آموزشی جهاددانشگاهی کشور را به معاونت آموزشی و کارآفرینی تغییر دادیم تا ۳ سطح آموزش کشور در حوزه عالی، کاربردی و کوتاه مدت کاملا روی آموزش مهارت محور تمرکز کنند و به توسعه آن بپردازند تا فارغ التحصیلان کارآفرین خوب یا کارشناسان کارآمدی باشند.

طیبی ادامه داد: در حوز آموزش عالی ارتباط خوبی بین موسسات آموزش عالی و موسسات پژوهشی شکل گرفت و تجربیات بسیار خوبی از آن حاصل شد. همچنین، در پژوهشگاه رویان و در حوزه علوم سلولی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تربیت می‌کنیم که فوق العاده مورد استقبال دانشجویان دیگر هستند و علی رغم اینکه مجموعه ما غیر انتفاعی است، اما استادان آن فهم خوبی از فیزیک علم دارند و به راحتی آن را بیان کرده و خوب تبدیل به کاربرد می‌کنند و دانشجویان هم در آزمایشگاه‌ها پروژه خود را انجام می‌دهند و به یک محقق کارآمد تبدیل می‌شوند و به آسانی می‌توانند در جامعه فعالیت داشته باشند.

واکسیناسیون جامعه دانشگاهی شهیدبهشتی هفته آینده به اتمام می رسد

مفید، رئیس اداره بهداشت دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسیناسیون جامعه دانشگاهی شهید بهشتی اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واکسیناسیون جامعه هدف دانشگاه شهید بهشتی از قبیل اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه در تمام رده‌های سنی به تعداد بیش از ۲۳۰۰نفر از تاریخ ۱۲مرداد ماه توسط همکاران اداره بهداشت و درمان دانشگاه در حال انجام است.

او افزود: تا اکنون ۱۰۴۴ دوز واکسن کرونا (۴۸۴ دز سینوفارم، ۶۶۰دز آسترازنکا) به جامعه دانشگاهی شهید بهشتی تزریق شده است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در هفته آینده به اتمام می‌رسد.

مفید تصریح کرد: همچنین در حال هماهنگی و برنامه ریزی برای واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی علی الخصوص دانشجویان ساکن خوابگاه هستیم تا انشالله هرچه زودتر امکان آموزش حضوری محقق شود.

واکسیناسیون تمامی دانشجویان کارشناسی از مهر آغاز می‌شود

رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسیناسیون جامعه دانشگاهی فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: واکسیناسیون کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور در حال انجام است.

او افزود: واکسیناسیون جامعه دانشگاهی بر اساس رده سنی و شرایط جدول انجام می‌شود که باید طبق گفته ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت بعد از دریافت نوبت به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند که مشکلی از این بابت نداریم.

مهدی تصریح کرد: شاید شهر تهران جزو استان‌هایی باشد که از نظر واکسیناسیون عقب‌تر هستیم و آن هم به علت شرایط خاص بوده که در همه حوزه‌ها و اقشار و سنین تعریف شده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: مسئله اصلی ما واکسیناسیون دانشجویان است که بر اساس برنامه ریزی‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشجویان بایستی طبق برنامه ریزی‌ها از مهر ماه برای دریافت واکسن آماده شوند. به اینصورت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته و پیوسته در اولویت تزریق واکسن قرار خواهند گرفت.

مهدی گفت: عمدتا دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای که کاردانی هستند و حدود ۴۰ درصدی که از مهر ماه به عنوان دانشجویان نوورود شناخته می‌شوند از آذرماه واکسینه خواهند شد. گفتنی است که حدود دو ماهی می‌شود در حال پیگیری جدی برای واکسیناسیون دانشجویان هستیم تا تزریق واکسن برای آن‌ها زودتر انجام شود و بتوانند هرچه سریع‌تر کلاس‌های عملی خود را به شیوه حضوری بگذرانند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: با توجه به وضع موجود و جمعیت دانشجویی کشور امید زیادی به واکسیناسیون دانشجویان زودتر از زمان مقرر نداریم، اما طبق برنامه ریزی‌ها از شهریورماه واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اولویت خواهد بود که به اینصورت دانشجویان کارشناسی سراسر کشور از مهر باید پذیرای دریافت واکسن باشند.

مهدی مطرح کرد: ترم آینده یعنی بعید است که حضوری برگزار شود و به همین علت تمامی آموزش‌ها مجازی ادامه پیدا می‌کند، مگر اینکه کرونا فروکش کند و به اینصورت بتوانیم دانشجویان را به صورت گروهی یا با جمعیت محدود به کارگاه‌ها و کلاس‌ها دعوت کنیم و به شیوه فشرده آن‌ها را برگزار کنیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه امیدواریم آموزش‌ها از بهمن حضوری باشند، تاکید کرد: از بهمن ماه بایستی کیفیت آموزش‌ها را ارتقا ببخشیم و برنامه‌های جامعی برای دانشجویان اختصاص دهیم تا بتوانیم با توجه به وضعیت کرونایی و اثرگذاری واکسیناسیون روی دانشجویان از بهمن ماه آغاز خوب و رسمی خود را در خصوص آموزش‌های حضوری داشته باشیم.

مهدی تاکید کرد: واکسیناسیون دانشجویان نو ورود هنوز مشخص نیست؛ چرا که تعداد و کمیت آن‌ها هنوز در دسترس هیچ دانشگاهی قرار گرفته، اما با این حال با کمک وزارت علوم و وزارت بهداشت به دنبال تزریق واکسن برای آن‌ها هستیم.

او تصریح کرد: هیچ دغدغه‌ای برای واکسیناسیون استادان و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای نداریم؛ چرا که برنامه آن‌ها بر اساس سن و گروه استانی آغاز شده است.

مهدی گفت: قبل از شروع ترم جدید واکسیناسیون تمامی استادان و کارکنان به پایان می‌رسد و بعد از آن همکاران پیمانی و خدماتی واکسینه می‌شوند تا هیچ فردی بدون واکسیناسیون در مراکز ما حضور نداشته باشد.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.