سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حضور اندیشه و تفکر غدیر راهی برای سعادت و حکومت صالحان

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: ولایت و امامت یعنی تداوم وجود، شخصیت و تفکر مکتب پیامبر (ص) و معارف ناب اسلام در بطن زندگی انسان.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران و نائب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط عید قربان و غدیر گفت: بین این دو واقعه رابطه نزدیکی وجود دارد عید قربان در حقیقت نماد برجسته شخصیت انسانی است که شایستگی مقام ولایت و امامت را به دست آورده و از کریمه مبارکه داریم که حضرت ابراهیم (ع) هنگامی شایستگی و آراستگی به مقام امامت و ولایت را به دست آوردند که در آزمون‌های سخت و دشوار به پیروزی و موفقیت دست یافتند. به تعبیر قرآن کریم آزمون‌های سخت را به شایستگی گذراندند و بعد از آن آماده دریافت مقام امامت و ولایت گردیدند.

وی افزود: حادثه غدیر تداوم عید قربان است در عید غدیر پیامبر (ص) شخصیتی را برای مقام امامت و ولایت ورهبری فکری، علمی و سیاسی جامعه معرفی می‌کنند که مانند حضرت ابراهیم (ع) آزمون‌های سختی را گذرانده است و شایسته قرار گرفتن در این جایگاه است که پیامبر اعظم (ص) به نقل از محدثان و علمای برجسته شیعه و اهل سنت درباره این شخصیت بزرگوار فرمودند، "علی مع الحق والحق مع علی یدور حیث مادار" امام علی (ع) شخصیتی است که در همه آزمون‌ها موفق بوده و رابطه او و حق رابطه استوار و ناگسستنی است.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: هرگاه می‌خواهید حق را ببینید در آن جایی است که علی (ع) حضور دارد حق از علی هرگز فاصله نمی‌گیرد و این شخصیت در قله و در اوج عالی‌ترین کمالات انسانی و آراستگی به فضائل همیشه و در همه حوزه‌ها اعتقادی، فضائل اخلاقی، تصمیمات مدیریتی، در جنگ و صلح، قیام وقعود همیشه با حق است، حق را می‌شناسد، در راه حق قدم بر می‌دارد و در کنار حق استوار ایستاده است

رابطه بسیار نزدیک عید قربان و غدیر

این شخصیت که تکرار حضرت ابراهیم (ع) است شایسته مقام امامت به رهبری و زعامت جامعه اسلامی و جامعه انسانی است لذا بین این دو واقعه یک ارتباط بسیار نزدیک وجود دارد.

وی در رابطه با فلسفه امامت و رسالت عالمان دینی عنوان کرد: اصولا عاهاد افراد بشر در برابر جامعه بشری و انسانی مسئولیت دارند و نمی‌توانند نسبت به هم بی تفاوت باشند همچنان که ما در حیات پرجاذبه حیوانات نیز این موضوع را مشاهده کرده و می‌بینیم که آنان از یکدیگر محافظت می‌کنند و با هم حرکت می‌کنند به تعبیر قرآن کریم همه موجودات زنده روی زمین " امت "‌هایی هستند که در کنار هم زندگی کرده منافع یکدیگر را تامین می‌کنند؛ در جامعه انسانی باید انسان‌ها به معنای واقعی کلمه در کنار هم باشند به نیاز‌های یکدیگر پاسخ بدهند و در جهت سلامت و سعادت یکدیگر قدم بردارند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در این جامعه بزرگ و هر انسانی که از مراتب بالاتر قدرت، دانش و علم برخوردار است، مسئولیت بیشتری دارد به عنوان مثال کسانی که شرایط اقتصادی بهتری دارند در برابر عاهاد جامعه مسئول و این سرمایه باید در خدمت رشد و تعالی جامعه به کار گرفته شود، همچنین کسانی که قدرت سیاسی را در اختیار دارند این قدرت باید در خدمت جامعه ایفای نقش کند و حال کسانی که از ظرفیت علمی بالاتری برخوردارند باید این دانش و علم آن‌ها در مسیر تعالی و رشد و تکامل جامعه به کار گرفته شود؛ از همین منظر کسانی که معارف قرآن و معارف پیامبر اکرم (ص) و تاریخ اسلام را خوانده و یا شنیده اند، و با کلمات ایشان در مورد اهل بیت و امام علی (ع) آشنا و نگاه قرآن کریم را راجب خمسه طیبه میدانند این‌ها مسئولیت دارند و باید این معارف را برای جامعه اسلامی و جامعه بشری بازگو کنند تا مردم در فضای اندیشه ناب دینی و اسلامی و معارف قرآن قرار بگیرند.

تعهد به علم خویش

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد ادامه داد: حضرت علی (ع) در مورد یکی از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام می‌فرمایند او خوب می‌دانست و کمالات و شخصیت من را می‌شناخت و در حالی که باید در مسیر حق قدم برمی‌داشت، قدم بر نداشت و از حقی که می‌شناخت حراست نکرد. عالم بود و به علم خود متعهد نبود و در نتیجه این سخنان، علمای دین مسئولیت دارند که معارف دین را درست دریافت، به او وفادار و برای جامعه اسلامی بازگو کنند؛ لذا نقش علامه امینی صاحب کتاب "الغدیر" در تبیین واقعه غدیر نقش برجسته‌ای است این عالم دینی عمر خود را سپری کرد تا این واقعه مهم را از زوایای مختلف بررسی و تحلیل و برای نسل امروز و فردا بازگو نماید

وی در مورد تلاش دشمنان اسلام در کم رنگ کردن اصل ولایت و امامت افزود: واقعه غدیر و اصل امامت و ولایت در اندیشه دینی به معنای تداوم اندیشه و تفکر و فلسفه نبوت است پیامبر اعظم (ص) به عنوان آخرین پیامبر الهی حلقه ارتباط بین عالم ملک و ملکوت، قرآن کریم و معارف اسلام برای جامعه بشری است و به نوعی پیام آور، پیام خداوند متعال بودند، اما این پیام باید اولاً همچنان ناب در خدمت جامعه بشری قرار بگیرد و در طول تاریخ این گوهر گران بها حراست شود و معارف دینی آنگونه که هست برای مردم تبیین گردد.

ثانیاً از همه ظرفیت جامعه اسلامی برای گسترش معارف دینی در جامعه بشری استفاده شود این حقایق و معارف برای حیات و سعادت جامعه بشری نازل شده است لذا باید ۱. این معارفه حراست ۲. در راه نشر، گسترش، استقرار و حاکمیت ارزش‌های جامعه بشری تلاش شود؛ این اتفاق نمی‌افتد مگر در سایه امامت و ولایت شخصیت‌هایی که وارث علم پیامبر (ص) باشند و دقیقا در همان راهی گام بردارند که پیامبر در آن بودند شخصیت‌هایی که از ظرفیت لازم برای گسترش معارف اسلامی در جامعه بشری و صلاحیت رهبری و هدایت برخوردار باشند.

امامت و ولایت در حقیقت یک گام بلند است برای تحقق این اصل مهم و کلیدی؛ لذا در آن روایت مشهور پیامبر (ص) هست که می‌فرمایند: اگر فرد مسلمانی در حالی از دنیا برود که امام زمان خودش را نشناسد این مرگ، مانند مرگ جاهلیت است یعنی آن فرد از تمامی معارف اسلامی محروم مانده است

نقش امامت، بسیار محوری و تعیین کننده است

وی مطرح کرد: در هر عصر و زمانی امامی هست و رسالت و مسئولیت مسلمانان است که امام زمان خودشان را بشناسند و به او وفادار باشند و اگر امام زمان خود را نشناخته باشند از معارف اسلامی دور می‌مانند؛ امام یعنی تداوم وجود، اندیشه، تفکر و مکتب پیامبر اکرم (ص) در طول تاریخ، امام یعنی حضور اسلام در تار پود جامعه و در اینجاست که دشمنان تلاش نمودند که این حلقه‌ی کلیدی در اندیشه و تفکر دینی مغفول بماند و شناخته نشود که اگر مردم امام علی (ع) را بشناسند جایی برای معاویه‌ها و یزید‌ها و امکانی برای حکومت ستمگران و ظالمان باقی نمی‌ماند.

فلسفه عید غدیر در بین اعیاد دیگر

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد افزود: غدیر در اندیشه دینی و در بین تمامی آموزه‌های اسلامی از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است اگر غدیر باشد، قرآن هست پیامبر اعظم (ص) حضور دارند، اگر غدیر باشد حج هست نماز هست جهاد هست اگر امام علی (ع) و فرزندان ایشان قدرت سیاسی، علمی، فرهنگی و رهبری جامعه را در دستان خود داشتند؛ این جامعه، یک جامعه دینی و اسلامی خواهد بود و راه برای تعالی و تکامل جامعه هموار می‌شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: به مثال حضرت فاطمه (س) می‌فرمایند: حکومت و قدرت سیاسی به منزله شیری است که نوشیده می‌شود و طفل خردسالی در سایه نوشیدن این غذای پاک و ناب راه کمال و رشد را می‌پیماید؛ لذا امامت در بین تمامی معارف دینی از یک جایگاه ویژه و ممتاز و برجسته‌ای برخوردار است.

ارتباط کم رنگ شدن غدیر و انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد عنوان کرد: اگر غدیر برجسته باشد، امام علی (ع) در راس قدرت قرار دارد، اگر غدیر باشد رهبری آن جامعه در زمان امام حسن (ع) در دستان این شخصیت بزرگوار و در زمان امام حسین (ع) در دستان توانای ایشان است اگر غدیر باشد، در دوران غیبت یک فقیه عادل، عالم، صالح، مدیر و مدبر مدیریت و رهبری جامعه را در دست دارد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در پایان گفت: فلسفه کلیدی غدیر در تداوم عیدقربان حکومت، رهبری و هدایت صالحان در جامعه بشری است و در یک کلمه شایسته سالاری است؛ دین مبین اسلام از همه ظرفیت‌های خود برای اینکه جامعه بشری توسط انسان‌های صالح مدیریت شود استفاده کرده است و انتخاب انبیاء و امامان و معرفی آنان به جامعه بشری برای ارتقای شایسته سالاری و در نتیجه فراهم آمدن زمینه رشد و سعادت و تعالی افراد، جامعه و اصلاح دنیا و آخرت مردم است.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
الحمدالله رب العالمين