سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گنج کویر به چهارمحال و بختیاری آمد

صنعت شترداری، ظرفیتی ویژه با ارزش افزوده بسیار بالاست که ایران با داشتن شرایط اقلیمی بهترین فرصت سرمایه گذاری را برای استفاده از شترداری در آینده دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، روزگاری بدون حضورش سفر کردن غیر ممکن بود، راه بلد مسیر بود و صحرانوردی قهار، زندگی بدون او برای بادیه نشینان ناممکن بود، به او لقب کشتی بیابان را هم داده اند.

شتر را می‌گویم، دامی که تداعی گر سخت کوشی و برکت است و خداوند در قرآن ما را به تفکر در خلقتش دعوت کرده است و هر چه بیشتر درباره این دام کنکاش می‌کنیم بیشتر به شگفتی هایش پی می بریم.

روزبه باقری جوان ۳۳ ساله تحصیل کرده از اهالی روستای بارده در شهرستان بِن، این گنج و دام پر رمز وراز بیابان‌های کشور را به بام ایران آورده است.

برای آنکه از نزدیک با مزرعه پرورش شتر آقای باقری آشنا شوم از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۵۲ کیلومتر گذشتم. وقتی که قدم در مزرعه گذاشتم نغمه‌هایی به گوشم می‌رسید؛ نغمه‌هایی که ریشه در حرفه‌ای به قدمت هزاران سال دارد و تو را می‌برد به آن زمان که نوای جرس از دور به گوش می‌رسید و صدای کاروان‌ها و قافله‌هایی که بانگ رحیل می‌نواختند.

باقر باقری پدر روزبه باقری بود که پس از دو سال تحقیق از سال ۹۶ پرورش شتر در استان چهارمحال و بختیاری را آغاز کرده است.


باقر باقری گفت: گوشت شتر به دلیل طبع گرم در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

او دو سالی ساربان شتر هایش در مزرعه‌ای دیگر بود و حالا پس از کسب تجربه همراه با فرزندش مزرعه خود را وسعت داده است.

روزبه باقری صاحب مزرعه پرورش شتر گفت: مزرعه را به همراه پدر و مادرم سال ۹۶ با سرمایه یک میلیارد ریال و ۲۴ نفر شتر راه اندازی کردم و در حال حاضر سرمایه ۲۰ میلیارد ریال و ۶۰ نفر شتر دارم.

او افزود: شتر‌های مزرعه از استان خراسان جنوبی به این استان منتقل شدند.


باقری اضافه کرد: این مزرعه برای ۱۳ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرد.

او ادامه داد: روزانه حدود چهار کیلوگرم شیر شتر و در دوره شش ماهه ۱۸ تن گوشت در این مزرعه تولید می‌شود.


صاحب مزرعه پرورش شتر از مسئولین جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خواست: تسهیلاتی کم بهره در اختیار خود و نیروهایش قرار دهند تا بتواند کارش را توسعه دهد.

سام مردانی مدیر امور دام جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این خصوص گفت: سازمان جهاد کشاورزی در نظر دارد تسهیلات کم بهره و در اختیار فعالان حرفه دامداری قرار دهد.

باقری با بیان اینکه شیر شتر محصولی است که تمام دنیا برای آن سر و دست می‌شکنند، گفت: شیر این حیوان حلال گوشت نیز به دلیل خواص بسیار به ویژه در درمان کبد چرب، بیماری دیابت و مشکلات گوارشی به طلای سفید بیابان مشهور است.

مردانی با اشاره به اینکه متوسط عمر مفید یک شتر ۳۰ تا ۴۰ سال است، گفت: شتر در غذا خوردن بسیار قانع است و وزن شتر در سال سوم پرورش بیشتر از ۵۰۰ کیلوگرم می‌شود که به همین دلیل پرورش شتر و استفاده از گوشت آن بسیار مقرون به صرفه است.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه شتر‬ در برابر بیماری‌ها مقاومت بیشتری نسبت به بقیه دام‌ها دارد، افزود: ‬رونق پرورش شتر می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال به درآمدزایی و توسعه منطقه کمک شایانی کند و راه را برای مصرف داخلی و صادرات هموار سازد.


او اظهار داشت: شیر شتر حدود ۴۰ هزار تومان و قیمت گوشت شتر بالاتر از گوشت گاو و گوسفند است.

مردانی افزود: پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوز احداث هفت واحد پرورش شتر صنعتی در شهرستان‌های لردگان و سامان در حال انجام است.

او از پلاک کوبی ۹۰ درصد شتر‌های این مزرعه خبر داد و گفت: پس از هویت گذاری نهاده‌های دولتی در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

کوهی کارشناس امور دام مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بن افزود: پروتئین این شیر که بیشتر از شیر گاو بوده دارای خاصیت آنتی باکتریان و ضدویروسی و همچنین دارای قابلیت مبارزه با بیماری‌هایی مثل سرطان، آلزایمر، هپاتیت C، سل، زخم معده، دیابت و ایدز می‌باشد.

او ادامه داد: تولیدات این حیوان جزو محصولات تمام ارگانیک و مهمترین وجه تمایز گوشت شتر در مقایسه با دیگر گوشت‌ها در فقدان مواد هورمونی و آنتی بیوتیک موجود در آن است.


کوهی تأکید کرد: چند سالی است که گوشت شتر نیز در سبد خرید مردم این استان قرار گرفته است و مصرف آن افزایش یافته است.

شریفی مدیر جهادکشاورزی شهرستان بن اظهار داشت: در شرایطی که با خشکسالی و مشکلات کم‌آبی روبرو هستیم می‌طلبد در صنعت پرورش شتر برنامه مشخصی داشته باشیم.

او گفت: پرورش شتر با توجه به تولید مواد لبنی و پروتئینی بسیار مفید از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.


مدیر امور دام جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در سطح استان جمعیت زیادی از افراد به پرورش شتر علاقمند هستند که این خود یک ظرفیت مناسب محسوب می‌شود که می‌توان از آن بهره برد.

در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی و تولید در کشور و استان چهارمحال و بختیاری بسیار سخت شده و صنعت شترداری نوپا است که مخالفانی دارد و معتقدند که این موضوع به تشدید بیابان‌زایی کمک می‌کند.

هومان خاکپور فعال محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با چالش شدید در حوزه خوراک دام برای واحد‌های دامداری در این استان مواجه هستیم.

 

او افزود: چرای بی‌رویه و به‌طور مشخص چرای شتر به‌عنوان عاملی است که در حال تخریب زیستگاه بیابانی است و به‌طور عملی مراتع را از حداقل پوشش گیاهی در حال تهی کردن است.

خاکپور با بیان اینکه شترداری یک معیشت است اما زیستگاه دارد، اضافه کرد: به دلیل دام مازادی که در مراتع وجود دارد پوشش گیاهی به شدت تخریب شده و تنها بوته های خشبی و خاردار باقی مانده است.

او ادامه داد: تنها امید ما برای حفاظت آب و خاک، بوته های خاروخاشاک باقی مانده است اگر همین  بوته ها هم توسط شتر استفاده شود با مراتع بدون پوشش مواجه می شویم که با اولین بارندگی شاهد سیل هستیم.

اما باقر باقری که محقق این طرح است با بیان اینکه برخلاف آنچه تصور می شود شتر حیوانی است که می تواند طبیعت را اصلاح و احیا کند، اظهار داشت: روش خوردن شتر با دیگر حیوان ها متفاوت است در خوردن نیش نمی زند قطع می کند و این خود نوعی هرس است.

به نظر می رسد اگر قرار بر پرورش شتر به عنوان کار اقتصادی در منطقه ای غیر از زیستگاه بومی این حیوان باشد باید به طور کامل سنجیده انجام شود.

در حال حاضر بهترین گزینه برای پرورش شتر در مناطقی که زیستگاه بومی این حیوان نیست، پرورش بسته بدون چرا در مراتع است.

گزارش از نگار شیخ پور

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
حسین
۱۰:۵۷ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
وقتی رییس جهاد کشاورزی باشی حق داری طبیعت را خراب کنی ولی اگه یه نفر چهار تا گوسفند ببره تو صحرا محیط زیست جریمش میکنه
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
شتر مخصوص منطقه کویر هست مثل خور جندق جوخواه طبس،نه منطقه چهارمحال با سردترین منطفه ایران چرا بعضیها فقط دنبال منافع شخصی هستند فقط و در حال نابودی طبیعت
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
چقدر خوب که دوباره پرورش شتر در استان رونق گرفته روزگاری نچندان دور در چالشتر هم صدای نوای ساربانان وزنگ شترها بگوش میرسید اما دریغ که این پیشه از این خطه رخت بربست وبفراموشی رفت