سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهره مندی ۳ هزار و ۲۶۷ نفر در خوزستان از مشاوره ژنتیک

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: ۳ هزار و ۲۶۷ نفر پارسال به مراکز مشاوره ژنتیک استان مراجعه کرده اند و از خدمات بهره‌مند شده اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی حسن زاده معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: از ۳ هزار و ۲۶۷ نفر مراجعه کننده، ۲۹۴ نفر به انجام آزمایش نیاز داشتند که از این یارانه بهره‌مند شدند.

او با اشاره به نرخ شیوع معلولیت در خوزستان افزود: براساس مطالعات انجام شده نرخ معلولیت در کشور و استان ۵.۴ درصد اعلام شده که حدود ۲.۷ درصد از این رقم، مربوط به افرادی است که در بهزیستی پرونده دارند و حدود ۲.۷ درصد هم مربوط به کسانی است که به بهزیستی مراجعه نکرده‌اند که یا معلولیت خفیف دارند و یا افراد جانباز هستند.

حسن زاده بیان داشت: برای پیشگیری از بروز معلولیت ژنتیکی، ۱۰ مرکز مشاوره ژنتیک در خوزستان فعال است که از این تعداد یک مرکز دولتی و ۹مرکز غیر دولتی در خصوص مشاوره تخصصی و تعیین ریسک خطر، در زمینه پیش از ازدواج، پیش از بارداری، هنگام بارداری، وجود بیماری پر خطر و تکرار شونده در خانواده، وجود فرزند معلول مشغول فعالیت هستند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان با اشاره به اجرای طرح فراگیر شناسایی اختلال ژنتیک در خانواده‌های دارای معلولیت درسال ۹۸ و ۹۹ تصریح کرد: این طرح به منظور شناخت وضعیت ژنتیکی  و معلولیت در قومیت‌های استان و اینکه در کدام شهرستان چه معلولیتی بیشتر و یا کمتر مشاهده می‌شود، انجام شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در این طرح ۵۶۰ نفر در خانواده‌های ۳ معلول، ۶۵ نفر در خانواده‌های ۴ معلول و ۹ نفر نیز در خانواده‌های ۵ معلول به بالا و در مجموع ۶۳۴ خانواده ۳ معلول به بالا مورد مشاوره و آزمایش ژنتیک قرار گرفتند.

او با اشاره به موضوع پیشگیری از تولد فرزندان دارای معلولیت اظهار داشت: سازمان بهزیستی در بحث پیشگیری برای افرادی که قصد بارداری دارند و یا کسانی که باردار هستد و نیاز به آزمایش ژنتیک داشته باشند، یارانه آزمایش ژنتیک پرداخت می‌کند، همچنین پرداخت کمک هزینه برای افرادی که زیرپوشش بهزیستی هستند، رایگان است و برای کسانی که به صورت آزاد مراجعه می‌کنند، براساس نظر مددکار و بررسی کمیته مربوطه تا مبلغ ۵۰ میلیون ریال یارانه پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/ق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.