سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سردرگمی بیماران تأمین اجتماعی در ایلام/ داروخانه‌ها نسخه‌های الکترونیکی را بر نمی‌تابند

اجرای طرح خدمات الکترونیک در حوزه سلامت به علت فراهم نبودن زیرساخت‌ها مشکلاتی را برای بیماران و بیمه شدگان در ایلام به وجود آورده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، یکی از مشکلاتی که مدتی است مردم ایلام با آن مواجه هستند هزینه‌هایی است که علاوه بر بیمه بودن باید برای درمان به صورت آزاد بپردازند.حذف دفترچه‌های کاغذی درمان و توجه به نسخه نویسی الکترونیک، یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه سلامت کشور است که سازمان تامین اجتماعی، زودتر از دیگر سازمان‌ها برای اجرایی شدن آن، برنامه ریزی کرده به طوری که در روز‌های پایانی سال ۹۹، سرانجام این برنامه مهم در حوزه سلامت الکترونیک، عملیاتی شد.

استفاده از ظرفیت خدمات الکترونیکی در حوزه سلامت، هرچند یکی از ضروریات پذیرفته شده در جهت ارائه خدمات با کیفیت به مردم است، اما نباید فراموش کنیم که در بخش خدمات الکترونیک از جمله خدمات سلامت الکترونیک در کشور، هنوز با چالش‌ها و موانع زیادی مواجه هستیم که اگر آن‌ها را از سر راه برنداریم، نمی‌توان انتظار داشت نتایج خدمات در این حوزه به ثمر بنشیند.

استقرار نسخه الکترونیک برای کاهش هزینه افراد تحت پوشش و ایجاد رضایتمندی خدمات گیرندگان، صیانت از کرامت و حفاظت از شأن مستمری بگیران و بیمه‌شدگان در مواجهه با هزینه‌های درمانی و توزیع عادلانه منابع، تسهیل و عدالت در دسترسی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران به ویژه گروه‌های آسیب پذیر انجام می‌شود.

در این طرح، سازمان تامین اجتماعی از همان ابتدا اعلام کرد چنانچه پزشکان به هر دلیلی نتوانند نسخه الکترونیکی بنویسند، باید نام و مشخصات بیمار را در همان دفترچه‌های بیمه‌ای که از قبل مانده یا سربرگ نوشته تا بیمار بتواند خدمات درمانی دریافت کند،بنویسد.

اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که خیلی از مراکز درمانی و داروخانه‌ها هنوز نسخه‌های الکترونیکی را قبول ندارند و دفترچه می‌خواهند؛ در این بین آن‌هایی که هنوز دفترچه داشتند ظاهرا مشکل خاصی برایشان پیش نیامده، اما آن‌هایی که دفترچه ندارند، نه دیگر دفترچه‌ای برایشان صادر می‌شود و نه به گفته برخی از آن‌ها در مراجعاتشان به برخی مراکز، می‌توانند از خدمات بیمه تامین‌اجتماعی استفاده کنند.

سردرگمی بیماران بین تامین اجتماعی از یک طرف و مراکز درمانی و داروخانه‌ها از طرف دیگر و همچنین مشکلاتی که برای دریافت مبلغ بیمه‌های تکمیلی برایشان ایجاد می‌شد، در همان روز‌های آغاز این طرح دادِ بسیاری را درآورد و این مشکل در برخی موارد هنوز هم پابرجاست.

با وجود اینکه این طرح می‌تواند گام موثری در نزدیک شدن به الکترونیکی شدن خدمات باشد و یکی از اتفاقات خوب در رابطه با کم شدن عوامل خطر در رابطه با ویروس کرونا و دست به دست شدن دفترچه‌ها در مراکز درمانی باشد، اما برای برخی از بیمه شدگان اجرای این طرح، چیزی به جز سردرگمی به همراه نداشته و این در حالی است که در حین مراجعه به بیمارستان یا مجبور به پرداخت آزاد حق درمان هستند و یا دست خالی برمی‌گردند.

مجبور به پرداخت هزینه‌ی آزاد دارو و ویزیت هستیم

یکی از شهروندان ایلامی گفت: مدتی از پیاده شدن این طرح می‌گذرد، اما هنوز هم بعضی از دکتر‌ها ویزیت بیمار را بدون دفترچه نمی‌پذیرند؛ این باعث شده بیشتر اوقات با وجود اینکه ما بیمه هستیم، اما با نرخ آزاد هزینه‌ ویزیت و دارو را بپردازیم و باری بر دوش خانواده‌ها اضافه شده است.

یکی از بازنشستگان ایلامی در مورد این طرح بیان کرد: من یک پیرمرد بازنشسته هستم؛ بعد از پیاده شدن طرح ویزیت الکترونیک و بدون دفترچه مجبورم هزینه‌ زیادی را برای دکتر و دارو بپردازم و حقیقت این است که با شرایط اقتصادی که داریم پرداخت این هزینه‌ها برای من سنگین است؛ چند سال هزینه‌ بیمه را پرداخت کردیم که سرپیری به دردمان بخورد، اما حالا باید هزینه‌ درمان را هم بپردازیم.

کلیه مراکز درمانی، مطب‌ها و داروخانه‌ها موظف به اجرای طرح ویزیت الکترونیک هستند

غلامی روابط عمومی و امور فرهنگی اداره تامین اجتماعی استان ایلام گفت: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با دانشگاه علوم پزشکی استان و اطلاع رسانی کلیه مراکز درمانی، مطب‌ها و داروخانه‌ها موظف به اجرای طرح و رعایت حقوق بیمه شدگان هستند.

او افزود: لذا چنانچه هر یک از مراکز درمانی مذکور به هنگام مراجعه بیمه شده به هر عنوان از ارائه خدمات قانونی مورد نیاز بیمه شده خودداری یا سو استفاده غیر کند، می‌توانند با مراجعه مدیریت درمان تامین اجتماعی یا سامانه رسیدگی به شکایات مردمی و یا واحد ارتباطات مردمی اداره کل استان نسبت طرح موضوع اقدام تا ضمن رسیدگی لازم توسط کارشناسان مربوطه موارد تخلف پزشکی انجام شود.

غلامی  بیان کرد: قابل ذکر است به هر دلایلی از جمله قطع اینترنت و عدم دسترسی به سامانه، پزشک معالج نتواند نسخه الکترونیکی صادر کند امکان صدور نسخه از طریق سربرگ پزشکی نیز میسر و قابل قبول بوده و بیمه شده می‌تواند از تعرفه پوشش سازمان تامین اجتماعی و ارائه خدمات درمانی استفاده کند.

او اضافه کرد: در راستای اجرای طرح ۳۰۷۰ و ارائه خدمات غیرحضوری با حذف دفترچه درمانی و جایگزینی طرح نسخه الکترونیک و ایجاد پرونده سلامت الکترونیکی برای بیمه شدگان در سامانه خدمات غیر حضوری سازمان با آدرس es.tamin.ir در کلیه مراکز درمانی با مراجعه بیمار و تنها با ارائه کد ملی دریافت خدمات درمانی مقدور است، لذا نیازی به ارائه دفترچه درمانی نیست.

غلامی اعلام کرد: اقدامات لازم و انجام شده اداره کل تامین اجتماعی ایلام و مدیریت درمان در خصوص زیرساخت اجرایی شدن طرح ۳۰۷۰ و حذف دفترچه و جایگزین نسخه الکترونیک در استان به شرح ذیل است:

۱. ایجاد نام کاربری و رمز برای کلیه مراکز درمانی ملکی و غیر ملکی، مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و...
۲. ارائه آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌های لازم در خصوص استفاده از سامانه مرتبط
۳. پرداخت روزانه ۶۰ درصد حق‌الزحمه پزشکان در نسخه‌های الکترونیکی تولید شده و استفاده از خدمات سامانه
۴. اطلاع رسانی مناسب در فضای مجازی و نصب بنر‌های تبلیغاتی و استفاده از بروشور‌ها و
راهنمای نحوه انجام کار
۵. راه‌اندازی سامانه پیامکی استحقاق درمان از طریق کد دستوری ستاره ۴ ستاره ۱۴۲۰ مربع #۱۴۲۰*۴*
۶. ایجاد و راه اندازی سامانه اینترنتی استحقاق درمان جهت استعلام به آدرس PwA.Tamin.ir

تمام مراکز درمانی موظف به همکاری با بیمه شدگان هستند

رمضانی ، مدیریت درمان اداره تامین اجتماعی ایلام گفت: ما با تمام درمانگاه‌ها در رابطه با این طرح قرارداد داریم و برای همه‌ آن‌ها نام کاربری و رمز عبور تعریف کرده ایم؛ همه‌ مراکز درمانی موظف هستند در این رابطه با بیمه شدگان همکاری کنند.

او افزود: در صورتی که مردم با مشکل مواجه شدند و در مراکز درمانی با آن‌ها همکاری لازم انجام نشد می‌توانند از طریق ثبت کدملی و شماره تماس خود در سامانه ۱۴۲۰ اعتراض خود را بیان کنند و در این صورت بازرسان ما مشکل را پیگیری می‌کنند و اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

طرح خدمات الکترونیکی در حوزه سلامت، می‌تواند طرح بسیار مفید و ارزشمندی باشد، اما این در صورتی محقق می‌شود که زیرساخت‌های لازم را برای آن مهیا کنیم و کاستی‌های آن را برطرف کنیم؛ تنها به این شکل می‌توانیم باری از روی دوش بیمه شدگان برداریم.

در صورت مشاهده هرگونه مشکل در مراکز درمانی در رابطه با پیاده سازی این طرح از طریق سامانه‌ی ۱۴۲۰ اعتراض خود را ثبت کنید تا مشکلات طرح هر چه زودتر برطرف شوند.

منبع : فارس

انتهای پیام/ د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.