سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تبدیل طلب تولیدکنندگان به پول نقد، با اوراق خرید دِین کالایی

کارشناس بورس کالا گفت: اوراق خرید دین کالایی، اوراقی هستند که به کمک آن‌ها تولید کننده‌ها می‌توانند طلبی را که دارند، به برگه بهادار تبدیل کنند.

محمود رضا الهی فرد کارشناس بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که اوراق خرید دین کالایی چیست؟ اظهار کرد: بورس کالای ایران از سه بازار فیزیکی، بازار مشتقه و بازار مالی تشکیل شده که اوراق خرید دین کالایی در بخش بازار مالی و در کنار ابزار‌هایی از جمله سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های کالایی قرار دارد که هدف اصلی بخش بازار مالی بورس کالای ایران، تامین مالی است.

او افزود: به طور کل اوراق خرید دین کالایی، اوراقی هستند که به کمک آن‌ها تولید کننده‌ها می‌توانند، طلبی را که دارند، به برگه بهادار تبدیل کنند و آن را در بازار بورس کالای ایران به فروش برسانند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در واقع اوراق خرید دین کالایی، یک ابزار تأمین مالی با روش تنزیل مطالبات برای دارنده گواهی فروش نسیه کالا در بورس کالای ایران است.


بیشتر بخوانید


او گفت: این ابزار، از طریق وصول مطالبات فروشندگان کالای نسیه، به تأمین سرمایه در گردش تولید کمک شایانی می‌کند. سررسید این اوراق حداکثر یک ساله خواهد بود. البته فروش‌های نسیه به صورت سه ماهه تا ۶ ماهه انجام می‌شود، اما در دستورالعمل معاملاتی اوراق خرید دِین این مدت حداکثر یک سال در نظر گرفته شده است.

این کارشناس بورس کالا در رابطه با مزیت‌های این اوراق بیان کرد: در شرایط عدم رونق بازار کالا که خریداران توان خرید نقدی مواد اولیه مورد نیاز خودشان را ندارد به خرید نسیه رو می‌آورند، فروشندگان نیز حسب شرایط بازار مجبور به فروش نسیه می‌شوند از طرفی هم، فروش نسیه موجب عدم ورود نقدینگی به واحد تولیدی می‌شود که سرمایه در گردش واحد را دچار مشکل می‌کند، لذا یکی از مزایای مهم این ابزار برطرف کردن مشکل فروشنده کالا (تولید کننده) است که مجبور به فروش نسیه شده است.

الهی فرد گفت: با این روش فروشنده مطالبات خودش را به اوراق خرید دین کالایی تبدیل و از طریق فروش اوراق مزبور مطالبات آتی خود را در زمان حال نقد و مشکل نقدینگی خودش را حل می‌کند.

این کارشناس بورس کالا در پایان بیان کرد: مزیت مهم دیگر این اوراق این است که، با مرتفع شدن مشکل تأمین نقدینگی فروشنده در فروش‌های نسیه، فروشنده در شرایط رکود بازار بدون نگرانی از عدم تأمین نقدینگی برای سرمایه در گردش خودش، اقدام به فروش نسیه می‌کند که این موضوع مشکل خریدارانی که توان خرید نقدی کالا از فروشنده را ندارند نیز مرتفع کرده است. به طور کلی، این ابزار موجب تسهیل فرآیند تولید می‌شوند و به چرخه اقتصادی کشور به ویژه در شرایط رکود اقتصادی کمک می‌کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.