سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رازی پنهان در دل خودروهایی که در دُبی خاک می‌خورند!

چند سالی است که دُبی با مشکل غیرمعمول شمار زیاد ماشین‌های اسپرت و پیشرفته رها شده در خیابان‌ها رو به رو است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر در اینترنت کلمه امارات متحده عربی یا شهر دُبی را سرچ کنیم، انواع مختلفی از ساختمان ها، هتل ها، جزایر زیبا  و برج های لوکس را می بینیم. شهری که تصور می شود فوق العاده لوکس و لاکچری بوده و همچون شهرهای اروپایی و آمریکایی است. 

اما با تمام این پیشرفت ها و امکانات لوکس و لاکچری تفاوتی در پایه اقتصاد صنعتی اروپا و اقتصاد امارات وجود دارد. تفاوتی که  ناشی از فاصله بین آنچه ظرفیت‌های تولیدی این کشور‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و آنچه به عنوان سبک زندگی توسط رسانه‌ها به مردم در جهان سوم تزریق می‌شود، است.

دبی  معروف است به شهری که دارای شمار زیادی خودروهای اسپرت لوکس است، اما این خودروهای لوکس گاهی برایشان دردسرساز می شود. چندی پیش تصاویری از خودروهای لوکس که در پارکینگ فرودگاه و در کنار خیابا‌ن‌های سراسر شهر در زیر لایه‌های ضخیمی از گرد و غبار به حال خود رها شده‌اند، منتشر شد.

هنگامی که این شهر کانون اقتصاد نفت و مرکز بازار شکوفای املاک بود، خارجی‌ها به خصوص بریتانیایی‌ها در این بازار داغ سرمایه‌گذاری کردند. خارجی‌های تازه ثروتمند شده در این دوران آخرین ماشین‌های اسپرت ایتالیایی و آلمانی را برای تکمیل کردن سبک زندگی میلیونری‌شان خریدند و بعد از بحران اقتصاد جهانی و ایجاد حباب ناگهان ثروت عمومی به فقر عمومی تبدیل شد و گرانی قطعات و هزینه تعمیرات این خودرو‌ها را روانه پارکینگ‌ها و گوشه خیابان کرد.

ماجرای رها شدن خودروها در خیابان های دبی چیست؟

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص این مدل خودرو‌ها می‌گوید: خودرو‌هایی که در خصوص آن‌ها صحبت شده به نام abandoned car یا همان "اتومبیل‌های رها شده" در دنیا شناخته می‌شوند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: برخی رسانه‌ها در خود کشور امارات می‌گویند که سالیانه بین ۲ تا ۳ هزار خودرو فقط در شهر دبی رها می‌شوند. این داستان در شهر‌های ابوظبی و شارجه هم رخ می‌دهد که بخش مهمی از این خودرو‌ها را ماشین‌های گران قیمت از جمله سوپراسپرت‌ها شامل می‌شوند.


بیشتر بخوانید


فرزانه بیان کرد: این اتفاق در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ که اقتصاد دنیا به ویژه امارات دچار افت شدید شد، به اوج رسید و از آن پس رواج پیدا کرد. برخی ازخودرو‌ها در کنار خیابان، برخی در پارکینگ‌های مجتمع‌های مسکونی و مراکز خرید بزرگ و حتی پارکینگ فرودگاه دبی رها شده و می‌شوند و به دلایل ایمنی و سپس حفظ وجهه شهر و خیابان  توسط پلیس فورا به پارکینگ‌ها انتقال داده می‌شوند.

فرزانه درخصوص دلیل بالای بروز این رخداد گفت: وقتی خودرویی در این شرایط در شهری مثل دبی رها می‌شود، چندین بار به مالک اخطار رسمی و کتبی داده می‌شود و اگر پس از ۱۵ روز ترتیب اثری داده نشود با جریمه‌ای که حدود سه هزار درهم (نزدیک ۲۱ میلیون تومان) است، خودرو به پارکینگ انتقال داده می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: دلیل اصلی و روشنی که مالکان، ( که برخی از آن‌ها خارجی‌های مقیم دبی هستند) خودرو‌ها را رها کرده و عموما از این کشور خارج می‌شوند، عدم توانایی مالکین در پرداخت اقساط و بعضا هزینه‌های نگهداری و تعمیرات در مورد خودرو‌های لوکس است.

فرزانه گفت: البته برای خودرو‌های بسیار ارزان قیمت‌تر که مالکان آن‌ها عموما کارمند یا کارگر هستند هم این مشکل به وجود می‌آید و در کل ریشه اقتصادی دارد، زیرا عدم پرداخت اقساط خودرو‌ها در کشور امارات می‌تواند شامل جرایم سنگین نقدی و حتی صدور حکم زندان شود. در نهایت هم این خودرو‌ها توسط سازمان‌های دولتی به حراج یا مزایده گذاشته می‌شوند.

ده‌ها خودرو از خانواده‌های پورشه، فراری، لامبورگینی، بوگاتی و … در گوشه‌ای رها شده اند. در زیر نور شدید خورشید و لایه‌ای از شن دفن شده اند.  این خودرو‌ها بخاطر شرایط بد آب و هوایی در حال فرسودگی هستند و به یکی از معضلات شهری تبدیل شده اند. سرمایه‌های عظیم میلیون دلاری که با تابش سوزان خورشید و توفان‌های شن در حال از بین رفتن هستد.

رها شدن خودروها، ناشی از فوق لاکچری بودن است؟

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه زمانی که اقتصاد کشوری دچار حباب می‌شود تنها کسانی برنده هستند که پول نقد در اختیار دارند، گفت: در قانون اقتصاد اینگونه است که ارزش هیچ چیز برابر با میزان پولی که در بازار در ازای آن پرداخت می‌شود نیست و این بیماری اکثر اقتصاد‌های مصرفی و بدون تولید خاورمیانه است.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: برخی تصور می کنند این خودروهای لوکسی که در کنار خیابان های دبی رها شده ، ناشی از فوق لاکچری بودن مالک و ثروتمندی این مالکان است، اما اینگونه که تصور می شود نیست. این خودرو‌ها اغلب به صورت لیزینگ خریداری شده و زمانی که فرد  نه به دلیل عدم پرداخت اقساط، بلکه اصولا وقتی ور شکست می‌شود و دچار کمبود مالی می‌شود، یا باید تعهدات مالی سنگین را پرداخت کند، سعی می‌کند فرار کند.

او ادامه داد: در دبی اینگونه است که مالک برای اینکه مشمول قوانین سختگیرانه دولت نشود،  همه دارایی خود را رها می‌کند. در سال ۲۰۰۸ اقتصاد دبی بسیار دچار مشکل شد و در آن سال این اتفاق بسیار رخ داد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: یعنی در سال ۲۰۰۸  سقوط اقتصادی سنگینی در دبی رخ داد و خودروهای رها شده زیادی در خیابان دیده می شد. در  آن سال ها افراد دارایی خود را رها و از آن شهر و کشور فرار می‌کردند.

زاوه افزود: یعنی زمانی که فردی ثروتمند از پس قسط‌های بانک‌ها، قسط ماشین و وسایلی که خریده بود، بر نمی آمد بهترین کار این‌ بود که دارایی را رها کرده و کشور امارات را ترک کند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اکنون در دبی همین اتفاقات به صورت نادر رخ می دهد، گفت: این موضوع در حال حاضر به اندازه گذشته شایع نیست، اما اگر کسی از پس قسط‌های خانه، ماشین و سایر دارایی ها  در امارات بر نیاید، شاید ساده‌ترین راه این باشد که آن ها را رها کند، اما زمانی این کار را انجام می‌دهد که میزان دارایی پولی از ماشین بیشتر باشد و کفاف بدهی را ندهد.

جالب آنجاست که صاحبان هراسان این خودرو‌ها که توان پرداخت بدهی‌های سنگین را ندارند با حداکثر سرعت خود را به فرودگاه می‌رسانند و خودرو‌ها را در پارکینگ فرودگاه رها می‌کنند و با پرواز بعدی از دبی خارج می‌شوند و هرگز باز نمی‌گردند. صاحبان فراری با نوشتن یک یادداشت عذرخواهی روی شیشه جلو خودرو‌ها دبی را با فقر و بدهی ناشی از ترکیدن حباب تنها می‌گذارند. دولت امارات تلاش می‌کند تا با فروش این خودرو‌ها برخی از هزینه‌های ناشی از رکود اقتصادی این کشور را جبران کنند.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
خوبه حداقل عکساشون رو میبینیم چقدر ما ایرانیا بدبختیم که گیر دو خودرو ساز افتادیم اون دنیا مسئولین باید جوابگو باشن به خاطر افرادی که از بی کیفیتی این دو خودرو ساز جان باختند
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
خودرو های موجود در دبی همه از شرکت های آمریکایی و اروپایی هستند نه اماراتی و تولید داخلی. نمی دانم این کجایش افتخار است؟؟؟؟ دنا و تارا و شاهین و ... جز بهترین خودرو های ایران هستند و پراید جز بدترین خودرو های ساخت ایران. باید همیشه بر اساس واقعیت ها قضاوت کرد نه سیاست ها.
محمد
۱۰:۴۹ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
پراید را نمیدانم، ولی خودرو هایی مثل سمند‍، دنا، تارا، k125 به 64 کشور جهان داره صادر میشه. برای صادر کردن هم باید استاندارد های کیفیتی و ... دارا باشند.
دبی اگر راست میگه یک خودرو ملی بسازه. مشکل خودرو های ایرانی، بالا بودن قیمتش هست که دست پخت دولت 11 و 12 است.
Farid
۰۲:۰۷ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
اینجا یه پراید و سمند داره بوق میزنه
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
خداییش شما دگه ب دبی و امارات ایراد نگیرین و ب تولید خودروی ملی ادامه دهید خدا قوت پهلوانان
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
الان تو ایران کسی رو پیدا میکنین کهماشین که هیچ، فرغونش و رها کنه؟!!.همینکه به هر دلیلی این ماشینا رها میشه نشون میده که وضعشون خیلی بهتر از ماست.با خودمون که تعارف نداریم داشتن یه چرخ این خودروهای رها شده آرزوهای خیلی از ماست.
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
من الان 15 سال یه پراید دارم!اگه این پرایدم رو بفروشم پول هام رو جمع کنم و یه وامم تازه بگیرم شاید بتونم یه پراید صفر بخرم
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
رفاه در کشوری که سیاست اقتصادی داره میشه رفاه و آسایش برای مردم
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
چقدر امنیت اونا بالاست
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
مگه تو ایران هست که ماشین تا 5 سال کار کند تو کشورهای عربی هر سال می گذرد تمام وسائل خانگی وحتا لباس هاشون عوض می کنن وهرسال ماشین ها بهتر ی می آید عوض می کنن
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
این خبر واقعیت داره. جمله Abandoned cars in Dubai را در وب جستجو کنید.
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
مشابه این خبر را در رسانه های خارجی دیدم، پس بیخودی جبهه نگیرید.
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
بعضی ها فکر میکنند ایران 40 سال پیش مثل شهر دبی بوده و یا تا حالا دبی شده بودیم.
مصر، عربستان، قطر،ترکیه،روسیه و ... 40 سال پیش از ایران خیلی مدرنتر و پیشرفته تر و قدرتمندتر بودند اما مثل دبی نشدند.
پس مثل انسانهای ساده و عقده ای خودتان را تخریب نکنید.
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
مصر و عربستان و قطر و ترکیه؟! واقعا هدفت از این حرف چی بود؟
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
دوست عزیز ۴۰ سال پیش ترکیه از ایران مدرن تر بود ؟ یا معنی مدرن رو نمیدونی یا مثل کبک سرت رو کردی زیر برف.
نکته دوم اینکه شما برو امکاناتی که تو کشور قطر هست رو یه تحقیق در موردش انجام بده بعد بیا بگو مثل انسان های ساده خودتان را تخریب نکنین.
محمد
۱۰:۴۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
بله شما چهل سال پیشو یادت نمیاد. نه خبری از زندگی مدرن و رفاه امروزی بود و نه جاده های بیشمار اسفالته و نه فراوانی مواد غذایی و ... . درسته ما امروز مشکل شدید اقتصادی داریم ولی قبل انقلاب را هم فراموش نکردیم. بچه ها آرزوی داشتن یک دوچرخه دستدوl به دلشان میموند تا بزرگ بشوند. اکسریت مردم عادی که بیشتر از روستاها آمده بودند همه کارگر روز مزد بودند و سطح رفاه و بهداشت مردم کاملا مشابه کشورهای فقیر بود.
رضا
۱۲:۵۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
برو یه کم مطالعه کن اطلاعاتت رو بالا ببر دوست عزیز،سرت رو از برف بیار بیرون خواهشا
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
دبی یک شهر کوچک و حمایت شده سرمایه گذاران جهان است و مقایسه آن با کشور ایران کاملا اشتباه. در غیر اینصورت هیچ کشوری در جهان مثل دبی نیست. مثلا انگلیس، چین، روسیه.
مرتضی
۱۳:۲۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
من مسکو و پکن رفتم خیلی سرتر از دبی هست
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
بعضی ها فکر می کنند خودروهای فوق لوکس در دبی مجانی و ارزانه. اگر قیمتش این باشه که مگر سرمایه گذار و تولید کننده این خودروها، دیوانه است در دبی سرمایه گذاری کنه. بیشتر خودرو ها لیزینگی هستند و قطعات و تعمیرات آن کمیاب و گران.
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
خدایا مارا از دست سایپا و ایران خودرو نجات بفرما
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
این گزارش کذب هست من خودم چندین سال دبی بودم همچین ماجرایی نیست .طرف خودرو رها نکرده پارک نموده چون خودروی گرانتر خریده سراغ این ماشین نیامده اینجا هر نفر حدود 2تا 3تا خودور داره خواهشن باور نکنید
a.maleki
۱۳:۲۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
باشه تو راست میگی
ایلیا
۱۲:۳۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
میگم بهشون بگید بیان تو ایران بدبختها
اینجا قرعه کشی داریم اونم برای پراید
خدایا خودت نجاتشون بده
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
دلیلش اینه اونجا بسیار سخت ماشینهای دو یا سه سال کارکرد میخرن حتی با قیمت بسیار پایین هم نمیخرن و خوب جمعیت هم کم است ، طرف پولداره میره مدل روز میخره ، نویسنده مقاله دنبال گول زدن خودش بوده و توجیح آرزوهای دست نیافته
کامران
۱۱:۵۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
واقعا مضحکه . کسی که دارایی چند میلیون دلاری داره اونوقت از پس هزینه های یک ماشین بر نمیاد؟! اصلا مگه ماشین در اون سطح مگه هزینه تعمیرات هم داره . دارید صحبت از ماشینهایی میکنید که تا چندین سال با تضمین عدم خرابی به مشتری داده میشه . صحبت از پراید و سمند نیست . کلا همه دنیا رو به افول هستن و فقط ما به سرعت اونم با پراید در حال صعود
حامد
۱۱:۴۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
مطلبی کاملا اشتباه!
حقوق ماهانه یه فرد تو دبی به طور میانگین حدود 3168 دلاره (با احتساب مالیات).
میزان هزینه ماهانه (بدون اجاره) : حدود 253 دلاره.
میزان اجاره خونه یه نفره حدود 926 دلار و مرکز شهر حدود 1381 دلاره.
این یعنی یه نفر به طور میانگین میتونه حدود 1500 تا 2000 دلار در ماه برا خودش ذخیره کنه (حدود 50 میلیون تومان به پول ما).
اینا رو میتونید با یه جستجوی ساده تو اینترنت ببینید و با همین اعداد میشه راحت مشخص کرد بیان کننده این مطلب چقدر راست گو هستن!
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
همه آمار و اطلاعاتی که گفتی، اشتباهه. یک چیزی شنیدی. زندگی کردن در دبی بسیار بسیار گران هست در غیر اینصورت همه هجوم می آوردند برای زندگی در دبی.
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
مردم رو چی فرض کردین؟
احمدی
۱۱:۳۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
اصلا اینطور که گفتید نیست این ماشین ها همه بااینکه سوپر اسپرت هستند ولی مدل پایین هستند واز رده خارج شدن وبدلیل ارزان بودن خودرو در دبی ارزشی برای صاحبان خارجی وداخلی اونها نداره واین ماشینها درخیابانها رها شده وصاحبان این ماشینها به راحتی برای خرید خودروهای مدل های سال اقدام میکنند واقساط خودرو در دبی خیلی کمتر از یارانه ای هست که دولت بحساب افراد میریزه اگر غیر این بود موجودی لندکروز جدید در چند ساعت خریداری نمی شد مگر امارات چقدر جمعیت داره که این همه خودرو خرید کنند
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
در دبی اگر ثروتمند نباشی نمی توانی زندگی کنی و از پس مخارج برنمیایی. نمیدونم این اطلاعات غلط را از کجا آوردی و هم خودت باور کردی و هم داری انتشار میدی.
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
خب راها نکنند بفرستن ایران با دوبرابر قیمت میتونن بفروشن به ایرانی ها و همه اقساطشو صاف کنند توی ایران به لطف سیاست های انحصارگرایانه خودرو سازی، قحطی خودرو هست و هر خودرویی با چند برابر ارزشش قابل فروش است!
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
قطعی خودرو خارجی و لاکچری برای شما زجره، ولی برای ما کارگران که وابسطه به اقتصاد کشور هستیم، نعمت.
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
رازی پنهان در دل خودروهایی که در دل پارکینگ های ایران خودرو و سایپا خاک می خورند
Saeid
۱۰:۳۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
ماهم در ایران این مشکلات را داریم ولی به جای پورشه و بنز و بی ام و پراید مدل 77مونو میذاریم کنار خیابون میریم
محسن
۱۰:۱۴ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
آره شما حتما درست می گی ...اینو گزارش را کسانی باور می کنن که دبی را ندیده اند .امارات درحال نابودیه و ما در حال شکوفایی
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
شما خوبین.
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
مسئولین ما می توانند با وارد کردن آشغال های دبی هم مشکل اونا رو حل کنن و هم مشکل عقده مردم رو که سالها منتظر یه ماشین حسابی هستند و حل کنن.
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
توجیه مسخره تر از این مگه داریم .گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده.
محمد
۰۹:۱۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
انشاالله دولت و مجلس ما با تسهیل سرمایه گزاری در کشور بتوانند از خروج سرمایه به امارات و ترکیه که از تحریم ایران کمال استفاده را بردند
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
یک روز منم پرایدمو می‌زارم و میرم
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
قیاس معاالفارق باایران
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
اصلا مقایسه با ایران نبود.
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
به نظرم این رو اطلاع بدید حتما میگن اینرو بیاریم ایران با چند میلیارد می فروشیم به ملت باعث میشه مشکل اقتصادمان رفع بشه
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
باشه بابا اونا بدبختن ما اینجا توی ثروت داریم غلط میزنیم همه هم از راه با تلاش و کوشش و زحمت شبانه روزی ثروتمند شدیم
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
حالا چون ما مشکل داریم، خبر بد از کشورهای دیگه نباید بخونیم؟؟؟؟؟؟؟
محمد ت
۰۸:۴۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
ارزان حساب کن بفرست ایران
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
اره فقر و بدهي... دبي حتي يك فقيرم توش نيست هيچوقت يه گدا توخيابوناي دبي پيدا نميكنيد اين ماشينايي كه ميبينيد قيمتي ندارن تو دبي مثل ايران نيس هزينه گمرك ماشين 5 برابر قيمت خود ماشين باشه و هزار مافيا پشتش خوابيده باشه
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
کاملا در اشتباهی
مرتضی
۱۳:۲۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
دبی گدا نداره؟
۱۰ برابر ایران داره
فقط مرکز شهر پلیس چون میگیره اجازه تکدی گری نمیدن
علی
۰۸:۲۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
تو به فکر دلارای چمدونی خودت باش
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
ما هم یه موتور میزاریم کنار خیابون دزد میبردش چه برسه به ماشین .
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
گزارشتان راجع به دبی واقتصاد این کشور دروغی بیش نیست
ناشناس
۰۷:۳۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
این متن بیشتر برای تسلی دل ماها نوشته شده بود.
محمد
۰۷:۳۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
و مردم امارات به دلیل فقر و گرسنگی برای سیر کردن شکم خانواده میلگرد و لامپ از خیایان ها میدزدن و اتوبان هایشا پر از معتادین و کارتن خواب شده اصلا تورم و بیکاری بیداد میکند خدا کمکشان کند
ناشناس
۰۷:۱۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
چقدر بدبختن این شهروندان دبی !
لیاقتم ندارن اسم نویسی کنن جهت قرعه کشی سایپا و ایران خودرو .
احسان
۰۶:۵۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
ولی ماشین های بی کیفیت ساخت داخل دارن تو پارکینگ ایرانخودرو وسایپا خاک میخورن
ناشناس
۰۶:۵۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
خداوند مسئولام ما را لعنت کند که لذت زندگی را از ما گرفتند .
ناشناس
۰۶:۳۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
توکه راست میگی ....
ناشناس
۰۶:۰۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
کارشناس داره چرت و پرت میگه رها کردن خودروها چه ربطی نپرداختن اقساط داره به فکر کرده با این حرفشون میتونند مردم را فریب بدند علت رها سازی خودروها در کشورهای عربی به خاطر قیمت ارزان خودرو و وضعیت خوب مردم عرب هست که برای تعمیر خودروی خود نه حوصله تعمیر دارند و راحت میرند یک ماشین دیکه میخرند
ناشناس
۰۳:۰۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
عجب.!!!
اینقدر دارن که واسشون مهم نیست.یکی دوسال از مدلش میگذره اونو دیگه سوار نمیشن و میزارن پارکینگ...تو ایران حالا یک ماشین اوراق رو بزاری تو خیابون صبح میبینی تمام وسایلشو باز کردن بردن..اخر سر خودشم ضایعاتی میبرن میفروشن.اصلا این خبر هر جوری هم فکر میکنم بازم یک افتخار واسشون حساب میشه..جدید ترین خودروها که واسه ما ارزو شده حتی ببینیم.اونا میندازن باز مدل روزشو میخرن..کسی هم دست به وسایلش نمیزنه..!! ای کاش........
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
وسایلی ازش نمیمانه که کسی بخواد باز کنه. لطفا بدون مطالعه نظر نده. کافیه جستجو کنی در گوگل و عکس هاشو ببینی. جستجو کن Abandoned cars in Dubai.
از آن گذشته، دبی شهر کوچکیه و کنترل آن آسانه بخصوص در کنترل دزدی و گدایی.