مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران گفت: ابزار گواهی صرفه‌جویی انرژی به توسعه صنعت برق کمک می‌کند که در سال جدید راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به تاریخچه‌ شکل‌گیری بورس انرژی در ایران گفت: هم‌اکنون ۷۵کارگزاری عضو بورس انرژی ایران‌اند که از ۹۸ ایستگاه معاملاتی در حال انجام معامله هستند. در حوزه‌ بازار برق کشور   ۷۴نیروگاه عرضه‌کننده دارد و تاکنون بیش از ۴۰۰ کالا و اوراق در بورس انرژی ایران پذیرفته شده ‌است.


بیشتر بخوانید


او درباره‌ راهبرد‌های بورس انرژی ایران در حوزه‌ بازار برق، افزود: در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفته که از جمله آن‌ها طراحی و توسعه سامانه تمام الکترونیک پیش از معاملات، معاملات و پس از معاملات، طراحی ابزار‌های معاملاتی جدید مانند اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق‌های پروژه برای نخستین‌بار در کشور انجام شد. هم‌چنین ابزار گواهی صرفه‌جویی انرژی نیز به توسعه‌ی صنعت برق کمک می‌کند که در سال جدید راه‌اندازی خواهد شد.

نقوی تاکید کرد: در چارچوب کلی بازار برق در بورس انرژی ۳۸ نیروگاه خصوصی و ۳۶نیروگاه دولتی و ناشران اوراق گواهی ظرفیت در سمت عرضه هستند. در سمت خرید هم ۳۸ شرکت توزیع نیرو برق کشور به‌ علاوه‌ ۳۶ شرکت خرده‌ فروشی حضور دارند. هم‌اکنون ۴۱۳ شرکت مصرف‌کننده بالای پنج مگاوات در سمت خرید در بورس انرژی ایران حضور دارند.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران گفت: در مجموع از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از هفت‌ صد میلیارد تومان معاملات برق انجام دادیم که سهم این به لحاظ حجمی از کل برق کشور ۳ درصد است. اما در سال ۱۴۰۰ با راه‌اندازی بازار مصرف‌کنندگان بزرگ ما رشد خوبی در چهارماهه‌ی اول امسال داشتیم که به لحاظ ارزشی ۸۸درصد و ۵۸درصد به لحاظ حجمی در بازه‌ی زمانی مشابه سال ۹۹ معاملات برق افزایش یافت.

در بخش دوم نیز، میزگردی درخصوص بررسی راهکار‌های برون‌رفت صنعت برق از بحران خاموشی‌ها و ظرفیت‌های بازار سرمایه تشکیل شد. سید علی حسینی، عضو هیئت تنظیم بازار برق، داود منظور، دانش‌یار دانش‌گاه امام صادق (ص)، حسین عبده تبریزی، دبیر پیشین سازمان کارگزاران بورس بورس اوراق بهادار و حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این میزگرد راه‌حل‌های خود را در این‌باره ارائه دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار